دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 05 - 06 ساعت :
» یادداشت ها » یادداشت » وضعیت ناشفاف سند ۲۰۳۰ و تاخیر جلسات شورای عالی امین پویان راد:انقلاب فرهنگی با عدم شرکت رئیس جمهور
یادداشت - یادداشت ها - یادداشت های مهم

وضعیت ناشفاف سند ۲۰۳۰ و تاخیر جلسات شورای عالی امین پویان راد:انقلاب فرهنگی با عدم شرکت رئیس جمهور

آذر ۲۷, ۱۳۹۶ 9۰200

به گزارش تحکیم نیوز(پایگاه خبری دفتر تحکیم وحدت):
 امین پویان‌راد عضو شورای مرکزی و دبیر فرهنگی دفتر تحکیم وحدت طی یادداشتی نوشت:  در مورد سند ٢٠٣٠ با توجه به این که رهبر انقلاب تذکر جدی دادند اما هنوز وضعیت آن شفاف نیست و جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی با عدم شرکت رئیس جمهور به تاخیر می‌افتد، رسالت اصلی دانشجو مطالبه است و باید شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی دقیق از روند ٢٠٣٠ ارائه بدهد که چه مقدار از سند تحول بنیادین در حال اجراست و تکلیف سند ٢٠٣٠ و تعهدات دولت به سازمان یونسکو به کجا رسیده است؟

« بینش سیاسی مردم علت صلح امام حسن (ع) در آن برهه زمانی شد و این موضوع نشان دهنده نقش اساسی مردم در هدایت جامعه است. سوالی که امروز مطرح می‌شود این است که امروز مردم کجای صحنه  سیاسی کشور هستند؟

در بیانات مقام معظم رهبری بیان می‌شود که نبود تحلیل سیاسی مردم باعث شکست امام حسن (ع) شد و الا مردم بی‌دین نبوده اند در اینجا باید قبول کنیم که امام حسن (ع) پیروز میدان نبوده اند بلکه بهترین تصمیم را برگزیده اند و هزینه این صلح را هم در عاشورا مشاهده می‌کنیم. اما بایستی نقش امروز مردم و دانشجویان را به عنوان قسمتی از جامعه بررسی کنیم.

در مورد وضعیت کنونى جامعه اسلامى در روایتی از پیامبر اکرم آمده است «من راى سلطاناً جائراً مستحلاً لحرم الله ناکثاً لعهدالله یعمل فى عبادالله بالجور و الطغیان و لم یغیر علیه بفعل و لاقول کان حقاً على الله ان یدخله مدخله» یعنى کسى که ببیند یک حاکمى دارد ظلم مى‌کند، جور مى‌‌کند، به حقوق مردم تجاوز مى‌کند، حرام خدا را حلال مى‌کند، احکام الهى را دگرگون مى‌‌کند و چه و چه، بر این واجب است که با این حاکم مقابله کند. این حدیث بیانگر نقش اساسی جامعه است و ضمن اینکه قبول می‌کنیم صلح امام حسن (ع) به دلیل ضعف بینش سیاسى مردم به امام (ع) تحمیل شده قبول نمی‌کنیم که از آن به عنوان یک پیروزی یاد کنیم و از نقش مردم سوء استفاده بشود.

آقای روحانی در کتاب مقدمه‌ای بر تاریخ امام شیعه چاپ ٩٠ بیان کرده: «خود امام حسن (ع) به مردم فرمود: به اهداف مورد نظرتان نخواهید رسید، مگر در سایه صبر و تحمل ناملایمات. در مدائن، امام مجتبی (ع) مردم را در مسجد شهر جمع کرد و وقایع را برای آنها توضیح داد. خیانت ها را گفت و افرادی را که در صحنه جنگ با دشمن، خیانت کرده بودند، معرفی کرد. رو به مردم کرد و اتمام حجت کرد. به مردم گفت: آیا برای ایثار و فداکاری و جانبازی و دادن خون، که برای شما عزت دنیا و آخرت است، آماده هستید؟ فرمود اگر بایستید، خداوند شما را یاری می کند و ما پیروز می شویم و اگر آمادگی نداشته باشید، دنیای شما توام با غم و اندوه و آخرت شما با مشکلات زیادتری توام خواهد بود. مردم چه جوابی به امام حسن (ع) دادند؟ گفتند: ما می خواهیم زنده بمانیم و زندگی کنیم. ما آمادگی برای جنگ و فداکاری نداریم. این پاسخ مردم در مسجد مدائن در محضر فرزند رسول خدا و عقب نشینی از صحنه فداکاری و ایثار بود که دست روی دست گذاشتن امام مجتبی‌ (ع) را رقم زد. آنچه بعد به نام صلح لقب گرفت، چیزی بود که به دست مردم، در مدائن حاصل شد و نه به دست امام مجتبی‌ در کوفه. ایثار مردم و فداکاری مردم و جهاد می توانست سرنوشت دیگری را رقم بزند.»

اما آنچه در عمل دولت دیده شد جز این بود، در صورتی که مردم جز مقاومت از خود نشان ندادند برجام را به کشور تحمیل کردند و دیدیم که در حوزه‌های مختلف با غرب مذاکره کردند و می‌کنند.

در حوزه فرهنگی در مورد سند ٢٠٣٠ با توجه به این که رهبر انقلاب تذکر جدی دادند اما هنوز وضعیت آن شفاف نیست و جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی با عدم شرکت رئیس جمهور به تاخیر می‌افتد و اگر اعتقاد داشته باشیم مردم باعث صلح امام حسن بوده اند حال ما دانشجویان و قشر دانشگاهی نیز با مطالعه نیز می توانیم باعث از بین رفتن فرهنگ ملی خود و نفوذ بهاییان باشیم.

ما از آقای روحانی توقعی نداریم که با چرخش ١٨٠ درجه‌ای در دولت قبل از صلح امام حسن با زشت ترین تفسیر از آن سوء استفاده کردند و همه چیز را به گردن مردم انداختند و در فضای غیر عقلانی گفتند: «ما نیازمند آنیم که زندگی ائمه اطهار (ع) را بازخوانی کنیم و درس عقلانیت و تدبیر و میانه‌روی و اعتدال را در برابر افراط‌ گرایان وخشونت گرایان بیاموزیم. افراط‌ گرایانی که حتی در برابر پیامبر و ائمه هم نمی توانستند راه مدارا را به خوبی درک کنند و به آن پایبند بمانند و از این رو زبان به گلایه می گشودند. عمل امام حسن (ع) به ما نشان می‌دهد که در مقاطعی از دنیای اسلام، وحدت و مدارا در برابر افکار دیگران تا چه حد اهمیت دارد… به اعتقاد من نرمش قهرمانانه، سخت‌تر از جهاد قهرمانانه است و امام حسن، سبط اکبر پیامبر این قهرمانی و شجاعت را برگزید و انتخاب کرد. ما باید راه امام حسن را ادامه بدهیم.»

این اظهار نظر در سطح طلبه‌های سطح ١ حوزه هم نیست و چه برسد به ایشان که این حرفشان در مغایرت کامل با حرف خودشان و امام (ره) است .

رسالت اصلی دانشجو مطالبه است و باید شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی دقیق از روند ٢٠٣٠ ارائه بدهد که چه مقدار از سند تحول بنیادین در حال اجراست و تکلیف سند ٢٠٣٠ و تعهدات دولت به سازمان یونسکو به کجا رسیده؟

ما دانشجویان خودمان حجر بن عدی‌ها می‌دانیم که در کنار امام حسن (ع) با بصیرت مانده است و دست از آرمان امام بر نخواهیم داشت و امیدواریم در جامعه تاثیرگذار باشیم.»

به این نوشته امتیاز بدهید!

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت