چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 23 ساعت :
» اخبار » ظهور یک گفتمان جدید در مرکز انقلاب اسلامی
اخبار - اردو و نشست - اسلایدر

ظهور یک گفتمان جدید در مرکز انقلاب اسلامی

بهمن ۲۹, ۱۴۰۱ 12۰467

سومین روز از سی و نهمین نشست میان دوره دفتر تحکیم وحدت، با حضور سرکار خانم فاطمه قاسم پور، رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس برگزار شد.
در ادامه بخشی از صحبت های ایشان را می خوانیم:
انقلاب اسلامی یک رویکرد جدیدی در مسئله زنان ایجاد کرد. زنان در جمهوری اسلامی نقش بی بدیلی دارند. خانم قاسم پور با بیان اینکه علی رغم اینکه انقلاب اسلامی این فضا را ایجاد کرد، بیان کردند: باید ببینیم امروز در کدام نقطه تاریخی در این مسئله قرار گرفته ایم. ایشان به اهمیت صحبت های حضرت امام از دهه ۴۰ تا پیروزی انقلاب در موضوع زنان اشاره کردند: زنان در انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی نقش بی بدیلی دارند و نقششان در تمام عرصه هایی است که اتفاقا مردان هم حضور دارند.
این فضایی که امام ایجاد کرد همانطور که مشاهده می کنید یک دال مرکزی در انقلاب اسلامی و گفتمان حضور زن دنبال می کند. این رویکرد و نگاه مبتنی بر مسئولیت اجتماعی زن است. حالا این مسئولیت می تواند اشکال گوناگونی داشته باشد. اینکه زن به ذات عنصر اجتماعی است و بین زن و مرد فرقی از جهت مسئولیت اجتماعی داشتن وجود ندارد. هم چنین برای جاری شدن آموزه های دینی و اهداف انقلاب زنان باید همپای مردان در عرصه باشند. البته ملاحظاتی هم داریم. حتما ملاحظه اختلاط و حجاب در حضور اجتماعی زنان بسیار جدی است. در ادامه خانم دکتر قاسم پور در مورد تفاوت بین مسئولیت اجتماعی و حضور اجتماعی نکاتی عرض کردند: مسئولیت اجتماعی زنان مهم تر از حضور اجتماعی شان هست. ممکن هست هر مسئولیت اجتماعی حضور اجتماعی نباشد. ممکن است از جهت مسئولیت اجتماعی شما فرزندانی را تربیت کنید که در آینده می توانند نقش آفرین و موثر در جامعه باشند.
ایشان در خصوص دو گفتمان مقابل گفتمان امامین انقلاب مواردی را مطرح کردند:
در گفتمان تجدد عرصه عمومی، عرصه مردانه است و از زنان دعوت به مردانگی می کنند. در این فضا جنسیت بر انسانیت ارجحیت دارد. بنابراین ما با دوگانه زنانه و مردانه مواجه می شویم و این در عرصه خانوادگی و اجتماعی باعث می شود فضای تقابلی ساخته شود. در مقابل هم گفتمان تحجر است که زن را فقط خانه نشین می کند.
من و شمایی که در گفتمان انقلاب اسلامی از همان اول زیست کرده ایم شاید نتوانیم قدر و منزلت این گفتمان را بدانیم. بنابراین ما مرهون گفتمان اصلی انقلاب هستیم.
دکتر قاسم پور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در ۱۴ دی ماه ۱۴۰۱ بیان کردند:
گفتمان اصیل انقلاب اسلامی در حوزه زنان در صحبت های حضرت آقا هم ادامه پیدا کرده است. ایشون به نفی این دو گفتمان که با گفتمان اصلی انقلاب فاصله دارد پرداختند. اینکه ما گفتمان خانه نشینی و گفتمان تجدد را درست نمی دانیم.
بلکه براساس گفتمان انقلاب اسلامی زن به عنوان فردی دارای اختیار که نه فقط براساس تکلیف بلکه براساس علائقش وارد هر عرصه ای می شود تا بتواند حضور اجتماعی پیدا کند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 4.00

admin99

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت