شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 26 ساعت :
» سرخط خبرها » اسلام سکولار همان اسلام آمریکاییست
سرخط خبرها - یادداشت - یادداشت ها

اسلام سکولار همان اسلام آمریکاییست

مهر ۱, ۱۳۹۵ 6۰555

 

احمدرضا حجتی پور، دبیر دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان طی یک یادداشت، به بررسی سکولاریسم و غدیر پرداخته است.

متن این یادداشت به شرح زیر است :

 

یکی از مفاهیم تازه ای که در عصر روشنگری اروپا به وجود آمد مفهوم سکولاریسم بود.دیری نپایید که این عقیده طرفدارانی پیدا کرد و در کشورهای اروپایی ریشه دوانید،مانند تفکر لائیسیته در فرانسه و جدایی کلیسا از حکومت در برخی از کشورها.آنها سکولاریسم را یک جنبشی به سمت مدرنیته می دانستند.
در اصل،سکولاریسم معتقد به بشری بودن سیاست است و مقولاتی همانند فلسفه،هنر،علم و… را مستقلاتی از دین می داند و با چشمی دنیوی به این امور نگاه می کند.در این تفکر مفهوم عقل در مقابل وحی قرار می گیرد و آنجاست که حرام و حلال الهی کنار گذاشته می شود و عقل اجتماعی حکم فرماست.مثالی بر این اصل مقبولیت ازدواج هم جنس گرایان و سقط جنین در برخی جوامع سکولار است اگر چه این موارد از نظر دین منع شده هستند ولی عقل آن اجتماع این امور را پسندیده می داند.
اما دین اسلام قاطعانه سکولاریسم را نفی می کند.یکی از مصادیق نفی سکولاریسم دراسلام مسئله غدیر است.واقعه غدیر به صراحت رهبری جامعه را در قاعده و ضابطه ی امامت و ولایت تعریف می کند و طرح کلی و نقشه راه را الهی می داند.غدیر سکولاریسم را در تمام مراتب و درجات نفی می کند و به خوبی به بیان این نکته می پردازد که خداوند تنها قانون گذاری است که با توجه به شناخت انسان،پیامبران را به سوی مردم فرستاد که دین و شریعت را به آنان ابلاغ کند و برای تداوم رهبری امت امامانی را در نظر بگیرد. پس واقعه غدیر به خوبی دو مهم را مشخص می کند.اول چگونگی حکومت جامعه و دوم ویژگی های شخص حاکم برجامعه را و از آنجا که دین اسلام،دین منطق و حقیقت جویی است،اصول و قواعدش عقل انسان را دچار تعارض نمی کند.
با این وجود درسال های اخیر برخی روشنفکر نماها دم از اسلام سکولار می زنند و بنا به تعبیر امام خمینی(ره) اسلام آمریکایی را ترویج می کنند. خوشبینانه اش این است که این افراد به حقیقت نگاه اسلام نسبت به مسئله حکومت آگاهی ندارند و بعضاً آزادی را با بی بند و باری اشتباه فرض می کنند.

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت