دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 29 ساعت :
» اخبار » مصاحبه واحد فرهنگی با سرکار خانم زهرا بلنددوست درباره ‌ی حفظ و نشر کتاب
اخبار - اخبار برگزیده - مصاحبه - مصاحبه ها - مصاحبه های مهم

مصاحبه واحد فرهنگی با سرکار خانم زهرا بلنددوست درباره ‌ی حفظ و نشر کتاب

دی ۶, ۱۳۹۹ 10۰270

۱- اولین کتاب شما داستان چایت را من شیرین میکنم است. وقتی تصمیم گرفتید کتاب رو منتشر کنید با چه مسائلی در ارتباط با انتشاراتی ها برای چاپ کتاب مواجه شدید و برخورد ناشرین با شما چطور بوده؟

ببینید حقیقتا من نرفتم که کتاب را چاپ کنم خود دوستان تماس گرفتند. چند نشر تماس گرفتند و پیغام دادند که کتاب را چاپ کنند و من نشر کتابستان را انتخاب کردم. چون من داستان را به‌ صورت مجازی منتشر کرده بودم و با بازخورد خوبی مواجه شده بود. در نتیجه چند نشر برای چاپ تماس گرفتند و چون من با ناشرین ارتباط نگرفته بودم از این جهت دچار مشکل نشدم. تمام کارها را خود نشر انجام داد و من در جریان جزئیات قرار نگرفتم و روال کار جلو رفت. اما خب از باقی دوستان بسیار زیاد شنیدم که می‌خواستند کتاب خود را چاپ کنند و به مشکل بر می‌خوردند. با برخورد خوبی از ناشرها روبه‌رو نمی‌شدند. یا در قبال چاپ شدن کتاب با انتظارات عجیب و غریب روبه‌رو می‌شدند. مثلا اینکه دستمزد چاپ اول به شما تعلق نمی‌گیرد و یا در قبال چاپ، به جای دستمزد، به شما آموزش‌هایی را در این حوزه میدهیم. اما الحمدلله من دچار این مشکلات نشدم. این دوستان چون خودشون اقدام به چاپ می‌کردند با این مسائل مواجه می‌شدند و البته گاها بودند دوستانی که در ابتدا نشر با ان‌ها ارتباط گرفته بود اما با این مشکلات روبه‌رو شدند.

۲- آیا شما تا به حال حمایتی را از طرف وزارتخانه داشته‌اید؟ بنظر شما وزارتخانه چگونه می‌تواند حمایتی از نویسندگان تازه‌کار ‌داشته باشد؟

اما به طور کلی یکی از انتظارات دوستانی که می‌نویسند این است که اگر کتاب ارزش دارد کار روی روال بیفتد. اما متاسفانه شرایط جامعه طوری شده است که همه به‌ دنبال منفعت شخصی هستند و حالا هر کسی به نحوی، خصوصا اگر بچه ها تازه کار باشند. البته اینکه ما چه خواهشی داریم چندان اهمیتی ندارد و مهم تغییر در این روند است. و البته اینطور نبوده که من با هیچ ناملایمتی برخورد نداشته باشم. کسی رو میشناسم که ایشون استاد ادبیات بودند و نشر یک سری ایرادات عجیب و غریب از ایشون گرفته بود و در نهایت گفته بود که ما به جای دستمزد به شما آموزش‌هایی در این حوزه می‌دهیم. این رو به فردی گفته‌ بودند که خودشون استاد ادبیات هستند! یکی دیگر از مشکلات اساسی این قشر این است که کتاب ها فروخته میشود اما دستمزدی به نویسنده تعلق نمی گیرد و طبق قرارداد عمل نمی‌شود در حالی که قاعدتا اگر نویسنده کتاب را ننویسد. دیگر کتابی نیست که ناشر از آن سود ببرد. اما متاسفانه این مسئله به وفور اتفاق می افتد.

۳- این موضوع بیشتر برای نویسندگان تازه کار رخ میدهد؟

خیر، هستند نویسندگانی که سالها در این حوزه فعالیت دارند و حتی در این راستا جایزه‌هایی هم دریافت کردند. و دچار چنین مسائلی می‌شوند. اما بیشتر دربین قشر تازه کار دیده‌ می‌شود و بعضی دوستان نهایتا از خیر دستمزد می‌گذرند و فی سبیل الله راضی می‌شوند. حتی من می‌شناسم کسانی را که نیاز مالی دارند و کتاب آنها فروخته شده است. خصوصا وقتی این اتفاق توسط نشر‌های مذهبی رخ میدهد. چون به هر حال آن پول مشکل شرعی پیدا میکند و این اصلا خوشایند نیست. ۴-نکته‌ی دیگری است که این قشر با آن مواجه باشد و شما بخواهید به آن اشاره کنید؟ یک مسئله‌ی دیگری که نویسندگان تازه‌کار عموما با آن مواجه هستند نگاه از بالا به پایین ناشر است و گویی این لطف ناشر است که کتاب را چاپ می‌کند. با این نگاه که ما شما را می‌سازیم و از این تیپ نظرات، که اکثریت ناشر ها بویژه نشر های به‌نام، این حس را به دوستان تازه کار منتقل کرده‌ بودند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت