جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 26 ساعت :
» اخبار » دومین نشریه تخصصی سراسری ” ندا ” منتشر شد.
اخبار - اخبار برگزیده

دومین نشریه تخصصی سراسری ” ندا ” منتشر شد.

آبان ۷, ۱۳۹۸ 6۰86

در شماره‌ی پیشین از ویژه‌نامه‌های ندا، زنان را «رهبران جامعه» خواندیم و مدعی شدیم که زنان به موجب نقش خانوادگی و ویژگی‌های منحصر به فرد زنانه، راهبری جامعه را به عهده دارند و تلاش نمودیم ابعاد حضور اجتماعی زنان را با نگاهی نو مورد بررسی قرار دهیم.

در این شماره برآن شدیم تا ابعاد یکی دیگر از مسائل حوزه‌ی زنان و خانواده را واکاوی کنیم؛ موضوعی که شاید به ظاهر بیش از موضوع زنان، به بحث خانواده مرتبط باشد اما با تمرکزی بیشتر بر وضعیت دختران و زنان جامعه سعی در نشان دادن ابعاد کمتر بیان شده داشته‌ایم.

زوج‌طلبی، یک نیاز انسانی است که در قالب یک ارزش به نام «ازدواج»، مورد توجه قرار گرفته است. ازدواج دروازه‌ی ورود به خانواده است و از آن جهت که خانواده در ایجاد یا رفع انواع مسائل جامعه نقشی اساسی دارد، این موضوع توجه ویژه‌ای را می‌طلبد.

واضح است که اکنون وضعیت ازدواج در ایران با مسائلی جدی رو به روست که جزو مسائل اجتماعی ما هستند؛ از جمله بالا رفتن سن ازدواج، افزایش تجرد قطعی، ظهور گونه‌های نو از مدل روابط و … . مسائلی که بررسی کلان و درنتیجه راهکار کلان و در سطوح حاکمیتی می‌طلبند. در این شماره تلاش نمودیم که علاوه بر نکاتِ لازم در حوزه‌ی خُرد و میانه تمرکز خود را بر حوزه‌ی کلان بگذاریم و نقش حاکمیت را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم.

از سوی دیگر حل این مسائل نیازمند بررسی منطقی، علمی و منصفانه است اما آن چه که مشاهده می‌شود این است که موضوعات حول ازدواج نیز از گزندِ آسیب افراط و تفریط، نگاه‌های سلیقه‌ای و سیاسی و ادعاهای بی‌پایه و اساس در امان نمانده و همین کج‌روی موجب شده است که گاه راه‌حل مسائل به نتیجه نرسد و گاه بر آسیب‌های موجود نیز بیفزاید. از این رو تلاش شده که در این مجال به موضوعات با رویکردی تخصصی بپردازیم.

در نهایت ویژه‌نامه­ی حاضر، هشدارنامه‌ای است بر وضعیت موجود ازدواج و خانواده در ایران که گرچه در حال حاضر به نسبت وضعیت عمده‌ی کشورها در شرایطی مطلوب قرار دارد اما اگر مسائل شکل گرفته به درستی مرتفع نگردند در آینده به بحرانی در این حوزه و در نتیجه بحران در جامعه برخواهیم خورد.

امید است که بررسی موجود کمکی هرچند کوچک در حل مسائل موجود باشد.

نرگس حسینی – مسئول خواهران اتحادیه دفتر تحکیم وحدت – پاییز ۱۳۹۸

به این نوشته امتیاز بدهید!

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت