سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ 2024 - 03 - 19 ساعت :
» اخبار » بیانیه دفتر تحکیم وحدت در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی
اخبار - بیانیه ها - دسته‌بندی نشده

بیانیه دفتر تحکیم وحدت در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی

تیر ۲۴, ۱۳۹۸ 9۰80

دفتر تحکیم وحدت:

تشکیل وزارت بازرگانی؛ بازار را از تولیدکنندگان می‌گیرد و در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهد/ باید از “سیل واردات” ممانعت کرد

ه گزار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در بیانیه‌ای به طرح تشکیل مجدد وزارت بازرگانی انتقاد کرد. متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

در هفته‌های آغازین سال ۱۳۹۸، در حالی که رهبر معظم انقلاب شعار سال را «رونق تولید» قرار دادند، سخن از اتفاقاتی نگران کننده در مجلس شورای اسلامی به گوش می‌رسد. 
این روز‌ها لایحه‌ای در مجلس در دست بررسی است که تصویب آن ضربه‌ای مهلک بر پیکره‌ی اقتصادی کشور است.

مجلس شورای اسلامی در حال بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی است. نهادی که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی نه تنها موجب رونق تولید نشده، بلکه به «رونق واردات» می‌انجامد. این طرح در ۲ سال گذشته سه بار در مجلس شورای اسلامی بررسی و هر بار رد شده است. حال سوال اینجاست که چرا چنین طرحی که با بند سوم اصل ۱۰ و اصل ۷۵ قانون اساسی، بند الف. ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه و بند ۲، ۶، ۷، ۱۰ و ۱۹ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد بار دیگر در صحن علنی مجلس به رای گذاشته می‌شود.

دولت راه حل مشکلات اقتصادی و بحران‌های ارزی اخیر را تخصیص ارز دولتی و در کنار آن تشکیل وزارت بازرگانی می‌داند به همین دلیل لایحه تشکیل آن را به مجلس ارسال کرده است. حال آن که به دلایل مختلف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تاکنون باعث ایجاد رانت ارزی شده و راه قاچاق کالا را باز کرده و موجب تحقق اهداف مورد نظر نیز نشده است.
به طور منطقی، متولی امر تولید و تجارت باید یک نهاد واحد باشد در غیر این صورت متولی بخش تجارت، مسئله تولید را در نظر نخواهد گرفت. در واقع مشکل اساسی در تشکیل وزارت بازرگانی این است که جداسازی نهاد‌های متولی تولید و تجارت به آسانی زمینه رونق واردات و در مقابل، رکود تولید را فراهم می‌کند. اکنون متولی تولید در بخش کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی و متولی تولید در سایر بخش‌ها وزارت صنعت معدن تجارت است که همین نهاد‌ها مسئله تجارت و بازرگانی را در بخش‌های مربوط به خود زیر نظر دارند. اما تفکیک بخش بازرگانی از این دو وزارت خانه موجب می‌شود متولی تولید صرفا تولید را زیر نظر داشته و متولی تجارت بدون توجه به اهمیت رونق تولید، با واردات نیاز‌های کشور را تامین کند.

به طور خلاصه ایجاد وزارت بازرگانی در کنار ادامه تخصیص ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی به واردات، می‌تواند واردات کالا را تسهیل نموده و بازار را از تولید کنندگان بگیرد و در اختیار واردکنندگان قرار دهد.

در ابتدای سال جاری، رهبر معظم انقلاب با اشاره به استقبال مردم از شعار سال ۹۷ یعنی «حمایت از کالای ایرانی» و آثار مثبت آن، فرمودند: «امسال، مسئله محوری و اصلی، مسئله «تولید» است، زیرا اگر تولید جریان یابد، هم مشکلات معیشتی و اشتغال حل می‌شود، هم موجب استغنای کشور از بیگانگان و دشمنان خواهد شد و حتی می‌تواند مشکل ارزش پول ملی را تا حدود زیادی برطرف کند، بنابراین من شعار امسال را «رونق تولید» قرار دادم.»

مشخص است آنچه آمریکا برای ضربه به نظام جمهوری اسلامی به آن امید دارد نه حمله نظامی است، نه تهاجم فرهنگی و نه اقدامات سیاسی بلکه جنگ اقتصادی است، زیرا تنها دریچه‌ی نفوذ در بدنه نظام را اقتصاد و معیشت مردم می‌داند. از این رو رهبر انقلاب چندین سال است شعار‌های اقتصادی را برمی گزینند و راه حل مشکلات اقتصادی کشور را مسئله تولید داخلی، حمایت و رونق آن می‌دانند.

با این همه، سوال اینجاست که چه جریانی صلاح خود را در پیگیری و اصرار بر ادامه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات و تشکیل وزارت بازرگانی می‌بیند. با توجه به این که چنین لایحه‌ای منافع واردکنندگان را به خوبی تامین می‌کند، این فرضیه به ذهن می‌رسد که عده‌ای از این افراد در مجلس پیگیر تشکیل وزارت بازرگانی هستند. در این شرایط از مجلس و نمایندگان مردم انتظار می‌رود اقدام قاطعی در راستای تحقق شعار سال و جلوگیری از هجوم «سیل واردات» به کشور انجام داده و اجازه ندهند عده‌ای منافع ملی را قربانی امیال شخصی خود نمایند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

تحکیم نگار «خبرنگار»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت