پنج شنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 05 - 02 ساعت :
» اخبار » «برهان» یک کرسی آزاداندیشی است.
اخبار - مصاحبه ها

«برهان» یک کرسی آزاداندیشی است.

تیر ۲۱, ۱۳۹۸ 7۰244

دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت گفت: نشست برهان با محوریت بررسی موانع و چالش‌های مشارکت سیاسی-اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران و روش‌های بازسازی و نوسازی آن از طرف اتحادیه دفتر تحکیم وحدت دانشجویان برگزار می‌شود.

پیرامون نشست «برهان»  گفت: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، نشستی با رویکرد بررسی، نقد و ارائه راهکار توسط دانشجویان و مشارکت سیاسی-اجتماعی به عنوان شاهراه تحقق نقش مردم در حاکمیت حول شش محور اصلی برگزار می‌شود.

وی افزود: نشست برهان با محوریت بررسی موانع و چالش‌های مشارکت سیاسی-اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران و روش‌های بازسازی و نوسازی آن از طرف اتحادیه دفتر تحکیم وحدت دانشجویان برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید

سارا عاقلی درباره جزییات این نشست گفت: سی و پنجمین  نشست میان دوره دفتر تحکیم وحدت با شعار ” نوسازی مشارکت و کارآمدی جمهوریت” از ششم تا نهم بهمن در شهر قم با حضور انجمن‌های اسلامی سراسر کشور که عضو دفتر تحکیم هستند برگزار می‌گردد. در حدود چند سالی است که دفتر تحکیم  بحث‌های محتوایی را را شروع کرده و چند سال پیش با شعار “جمهوریت ناتمام تکمیل خط امام” به منظور تلنگر زدن بر یکی از اصول بسیار مهم اندیشه امام که تحت عنوان جمهوریت بود پیش رفت. در سال گذشته نیز این شعار را کمی جزیی و دقیق‌تر کردیم  تحت عنوان “مسئول مردمی و نظارت همگانی” که دارای دو وجه مهم مسئول مردمی و نظارت همگانی و تحقق مدیریت است.

عاقلی در ادامه گفت: امسال ما به علاوه بحث جمهوریت به بحث مشارکت نیز پرداختیم که اگر بخواهیم جمهوریت کارآمدتری داشته باشیم می‌بایست برای یادآوری هرچه بیشتر آن بحث مشارکت مردمی در جامعه اسلامی را نو کرده و آن را بازسازی کنیم.


او ادامه داد: دقیقا ذیل همین رویکرد محتوایی و مشارکت، ما نشست برهان را برگزار کردیم. این سومین دوره از برهان است که برگزار می‌شود و در سال گذشته دو دوره آن برگزار شد. برهان امسال با رویکرد محتوایی تحت عنوان سمینار علمی-دانشجویی برهان با موضوع مشارکت سیاسی اجتماعی و بازسازی و نوسازی آن در جمهوری اسلامی برگزار خواهد شد. ما این دوره را به شکل سراسری رسانه‌ای کردیم که اگر افراد دانشجویی در دانشگاه‌ها مایل هستند، بتوانند در این دوره شرکت کنند. برخی دوستان حوزوی و دانشگاه‌های دیگر در فضا‌های مختلفی اگرچه دیرتر پیام دادند، اما اگر هم مقالات خوبی از آن‌ها به دستمان برسد قطعا مورد بررسی قرار می‌دهیم و به کرسی آزاد اندیشی دعوت خواهند شد.

عاقلی با بیان این موضوع که ما می‌توانیم برهان را یک سمینار علمی آموزشی و یا به نوعی کرسی آزاد اندیشی بنامیم افزود: قطعا تمرکز اصلی در فضای انجمن‌های خودمان و دوستان عضو انجمن‌ها دفتر تحکیم بوده و تعداد خوبی مقاله در همین راستا و با آن محور‌هایی که در برهان ذکر شده به دستمان رسیده است. یکی بررسی جایگاه مشارکت در نظام مردم سالار یکی انواع مشارکت‌هایی که می‌توان تعریف کرد و بررسی یک سری از نهاد‌هایی که بیان کننده نقش مردم در حاکمیت است مثل مجلس و و احزاب و تشکل‌ها و نقد و بررسی قانون انتخابات به منظور افزایش اثر گذاری مردم در انتخابات که یا نقد قانون فعلی انتخابات و یا ارائه مدل برای بهتر شدن آن مثل ثقانونی که الان در حال تنظیم است.


عاقلی ادامه داد: ما ذیل این طرح از دوستان مقاله‌هایی خواستیم که تاکنون مقالات مختلفی به دستمان رسید. برای مثال بعضی از دوستان از شهر‌های مختلف مدل ارتباط مردم شهر خود را با امام جمعه آن شهر را  بصورت بومی سازی شده طراحی کردند و برای ما ارسال کرده‌اند.

دبیر واحد سیاسی دفتر تحکیم وحدت این رویکرد بومی را بسیار ارزشمند دانست و گفت:  بعضی از دوستان در تهیه این مقالات با رویکرد تئوری و نظری و مبانی مشارکت در نظام مردم سالار پیش رفتند. داوران نیز از دوستان اتحادیه هستند در واقع چهره‌های فکری اتحادیه یا همان ادواری محسوب می‌شوند که در سال‌های گذشته در خدمتشان بوده‌ایم. ما از نفرات علمی هم برای بررسی‌های علمی استفاده کردیم و صرفا محدود به فضای خودمان نشدیم و از بعضی از شخصیت‌های علمی هم کمک گرفتیم.


وی در رابطه با سطح کیفی مقالات افزود: سطح کیفی مقالات را خوب ارزیابی می‌کنیم. دوستان صاحب مقالات برای تهیه این مقالات یکسری مبانی را برای کار‌های تئوری مطاله کردند و هم اینکه یک سری مدل‌های اجرایی برای شهر خود ارائه دادند. این مقالات در دوره اول بررسی می‌شود و برگزیده‌های آن به سطح دوم راه پیدا می‌کنند؛ و مرحله دوم آن این افراد در نشست‌های برهان شرکت کرده و سمینار‌های خود را ارائه شفاهی می‌دهند و بار دیگر مورد داوری قرار گرفته و نفرات برگزیده داوری معرفی می‌شوند.

«برهان» یک کرسی آزاداندیشی است

وی خاطر نشان کرد: برهان یک کرسی آزاد اندیشی پیرامون ارائه نظر و اندیشه ورزی راجع به یک موضوع مشخص است که موجب تامل و مطالعه دانشجو خواهد شد و نیز باب یک بحث منطقی و علمی پیرامون یک موضوع را باز می‌کند. یعنی در نشست برهان اگر شخصی مقاله‌ای ارائه می‌دهد یک فضای پرسش و پاسخ ایجاد گردیده و با دانشجویان در تعامل و صحبت است، کار نوی برهان این بود که در همه‌ی نشست‌های دانشجویی که تنها مسئولین می‌آیند و صحبت می‌کنند و ما این را هم در نشست‌های میان دوره‌مان داریم، اما نکته‌ی مهم این است که ما خواستیم در یک بسته‌ای امکان ارائه دانشجویی را فراهم کنیم.


عاقلی در ادامه گفت: دانشجو با مطالعه‌ای که از قبل دارد نظر خود را ارائه داده و اگر عمیق شد می‌تواند برود و با مسئول مربوطه با همین آگاهی صحبت کرده و اثر آن را ببیند. در سال پیش هم همین اتفاق افتاد و که برهان روی موضوع شورای عالی انقلاب فرهنگی کار کرد که نتیجه‌ی آن یک نقد علمی و دقیق‌تر دفتر تحکیم راجع به شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. زمانی که دفتر تحکیم آمد و تخصصی به شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخت نتیجه نشست برهانی  بود که در این حوزه انجام شد.

دعوت از مجلسی‌ها و دولتی‌ها برای حضور در نشست دفتر تحکیم وحدت

عاقلی خاطر نشان کرد: ما ذیل همین شعار نوسازی مشارکت کارآمدی جمهوریت از ارگان‌های مختلف دعوت کردیم و ارگان‌هایی که بیشترین نقش را در تامین نقش مردم در حاکمیت دارند از جمله مجلس شورای اسلامی دعوت کردیم. همچنین برای تعداد زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی ساختار‌های پارلمانی در ایران و بهبود و نوسازی اثر گذاری مردم در این ارگان نامه ارسال کردیم که امسال در خدمت تعداد زیادی از آن‌ها خواهیم بود. از مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان و وزارت خانه‌هایی که مرتبط به فضای ما بودند دعوت کرده ایم و نیز در همین راستا نشست تخصصی حوزه بانوان با حضور متولیان حضور زنان در دفتر خواهران تحکیم صورت خواهد گرفت. همچنین از ائمه جمعه به عنوان یک گلوگاه مهم مردمی در هر شهر دعوت کرده‌ایم تا در نشست ما حضور داشته باشند.


دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت در ارتباط با دعوت از مسئولین نهاد‌های دولتی گفت: ما از همه مسئولین دولت  دعوت کردیم، اما نپذیرفتند که در این نشست حضور داشته باشند و حتی پیشنهاد دادیم که یک معاون و نماینده از وزارت خانه یا سازمان مربوطه در این طرح حضور داشته باشند که با این هم موافقت نگردید؛ و این مایه تاسف است که این نهاد‌های دولتی هیچ الزامی جهت پاسخ گویی نمی‌بینند. 

به این نوشته امتیاز بدهید!

تحکیم نگار «خبرنگار»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت