جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 05 - 03 ساعت :
» اخبار » عاقلی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو مطرح کرد:
اخبار - دسته‌بندی نشده - مصاحبه ها

عاقلی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو مطرح کرد:

تیر ۱۸, ۱۳۹۸ 8۰88

شفافیت یکی از ابزار‌های بسیار مهم برای تحقق مردم سالاری دینی است./ #جنبش_دانشجویی باید حلقه واسط میان مردم و نخبگان باشد.

?#شفافیت، حق آگاهی جامعه برای دسترسی به اطلاعات است که اصطلاحا به آن چرخش اطلاعات می‌گوییم.
شفافیت نقطه مقابل پنهان‌کاری است. ما شفافیت را یک هدف و آرمان نمی‌دانیم، بلکه معتقدیم شفافیت ابزاری برای رسیدن به یک آرمان است و به جلوگیری از فساد کمک کند و کارویژه آن هم بازدارندگی از فساد است با این وجود هر مسئولی باید خود را در معرض یک نظارت همگانی و در یک اتاق شیشه‌ای بداند تا مرتکب فساد نشود.

?#شفافیت یکی از ابزار‌های بسیار مهم برای تحقق #مردمسالاریدینی و از نگاه غربی ابزاری برای تحقق دموکراسی است، چون ارتباط بین حاکمیت و مردم را به حداقل می‌رساند و اصطلاحا یک فرآیند اعتماد ساز بین مردم و حاکمیت است. شفافیت فقط مسئول را مسئول به پاسخگویی نمی‌کند بلکه مردم را هم مسئولیت پذیر و ملزم به پیگیری می‌کند، چون مبارزه با فساد کارویژه تمام نهادهای مدنی از جمله رسانه‌ها و جنبش‌های اجتماعی مانند جنبش دانشجویی است.

?#شفافیت یک کارکرد دولبه هم برای مردم و هم برای مسئولین دارد که مصداق بارز آن برای مسئولین، #مسئولمردمی است و پرداختن مردم به شفافیت هم همان نظارت همگانی است که #نظارتهمگانی یک پله بالاتر از شفافیت قرار دارد.

?شفافیت یکی از ارکان محقق کردن #جمهوریت و پیوند دادن مردم به حکومت است. اگر قرار است فرآیند اعتماد سازی صورت بگیرد باید شفافیت ایجاد شود.

?اگر جامعه را سه بخش حاکمیت، مردم و جامعه مدنی که به عنوان حلقه واسط بین مردم و حاکمیت قرار می‌گیرد تقسیم کنیم، جامعه مدنی شامل رسانه و جنبش‌های اجتماعی -مانند جنبش دانشجویی- در این حلقه واسط قرار می‌گیرند. کاری که جامعه مدنی و جنبش دانشجویی باید انجام دهد باز کردن یک حلقه واسط برای زودتر محقق شدن و بهتر محقق شدن شفافیت و یا سایر مفاهیم است. جنبش دانشجویی باید مطالبه گر باشد تا اگر شفافیت نیست به وجود بیاید و اگر وجود دارد، ولی کارآمد نیست کارآمد‌تر شود.

?در دو سه ماهه گذشته شاهد اتفاقاتی در مورد شفافیت آراء نمایندگان در مجلس بودیم. جنبش دانشجویی در این فرآیند می‌تواند از نمایندگان مطالبه گر باشد و اگر روی مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کنیم به خاطر این است که #مجلس اصلی‌ترین جایگاهی است که می‌تواند مردم سالاری دینی را محقق کند.

?مشخص است که #شفافیتآرانمایندگان فرآیند مطالبه را تسهیل می‌کند، اما این موضوع گنگ است و مشخص نیست که باید از چه کسی مطالبه کرد به همین دلیل نمایندگان خیلی راحت مسائل را حاشا می‌کنند. مثلا برای تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان باید دو سوم از نمایندگان به آن رای مثبت می‌دادند، اما کمتر از یک دوم به آن رای دادند با این وجود در همین رابطه هم نقص شفافیت وجود دارد، چون وقتی با نمایندگان صحبت می‌کنیم همه مدعی هستند که جزو آن ۵۰ نفری بودند که به طرح رأی مثبت دادند.

?اینکه تصور کنیم جنبش دانشجویی باید در همه موضوعات متخصص باشد و به شکل علمی و احسن اظهارنظر کند تصور نابجایی است و عملا این اتفاق نمی‌افتد، اما جنبش دانشجویی می‌تواند نقش یک حلقه واسط را بازی کند و مانند یک دستگاه تصفیه حرف‌های نخبگان را به گوش جامعه برساند و به آن‌ها ضریب مردمی ببخشد و کاری کند که موج مطالبه عمومی به وجود بیاید. به نظر من اگر جنبش دانشجویی بخواهد از جامعه نخبگان دانشگاهی و علمی جدا باشد صرفا تبدیل به یک طبل توخالی می‌شود و ابعاد علمی خود را از دست می‌دهد. ابعاد علمی می‌تواند نقطه تلاقی جنبش دانشجویی و نخبگان باشد.

?متن کامل این گفتگو را در لینک زیر مشاهده نمایید:
http://snn.ir/002zxF

به این نوشته امتیاز بدهید!

تحکیم نگار «خبرنگار»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت