شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 26 ساعت :
» اخبار » بیانیه دفتر تحکیم وحدت درنماز جمعه امروز تهران مجلس شورای اسلامی؛ نیازمندِ “نظارت همگانی” در خانه ملت چه می‌گذرد؟!
اخبار - بیانیه ها

بیانیه دفتر تحکیم وحدت درنماز جمعه امروز تهران مجلس شورای اسلامی؛ نیازمندِ “نظارت همگانی” در خانه ملت چه می‌گذرد؟!

تیر ۱۸, ۱۳۹۸ 7۰400

بیانیه دفتر تحکیم وحدت درنماز جمعه امروز تهران

مجلس شورای اسلامی؛ نیازمندِ ” #نظارت_همگانی”
در خانه ملت چه می‌گذرد؟!

? بررسی مجدد و تلاش برای تصویب لایحه استعماری FATF پس از دو ماه سکوت و سردرگمی، کلید زدن طرح استیضاح تنی چند از وزیران دولت، طرح سوال از رئیس جمهور و قانع نشدن از چهار پاسخ وی، اختلاف بر سر ارجاع یا عدم ارجاع طرح به قوه قضاییه، تصویب لایحه افزایش مناطق آزاد (که به قاچاق در کشور رسمیت می بخشد) بعد از کش و قوس های فراوان، تلاش برخی از نمایندگان برای ارائه طرح شفافیت آرا در مجلس و مخالفت هیات رییسه خبر از اتفاقات مهم در خانه ملت می دهد.

? انبوه خبرهای مجلس اغلب در لابه لای اخبار مربوط به دولت نادیده گرفته می شود و نقش موثر خانه ملت در ایجاد اتفاقات کشور دست کم گرفته می شود، به گونه ای که گمان می رود کلیه امور اجرایی، آشفتگی وضعیت اقتصادی، نارسایی در ارائه خدمات، تعیین و تکلیف معاهدات بین المللی و همه و همه متوجه دولت است؛ به درستی که مسئول اجرای قوانین کشور قوه مجریه است و باید بابت وضع موجود پاسخ گو باشد اما آنچه دولت، اجرا می کند پیش از اجرا در مجلس تصویب شده است.

? برای مثال در روز سوال از رئیس جمهور نمایندگان از توضیحات آقای روحانی درباره قاچاق قانع نشدند البته که پاسخ های کلی، مبهم و متفاوت با واقعیت جایی برای اقناع باقی نمی گذاشت؛ اما دقیقا فردای همان روز مجلس لایحه پیشنهادی دولت مبنی بر افزایش مناطق آزاد را تصویب کرد؛ لایحه ای که رسما و قانونا راه را برای قاچاق هرچه بیشتر هموار می کند. چند وقت پیش نیز در جریان بررسی این لایحه کارشناسان حوزه اقتصادی خطرات تصویب آن را گوشزد کرده بودند و فعالین دانشجویی مخالفت خود را ابراز کرده بودند؛ مسئله این است که اگر مجلس از اشکالات این لایحه اطلاع داشته نباید آن را عجولانه تصویب می کرد و اگر اطلاع نداشته که در ایفای نقش قانون گذاری خود کوتاهی کرده است.

? مگر قرار نبود مجلس خانه ملت باشد؟ کجای تصویب لایحه افزایش مناطق آزاد به نفع عامه مردم است؟ مگر غیر از این است که سود ناشی از دلالی و قاچاق در مناطق آزاد تجاری تنها به جیب عده ای خاص سرازیر می شود؟ مجلسی که نقش نظارتی خود در پیشبرد درست اهداف این مناطق و به روز رسانی قوانین مبارزه با قاچاق را به طور کامل انجام نمی دهد چه اصراری برای افزایش تعداد آن دارد؟

? از طرف دیگر در میان ۵ سوالی که از رئیس جمهور پرسیده شد و او پاسخ داد، نمایندگان مجلس تنها از یک پاسخ قانع شدند و آن مربوط به تحریم های بانکی بود که نشان می داد مجلس پس از سکوت دوماهه برای تصویب الحاق به کنوانسیون تامین مالی تروریسم (CFT)، قصد به جریان انداختن آن را دارد تا در شرایطی که عملا برجام با بدعهدی آمریکا نقض شده و تحریم های جدید در انتظار کشورمان است، خود را وارد یک خود تحریمی جدید کنیم.

? لازم به ذکر است که به گفته خود نمایندگان مجلس آنچه تصویب این لایحه را دو ماه به حالت تعلیق فرو برد، دیپلماسی پیامکی دانشجویان و شهروندان در یک فشار اجتماعی به مجلس برای عدم تصویب عجولانه این لایحه‌یِ اشتباه بود.
لایحه FATF مانند لایحه افزایش مناطق آزاد تجاری؛ از لوایح پیشنهادی دولت به مجلس بودند و دولت برای تصویب آن به مجلس فشار آورده و می آورد تا آنچه را که می خواهد از مجلس و مصوباتش برداشت کند. مگر قرار نبود مجلس در راس امور باشد؟ قرار پس چرا در قامت یک نهاد حداقلی به جاده صاف کن دولت برای اجرای خواسته هایش تبدیل شده؟

? اکنون لازم است در هفته دولت، مجلس را در معرض سوال قرار دهیم. اگر دولت گاهی اوقات سایه نظارتی نهادی مانند مجلس را بر سر خود احساس می کند؛ نمایندگان ملت هم باید خود را به ملت پاسخ گو بدانند. لازم است مجلس به همان میزان که برای شفافیت سیستم مالی و بانکی کشور برای طرف غربی احساس نیاز می کند، درباره شفافیت عملکرد خود برای مردم نیز احساس نیاز کند.
در روز سوال از روحانی تعدادی از نمایندگان شجاعانه خواهان رای علنی درباره پاسخ های رئیس جمهور بودند اما با کمال تاسف اکثریت نمایندگان به آن رای مثبت ندادند و در نهایت رای گیری به شکل آشکار برگزار نشد.

? آنچه می تواند نظارت همگانی بر مجلس را محقق کند شفافیت رای نمایندگان است؛ طرحی که چند وقت پیش با تلاش حسینعلی حاجی دلیگانی و تعدادی دیگر از نمایندگانِ پیشرو به امضای جمعی از نمایندگان رسید و به هیات رئیسه مجلس ارسال شد اما در کمال شگفتی مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس آن را مغایر با آیین نامه داخلی مجلس دانست و تلاش کرد مخالفت خود را با آن بروز دهد؛ درحالی که اصل ارائه این طرح برای اصلاح آیین نامه ای است که بین مردم و نمایندگانشان فاصله می اندازد؛ مانند بسیاری دیگر از قوانین که پس از مدتی نیاز به اصلاحات در آن هویدا می شود.

? بنابراین دفتر تحکیم وحدت به عنوان یک اتحادیه دانشجویی و برخاسته از بطن مردمی از طرح شفافیت آرا نمایندگان مجلس حمایت می کند و پیگیر، منتقد و مطالبه گر نمایندگانی که با این طرح همراهی نکردند خواهند بود تا شعار مسئول مردمی، نظارت همگانی در خانه ملت به تبلور برسد و شاهد مجلسی در شان مردم انقلابی باشیم.
yon.ir/h4pND

به این نوشته امتیاز بدهید!

تحکیم نگار «خبرنگار»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت