جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 26 ساعت :
» اخبار » برجام هسته‌ای، نفتی، اقتصادی؛ آیا برجام دیگری در راه است؟
اخبار - تحکیمی ها - سرخط خبرها - مصاحبه - مصاحبه ها

برجام هسته‌ای، نفتی، اقتصادی؛ آیا برجام دیگری در راه است؟

شهریور ۲۷, ۱۳۹۵ 7۰86

به گزارش تحکیم نیوز (پایگاه اطلاع رسانی دفتر تحکیم وحدت) یزدان پرست گفت: اکنون که یک سال و اندی است از روز تصویب برنامه جامع اقدام مشترک می گذرد، هنوز گشایشی در امور رخ نداده است.

 

وی افزود: طبق گفته مسئولین قرار بود که بلافاصله پس از روز اجرایی برجام تمامی تحریم ها از هسته ای و بانکی گرفته تا تسلیحاتی برداشته شود؛ اما نه تنها چنین چیزی رخ نداده است؛ بلکه هر روز شاهد وضع تحریم های جدید بودیم،

 

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه قزوین گفت: خود مسئولین بارها به این عهدشکنی های طرف مقابل اذعان داشته اند؛ اما آنچه که مدتی است نگرانی های ملت را افزایش داده بحث قرارداد FATF است. هر چند که اولین خشت کج این قرارداد بر پایه همان کلید واژه صلح است که پس از برجام وارد ادبیات سیاسی مسئولین گردید.

 

یزدان پرست بیان داشت: ماموریت اصلی FATF در ابتدا شفافیت مالی بود که خصوصا بعد از حوادث تروریستی مکرر از سال ۲۰۰۱ به بعد و همین اهمیت تراکنش های بانکی بررسی تامین مالی تروریست در دستور کار این شورا قرار گرفت.

 

وی ادامه داد: ابتدا القاعده و داعش، گروه های تروریستی معرفی شده از سمت این شورا و نیز مورد توافق طرفین بودند؛ اما سوال اساسی این است که اگر روزی با فشارهای آمریکا به نوعی حزب الله لبنان و گروه های جهادی فلسطین در لیست ترریسم شورای امنیت قرار بگیرند آنجا تکلیف چیست، در درجه اول سوال این است که اگر FATF مسئولیت اصلی را در مقابله و مبارزه با بحث پول شویی و تامین مالی تروریسم دارند؛ چرا تا کنون منابع مالی داعش را نشناختند و با آنها مقابله نکرده است.

 

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه قزوین تصریح کرد: آنچه مسلم است آن است که مردم نه تنها از شفافیت مالی استقبال می کنند؛ بلکه خود خواهان تصویب قانونی با این ماهیت و با رویکرد شفاف سازی مالی هستند، همان چیزی که رهبر معظم انقلاب از سال ها قبل خواهان این موضوع بودند.

 

یزدان پرست گفت: نمونه آسیب های جدی عدم وجود چنین قانونی هم بحث قاچاق کالا و نیز فیش های نجومی بود که متاسفانه مشاهده شد، البته در اینجا لازم به ذکر است که در برخورد با فیش های حقوقی نجومی هنوز اقدامی جدی از سوی مسئولین دیده نشده است و از مسائلی است که قوه قضاییه باید با قطعیت با آن برخورد کند.

 

وی ادامه داد: اکنون مسئله چیز دیگری است؛ برخی به اختیار خود می رود و شروع به بستن عهد و قراردادهایی می کنند که به هیچ وجه توضیح روشنی در مورد آنها از ایشان نمی شنویم.

 

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه قزوین تصریح کرد: حال دلواپسی ما، بحث اصل نظام است، با امضای یک توافق از بیرون به کشور می آیند و می گویند ببینید ما می خواستیم برای شما رفاه فراهم آوریم، کلید حل مشکلات شما در دست ما بود اما اینها نمی گذارند، مشکل حل شود؛ با ذهنی انباشته از سوالات و تناقضات به دنبال شنیدن پاسخ منطقی هستیم. آیا این قرارداد نوعی خود تحریمی است؟ برای مردم شفاف کنید که معنای چنین اقداماتی چیست؟ تحریم نهادها و سازمان هایی که وظیفه اصلی دفاع و حراست از کشور را به عهده دارند چه مفهومی می تواند داشته باشد؟

 

یزدان پرست ادامه داد: البته آنچه که در پسای این موضوعات مغفول ماند، بحث قراردادهای نفتی بود قراردادهایی که از نگاه صاحب نظران این موضوع؛ اما و اگرهای فراوانی دارند، سال هاست که کشور در مورد کرسنت دارد غرامت می پردازد، حال چگونه می شود باز هم رو به چنین قراردادهایی آورد.

 

وی ادامه داد: باز هم شکستی جدید و مخفی کاری جدید و به دنبال مقصر گشتن برجام هسته ای به برجام نفتی. برجام اقتصای؛ حال سوال اینجاست آیا برجام دیگری در راه است؟

 

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه قزوین تصریح کرد: با نگاهی فراتر به موضوع شاید بتوان گفت که اکنون دولت به اصطلاح در باتلاق برجام فرو رفته است و سعی دارد با قراردادهای جدید که البته به مثابه دست و پا زدن بیهوده و چه بسا ویرانگرتر از قبل خود را از این شرایط رهایی بخشد.

 

یزدان پرست ادامه داد: در سوی دیگر موضوع پیوستگی این مطالب به یکدیگر است، به گونه ای که یک بحران، سبب به حاشیه رانده شدن بحران قبلی است.

 

وی بیان داشت: ناخودآگاه و باز تکرار می کنم ناخودآگاه آنچه که به ذهن متواتر می شود چیز دیگریست که آیا این پیوستگی ها بی ارتباط به یکدیگر است؟

 

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه قزوین با بیان اینکه، برجام موجب می شود که بیش از پیش دلواپس شویم، گفت: تقاضای بنده از مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه آن است که به طور جدی به مسئله ورود کنند و نیز خواسته ما از وکلای ملت در مجلس که عهده دار آینده کشور هستند ورود موشکافانه به موضوع است، مسئله ای که تاریخ چندین و چند ساله ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

منبع: snn

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت