پنج شنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 25 ساعت :
» اخبار » افزایش قیمت و افت کیفیت حاصل انحصار تامین و توزیع اینترنت
اخبار - اخبار برگزیده - مصاحبه ها - مصاحبه های مهم

افزایش قیمت و افت کیفیت حاصل انحصار تامین و توزیع اینترنت

خرداد ۱۷, ۱۳۹۵ 8۰84

به گزارش تحکیم نیوز (پایگاه اطلاع رسانی دفتر تحکیم وحدت)؛ حسن ‌صادق مقدسی دانشجوی فناوری اطلاعات و عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با اشاره به هزینه های بالای اینترنت در کشور اظهار داشت: اختلال، کیفیت نامطلوب، قیمت بالا در مقابل سرعت پایین و… از اصلی ترین مشکلاتی است که در ارائه سرویس اینترنت کشور مشاهده می‌شود و تقریبا همه را معترض کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه یکی از مهمترین عوامل پیشرفت اقتصادی کشور به خصوص در حوزه جنبش نرم افزاری و تولید علم –که از مصادیق بند ۲۲ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است- صنعت ICT است. واقعی‌تر شدن قیمت خدمات مربوط به این صنعت به رشد بیشتر اقتصاد کشور کمک شایانی خواهد کرد.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دنیا در حال پیش رفتن به سمتی است که دیگر سرعت اینترنت اهمیت چندانی نداشته و ترافیک و حجم در اولویت است، ما هنوز سرویس هایی زیر ۱ مگابایت بر ثانیه داریم. طبق گزارش‌های معتبر بین‌المللی ایران در بخش اینترنت رتبه ۱۶۹ را از میان ۱۹۲ کشور جهان از آن خود کرده است، این مسئله برای کشوری که قرار است در سال ۱۴۰۴ به جایگاه اول منطقه دست یابد بسیار فاجعه بار است.

عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با اشاره به آخرین گزارش مجلس درباره هزینه اینترنت در ایران گفت: طبق گزارش مجلس هزینه‌ای که کاربران نهایی اینترنت –یعنی مردم- پرداخت می‌کنند چیزی نزدیک به ۲۵ برابر قیمت اولیه آن است. موضوع وقتی بحرانی‌تر می‌شود که دریابیم اکثر کاربران باور دارند برای کیفیت نه چندان مطلوب سرویسی که دریافت می‌کنند قیمت گزافی می‌پردازند.

مقدسی نبود اینترانت سراسری و نیز انحصار در ورود و توزیع پهنای باند را از مهمترین دلیل مسائل فوق عنوان کرد و افزود: متاسفانه انحصار در حوزه تامین پهنای باند از سرویس دهندگان خارجی و نیز انحصار در بخش توزیع این پهنای باند از مهمترین دلایل مشکلات فوق هستند. چرا که بخش مهمی از قیمت تمام شده اینترنت در کشور وابستگی مستقیمی به قیمت این خدمات دارد.

وی اضافه کرد: براساس گزارش مجلس یک شرکت داخلی تنها تامین کننده پهنای باند بین‌المللی بوده و شنیده ها حاکی از آن است که ورود پهنای باند به کشور برای مدتی طولانی به صورت انحصاری به این شرکت داده شده است که عدم رقابت در این بخش نیز به افزایش قیمت و افت کیفیت آن دامن زده است.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: در بخش تأمین پهنای باند اینترنت داخلی و ارتباطات بین شهری نیز شرکت ارتباطات زیرساخت دارای انحصار قانونی است. نبود شبکه سراسری انتقال اطلاعات در کشور و شبکه توزیع نامناسب و انحصار در شبکه موجود و عدم رقابت، باعث افت کیفیت و افزایش قیمت سرویس‌های اینترنتی شده است.

عضو شورای مرکزی دفتر تحکمی وحدت در پایان گفت: این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های خصوصی برای شکستن این انحصار اعلام آمادگی کرده‌اند و نیز به اذعان بسیاری از کارشناسان زمان زیادی تا راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات باقی نمانده و به دلیل کوتاهی مسئولین در وزارت ارتباطات این مهم میسر نشده است. مسئله‌ای که شاید بیش از آنکه یک مسئله اقتصادی، ارتباطی باشد یک موضوع امنیتی برای کشور بوده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

منبع: فارس

به این نوشته امتیاز بدهید!

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت