جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 19 ساعت :
» اخبار » بیانیه پایانی سی و نهمین نشست پایاندوره دفتر تحکیم وحدت
اخبار - بیانیه ها - بیانیه های مهم - گزارش مهم

بیانیه پایانی سی و نهمین نشست پایاندوره دفتر تحکیم وحدت

مرداد ۸, ۱۴۰۱ 13۰198

بسم الله الرحمن الرحیم

رحمت و محبت و لطف بر مردم جامعه را به قلبت بفهمان(به طورى که آن را دریافت کند، نه این که در حد یک تصور ذهنى بماند) و براى آنان درنده‌اى خونخوار مباش که خوردن آنان را غنیمت بشمارى؛ زیرا مردم بر دو صنف اند: یا برادر دینى تو هستند، یا نظیر تو در خلقت لغزش ها از آنان سر مى‌زند و خطاها بر آنان روى مى آورد و از روى عمد یا خطا دچار تجاوز مى گردند. مردم را از بخشش و چشم پوشى هاى خود آن چنان بهره‌ور ساز که دوست دارى مثل آن را خدا براى تو عطا فرماید؛ زیرا مقام تو بالاتر از آن مردم است و مقام زمامدار تو بالاتر از تو و خداوند فوق زمامدار توست.
«نهج البلاغه؛ نامه آیین حکمرانی علوی خطاب به مالک اشتر»

چهل و اندی سال پیش چنین جمعی از دانشجویان در جماران خدمت امام رسیدند و ایشان یک جمله‌ی ماندگار خطاب به دانشجویان فرمودند: «بروید تحکیم وحدت کنید.»  پس از آن دانشجویان انقلابی و دغدغه مند این فرمان امام را لبیک گفتند و اتحادیه‌ای به همین نام تشکیل دادند که در طی این سال‌ها با فراز و فرودهای بسیاری مواجه بوده است و روزهای تاریکی را پشت سر گذاشته، حتی روزهای تلخی که قدرت در دست جریان مقابل آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی، قرار داشت؛ اما با مجاهدت‌های بسیار دانشجویان دلسوز، این فضای غبارآلود از میان رفت و در دوره‌ی کنونی تحکیم و تحکیمیان از انقلابی‌ترین و فعال‌ترین عناصر جنبش دانشجویی و حتی جامعه به شمار می‌روند.
امروز ما اعضای اتحادیه‌ی دفتر تحکیم وحدت که در انقلابی‌ترین و پویاترین روزهای خود هستیم؛ دوباره به جماران آمدیم تا در پایان سی و نهمین نشست پایاندوره خود ضمن تجدید بیعت با بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) بار دیگر آرمان‌های خود را مرور و یادآوری کنیم.


مسئله اول مردم‌سالاری دینی:
آنچه دفتر تحکیم وحدت در چندسال اخیر در کنار مسائل مبنایی گوناگون به آن عنایت ویژه‌تری داشته و در راستای آن اقدامات جدی انجام داده است مبحث مردم‌سالاری دینی است، که در بازخوانی گفتار و نگاه امامین انقلاب بسیار با آن مواجه خواهیم شد.
امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام در این رابطه میفرمایند: «ولایت و حکومت پا نمب‌گیرد و استقامت و دوام نمی‌آورد مگر به پایداری و پشتیبانی مردم از آن»
در طول تاریخ متفکران مسلمان بسیاری بودند که در رابطه با حکومت و حکمرانی اسلامی نظریات متعددی ارائه کرده‌اند اما امام خمینی(ره) همان نخستین فردی بودند که به عمق اهمیت مردم و مشارکتشان در یک نظام اسلامی پی بردند و حکومتی را بر همین اساس پایه‌ریزی و بنیان کردند. مردم‌سالاری دینی همان مدلِ کاملِ ارائه شده‌ای است که هیچ نظریه‌ی همانندی ندارد و پیاده‌سازی آن در ابعاد و عرصه‌های گوناگون سبب ایجاد آن جامعه ی آرمانیِ تفکر اندیشمندان انقلاب اسلامی، خواهد شد.
و  ما امروز در این زمان و مکان مجدداً پیمان می‌بندیم که در راستای پیاده‌سازی کامل تفکر مردم‌سالاری دینی در جامعه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و تا آنجایی که جامعه‌مان به جامعه‌ای مردم‌سالار بدل نگشته است دست از این مطالبه بر نداریم و در تکمیل آن در راستای تبیین گفتمانِ غنیِ مردم‌سالاری دینی گام برداریم.


مسئله دوم دفاع از مستضعفین جهان:
بر هر مسلمانی واجب است که به دفاع از حقوق مستضعفین عالم برخیزد، این مسئله واجب عینی و بر دوش یکایک ماست و علی القاعده جنبش دانشجویی و ما به عنوان فعالین این عرصه از این قائده مستثنی نیستیم از همین رو پیمان می‌بندیم که در دفاع از مستضعفین و مظلومین دست نکشیده و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت