جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 25 ساعت :
» اخبار » مشروح سخنان آقای شهرستانی در سی ونهمین نشست پایان دوره اتحادیه
اخبار - گزارش

مشروح سخنان آقای شهرستانی در سی ونهمین نشست پایان دوره اتحادیه

مرداد ۲, ۱۴۰۱ 9۰955

  • جنبش دانشجویی همواره نقش قدرتمندی در انقلاب های جهان داشته است.
  • تعریف جنبش در گفتمان راست؛ بازو و اهرم دموکراتیزه کردن نظام سیاسی که ماهم همواره از‌این گفتمان تاثیر پذیرفتیم.
  • جنبش دانشجویی امروز یک جریان سرد است و از خودش تعریفی ندارد.
  • بخشی از جریان سیاسی همواره خواهان آن است که دانشگاه غیرسیاسی باشد.
  • وجه تشخص شهید آوینی ، رویکرد هنری ایشان بود و این نکته است که ایشان را به عنوان نقطه پرگار جریان های فکری و دانشجویی بعد از انقلاب تبدیل کرد .
    غیر سیاسی کردن دانشگاه ممکنه تحت عنوان دانش بنیان شدن دانشگاه ، استارتاپی شدن ، ارتباط با صنعت و… قرار بگیرد

مخالف ارتباط دانشگاه با صنعت یا سمت شبه استارتاپی رفتن نیستم اما این مسائل میتواند دستاویز کسانی باشد که میخواهند دانشگاه را در بیزینس حل کنند

در لحظه انقلاب ما یک انفجار داریم که تماما انرژی است. در انفجار به مرور انرژی تبدیل به ماده میشود و در انقلاب نیز نهضت باید به نهاد بیانجامد اما در طول زمان، انقلاب اسلامی تبدیل به نظام جمهوری اسلامی میشود که یک ساختار عریض و فربه است و انرژی آن که همان روح انقلابی گری است از بین میرود، این در تمامی انقلاب های دنیا قابل مشاهده است.
در این موقع است که باید جنبش دانشجویی با دغدغه آرمان های اول انقلاب روح انقلابی گری را در سیستم و ساختار ها به جریان بیندازد

دانشجو باید فرهنگ این انقلاب را به خوبی بشناسد.باید مراقب باشد و ادامه دهنده‌ی منش امام روح الله باشد. نشست پایان دوره اصل ترین نشست سیاسی اتحادیه است.این نشست می‌تواند از ظرفیت مسیولین برای ماسخگویی به دانشجویان استفاده کند.
اگر هنرمند نسبت به تاریخ و سرنوشت انسان متعهد باشد دیگر در پیله نفس خفه نخواهد شد.درواقع انسان هم می‌تواند محکوم تاریخی باشد هم سازنده‌ی آن. طبعا بخشی‌از جریان سیاسی می‌خواهد دانشگاه غیرسیاسی باشد.در همین جمهوری اسلامی خودمان هستند که می‌خواهند دانشگاه غیرسیاسی و آرام بماند.من مخالف با ارتباط دانشگاه با صنعت یا الگوهای شبه استارتاپی نیستم ولی‌ این‌ها می‌تواند دستاویز کسانی باشد که می‌خواهند دانشگاه را منحل کنند در بیزینس.
دانشگاه باید از خودش دفاع کند و هر اسمی که رویش گذاشتند را باور نکند.هیچ وقت چیزهای خطیر با کلمات بد و غلط خود را ارائه نمی‌دهند بلکه با کلمات مثبت ارائه می‌دهند؛پس باید گول کلمات را نخوریم. رهبر معظم انقلاب جمله‌ای دارند که فرمودند (هیچ اندیشه‌ای در تاریخ ماندگار نخواهد شد مگر آنکه با تاریخ گره بخورد.)
دراین فرایند فرسایش تاریخ که اول ناب است و بعد دنیوی می‌شود و ازبین می‌رود، هنر می‌تواند یک چیز را جاودانه کند!.هنر انقلاب آن روح نخستین که حتی قابل بیان نبود و صورت نداشت، آن روح نخستین انقلاب را روایت می‌کند.بخصوص از طریق انسان‌هایی که حاوی روح انقلاب بودند.
انقلاب با قلب نسبت دارد!.کسانی‌که شهید شدند همه افکار امام را مطالعه نکردند بلکه دلی و با اراده و میل،احساس و قلب با ایشان همراه شدند. توجه به انقلاب سیاست‌زده نباشدچراکه اگر به عمق آن نگاه کنیم امری زیبایی‌شناسانه نهفته است.
_ما باید درباره‌ی ایران جدی باشیم و از تکرار حرف‌های تکراری بپرهیزیم، نقد کنیم چراکه جلوگیری می‌کند از کالبدی شدن همه چیز.ولی نقادی‌ای که ارجاع باشد به آن روح نخستین انقلاب نه نقادی‌ای که هدف آن غیر از هدف اصلی انقلاب اسلامی باشد.

_.مستقل اندیشیدن لازمه‌ی تشکل دانشجویی است.ازادی و ازاد اندیشی و بیان افکار در کنار علم و انصاف از خصوصیات خاص جنبش دانشجویی و به خصوص انجمن‌های اسلامی است.

جنبش دانشجویی یک نسبت کاملا معقول با نظام دارد.نقد او از منظر یک چشم نگران است نه مچ‌گیری از آن.
مسئله‌ی اصلی جریان‌های دانشجویی تدوین ترکیب مناسب و معقولی از دین داری و عقلانیت است که این رسالت مهمی بوده که همیشه بر تارک تحکیم وحدت می‌درخشیده است.


شهید آوینی برای جریانات بعد از انقلاب محور فکری جنبش های دانشجویی قرار گرفته است. شهید آوینی پیش از هرچیزی به عنوان یک هنرمند در جامعه شناخته میشود. نگاه زیبایی شناختی ایشان از مواری است که ما امروزه به آن نیازمندیم .
وجه تشخص شهید آوینی ، رویکرد هنری ایشان بود و این نکته است که ایشان را به عنوان نقطه پرگار جریان های فکری و دانشجویی بعد از انقلاب تبدیل کرد .
هرانقلابی در لحظه وقوع بیشترین انرژی و نیروی خودش را دارد. این نیرو و انرژی باعث بوجود آمدن یک زیبایی شده است که مردم را با خود همراه میکند .جمهوری اسلامی قالب و فرم انقلاب اسلامی است و میتوان گفت که کالبد و جسم انقلاب محسوب میشود .از این جهت نهضت ها باید به شکل نمادهایی ایجاد شوند .
بسیج نیز یک نهاد مردمی مردمی بود که تبدیل به یک سازمان شده است و همین امر هم سبب ایجاد تناقضاتی می شود . فرم انقلاب باید دارای ساختارهایی باشد این ساختار زمانی ایجاد میشود که آن انرژی و روح نخستین را دارا باشد .در تعابیر رهبری گفته شده است که هیچ تفکر و اندیشه ای در جهان ماندگار نخواهد شد مگر اینکه با هنر گره خورده باشد زیرا رمز ماندگاری و جاودانگی جامعه است . شهید آوینی بود که توانست آن روح نخستین را به واسطه هنر ماندگار کند و به روایت شایسته آن بپردازد تا روح هنر زنده بماند .
معجزه هنر این است که آن چیزی را که اتفاق افتاده از دل ماجرا بیرون میکشد و به نمایش می گذارد.پس تداوم انقلاب به وجود چنین افرادی گره خورده است .
باید توجه داشته باشیم که اگر این هنر نبود ما نمی توانستیم این احوالات جنگ و انقلاب اسلامی را حس کنیم اگر هنر از معنای اصلی اش خارج شود نمیتواند احساسات مردم را نیز با خود به همراه آورد .
در آخر ذکر این نکته قابل توجه است که یکی از نکات مثبت جنبش دانشجویی این است که از روح خود خارج نشده و روح اول انقلاب خود را حفظ کرده و این جنبش دانشجویی است که باید بتواند این روح را به ساختار جامعه وارد کند. اگر به عمق انقلاب نظر کنیم خواهیم دید که این روح همیشه زنده خواهد ماند‌.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت