شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 20 ساعت :
» یادداشت ها » یادداشت » آقایان مجلس شورای اسلامی آن شعار شفافیتی که دست‌آویز شما شد برای ورود به مجلس، چرا عملیاتی نمی‌شود؟
یادداشت - یادداشت ها - یادداشت های مهم

آقایان مجلس شورای اسلامی آن شعار شفافیتی که دست‌آویز شما شد برای ورود به مجلس، چرا عملیاتی نمی‌شود؟

فروردین ۱۲, ۱۴۰۱ 8۰945

بی‌مقدمه می‌گوییم چون که بارها مقدمه چیده‌ایم. آقایان مجلس شورای اسلامی آن شعار شفافیتی که دست‌آویز شما شد برای ورود به مجلس چرا عملیاتی نمی‌شود؟ مگر نه اینکه رهبر انقلاب شما را انقلابی نامیدند تا انقلابی در روند قانون‌گذاری رخ دهد؟

شفافیت و به خصوص شفافیت آرا موضوعی است که سال‌ها مغفول مانده و متاسفانه درحال حاضر هم تصویب آن ظاهرا نه وظیفه، که لطف نمایندگان حساب می‌شود.
بعضا توجیهاتی برای عدم تصویب آن ارائه می‌شود مانند بهم خوردن آزادی سیاسی نماینده، فرصت‌یابی گروه‌های فشار برای اعمال نفوذ و مشکلات برای نمایندگان شهرستانی که با مساعدت زیاد می‌توان همان لفظ «توجیه» را برای آن مناسب دانست.
براساس قانون اساسی و ضرورت مشارکت سیاسی و رشد سیاسی مردم، قطعا شفافیت لازم است تا با رقم خوردن مشارکت پسینی مردم بتوانند انتخاب خود را به چالش بکشند. اگر می‌گویند مردم این رشد حداقلی را نداشته‌اند تا پذیرش شفافیت داشته باشند، پس باید بدانیم روند سیاسی کشور پر از مشکلاتی بوده که با گذشتن بیش از ۴۰ سال از انقلاب و همچنین برگزاری نزدیک به ۴۰ انتخابات هنوز مردم به آن سطح مطلوب فهم سیاسی نرسیده‌اند! که البته این موضوع هم نشان از ضعف مجلس برای تحقق این امر است.
قطعا اطلاع از نحوه تفکر و تصمیم‌گیری نماینده خود می‌تواند به انتخاب مردم کمک کند. این حق طبیعی مردم است که بدانند فردی که بعنوان نماینده به مجلس فرستاده‌اند نماینده آنان است یا نماینده رانت و لابی؟!
نماینده‌ای که نتواند در مقابل گروه‌های فشار و زیاده‌طلبی عده‌ای ایستادگی کند چگونه شایستگی نمایندگی دارد؟ چنین فردی در همین زمان که آرا شفاف نیستند هم تاثیرپذیر است و تاثیرپذیر از صاحبان قدرت و ثروت در حوزه نمایندگی خود.


جنبش دانشجویی نگران است که شفافیت صرفا شعار و جمله‌ای برای جابجایی صندلی مجلس بین افراد مختلف باشد. آقایان این را هم بدانند که اجازه نخواهیم داد تصویب طرحی بی‌فایده و غیرمفید بعنوان شفافیت و راه انداختن بازی رسانه‌ای آنهم مثلا در ماه‌های آخر مجلس کنونی، تضمینی برای حفظ کرسی نمایندگان در دوره بعدی مجلس باشد. چرا که شفافیت را مفهومی ارزشمند و ابزاری برای تحقق یک ساختار مردم‌سالار می‌دانیم.

به این نوشته امتیاز بدهید!

تحکیم نگار «خبرنگار»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت