شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 19 ساعت :
» اخبار » گزارش سومین جلسه از همایش حکمرانی ایران ۱۴۰۸ با موضوع ساختارهای مشارکت و حقوق شهروندی
اخبار - اخبار برگزیده

گزارش سومین جلسه از همایش حکمرانی ایران ۱۴۰۸ با موضوع ساختارهای مشارکت و حقوق شهروندی

اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰ 5۰115

همایش حکرانی ایران ۱۴۰۸ ویژه برنامه واحد سیاسی دفتر تحکیم پیرامون انتخابات از شنبه مورخ ۲۵ اردیبهشت ماه آغاز گردیده است در این نشست ها بررسی ۱۲ کلان مسئله جمهوری اسلامی که تا سال ۱۴۰۸ دولت باید به کمک حل آن بیاید بررسی میشود .


در نشست اخیر که یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ برگزار شد موضوع برنامه حول ساختار های مشارکت در جمهوری اسلامی بود ، مدعوین برنامه جناب اقای مفتاح معاون ستاد امر به معروف و جناب اقای نیکو نهاد معاون پژوهشکده قوه قضائیه و همچنین جناب آقای دکتر قائد شرف ادوار اتحادیه بودند.


این نشست که با اجرای دبیر سیاسی اتحادیه اقای بزرگخو برگزار شد ؛ اقای مفتاح بحث خود را پیرامون نقش امر به معروف در مشارکت اجتماعی آغاز کردند. ایشان با دسته بندی امربه معروف به سه دسته مردم به مردم ، حاکمیت به مردم و مردم به حاکمیت بخش های مختلفی از هرکدام از دسته هارا تشریح نموده و مثال ها و مصداق هایی برای هر کدام آوردند ، ازجمله این مثال ها اصل ۲۷ قانون اساسی که مربوط به تجمعات هستند و امربه معروف مردم به حاکمیت محسوب میشود.
ایشان ضمن اظهار نظر در رابطه عدم وجود حمایت مختلف حاکمیت از امربه معروف هایی مثل تجمعات مسالمت آمیز و اعتراض ها ، خوردن برچسب امنیتی را یک از عوامل اعتراض و انتقاد نکردن مردم از مسئولین عنوان کرد.
در پایان بخش اول صحبت ها با اشاره به وجود تحزب گرایی در مشارکت اجتماعی دلایل زیر را جهت پیشبرد مشارکت اظهار داشتند: قدرت چانه زنی سیاسی ، حمایت اصحاب قدرت در قالب تشکیلات ، عدم شانه خالی کردن از مسئولیت کارگزاران و…

در ادامه جلسه جناب اقای قائد شرف با مقدمه اینکه اکنون در جمهوری اسلامی به مقوله مشارکت به عنوان تهدیدی برای نظام نگاه میشود فرمایشات خود را آعاز نمودند.
محمدحسین قائدشرف ، با بازتعریفی از مشارکت آنرا پایا، پویا و مدرن تعریف کرد و با نگاهی به مراحل انتقاد تا رسیدن آن به اعتراض اظهار داشت : نباید گذاشت مشارکت اجتماعی در مرحله آخر خود یعنی اعتراض نمود پیدا کند و ور مرحله رصد باید مشکلات حل شوند.
دبیر اسبق اتحادیه دفتر تحکیم با عنوان کردن مثالی از اصناف آن را مثال خوب و کوچکی برای تحزب گرایی در نظام اسلامی مطرح کردند و دلایل مختلفی را برای توضیح آن اعلام نمودند ؛
۱٫ همگرایی برای نیل به اهداف در جمعی از مردمکه غیر از حاکمیت تعریف میشوند
۲٫ وجود چنین گروه هایی از ۱۰۰۰ سال پیش و حتی وجود آموزش های مختلف درین گروه ها
۳٫ تبدیل شدن این گروه ها به گروه های سیاسی با ورود به عرصه مدرنیته
ایشان با اشاره به اولین احزاب در ایتالیا آن را لایه ای میانی برای رساندن خواسته مردم به حاکمیت جهت اداره جامعه عنوان کردند. و افزایش جمعیت و روی آوری به رسانه های جمعی و مدرنیته را عامل اصلی دور شدن مردم از احزاب سیاسی دانستند.
مهندس قائدشرف در رابطه با ریشه اسلامی مشارکت اجتماعی با قرائت آیاتی از قران کریم همانند 《تعاونوا علی البر و التقوی ….》آنها را در ذیل مشارکت توده های مردم نسیت داد.
در پایان ایشان با سئوالی مشکل اصلی را اینگونه مطرح فرمودند:
جمهوری اسلامی در ساختار اعتراضی چگونه باید عمل کند؟ و اینکه هنوز نظام اسلامی موضع نهایی خود را با تحزب گرایی مشخص ننموده است.

در ادامه جلسه جناب آقای نیکو نهاد معاون پژوهشکده قوه قضاییه بحث بنیادی تری را نسبت به حکومت جمهوری اسلامی شروع نمودند و مردم جامعه اسلامی را محق به مشارکت مستمر در امور حکومتی دانستند.
و مشارکت اجتماعی را به دو دسته تقسیم نمودند:
۱٫ مشارکت عمومی
۲٫ مشارکت تکلیف محور
ایشان با تشریح بخش هایی از قانون اساسی مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خویش را بخشی جدا ناشدنی از قانون دانستند و ریشه این امر را در آیاتی از قران در اولیا قرار دادن بعضی مومنان بر بعضی دیگر عنوان کردند.
ایشان هدف حکومت اسلامی را رشد انسان به سمت حکومت الله و بروز استعداد های مردم در این زمینه بیان کردند و گفتند:
رشد جامعه بشری در سیر الی الله جز با مشارکت کردن و تعیین سرنوشت خویش رقم نخواهد خورد ( برگرفته از فرازی از مقدمه قانون اساسی )
معاون پژوهشکده ق.ق برخلاف صحبت بقیه مدعوین تحزب را کاملا مردمی دانست و برای یک حزب متعالی عبارت ، مردم خواسته و مردم خاسته و مردم ساخته را عنوان کردند و عامل نبود تحزب را مردمی نبودن احزاب خواندند ، و خطاب به اقای مفتاح گفتند: برای تکلیف شرعی بزرگی مثل امربه معروف نباید مجوز گرفت! و باز هم امر مشارکت را امری پایین به بالا تعریف کردند.
در دور دوم صحبت ها و بحث های چالشی ایجاد شده پیرامون تحزب گرایی و اختلاف نظر های موجود دوباره آقای فتاح فرمایشات خود را از سر گرفتند:
ایشان در اول صحبت ها به سوال آقای نیکو نهاد پاسخ دادند و مجوز ها را به دو دسته تقسیم کردند اول انهایی که بدون انها انجام کاری میسر نیست و دوم آن دسته از مجوز هایی که بدون گرفتن آن ها هم میشود برنامه برگزار کرد همانند هیئت و مجوز امر به معروف را جزو دسته دوم خواند.
ایشان در ادامه اظهارات خود با تاکید بر تحزب گرایی به تحلیل وضع موجود پرداختند.
معاون ستاد امربه معروف با بیان اینکه درنبود احزاب مردم به دنبال جایگزین خواهند رفت ، ائتلاف های شب انتخاباتی را جزو همین موارد دانستند و با تشریح دلایل تحزب فرمایشاتشان را به پایان رساندند:
۱٫ امتداد اشتباهات سیاستمداران زیر چتر مستقل آمدن
۲٫ مردم شب انتخابات میفهمند کاندیدها چه کسانی بودند و فرصتی برای بررسی ندارند و هیجانی تصمیم میگیرند .
جناب آقای دکتر قائدشرف در دور دوم صحبت های خود با تذکر 《الناس بدین ملوکهم 》اظهار داشتند اراده مردم در رگه هایی از رفتار مسئولین هویداست.
ایشان از مشکلات سیاسی کشور عدم کادر سازی درست و عدم وجود ارائه راهکار گروه ها برای اداره کشور ذکر کردند و احزاب را مجال خوبی برای حل این مشکلات ایراد کردند.
ایشان مشکل اصلی را نبود جایگاهی برای بروز و ظهور احزاب در قانون و شیوه اداره کشور دانستندو در نتیجه مردم هم نخواهند توانست به پشت احزاب بیایند و از آنها حمایت کنند.
در پایان آقای قائد شرف با اشاره به دفتر تحکیم و انجمن های اسلامی بحث تشکل های دانشجویی در مشارکت اجتماعی را باز کردند و تمرین و کار در این عرصه ها را عاملی برای فهم کار جمعی بهتر ، صحنه ی وافعی تر کار سیاسی و اجتماعی ، و ایمنی و وجود دغدغه انسانی فزاینده بیان کردند.

جناب آقای نیکو نهاد نیز در انتهای صحبت خود با صحه گذاشتن بر فهم تشکیلاتی در تشکل های دانشجویی به ادامه بحث تحزب پرداختند و الناس بدین ملوکهم را مکمل خلایق هرچه لایق دانستند .
و طرح سوالی با تاکید بر مخالفت خویش با بالا به پایین بودن مشارکت ، صحبت خود را به پایان بردند:
آیا قالب مطلوب مشارکت در جمهوری اسلامی فقط حزب است؟

به این نوشته امتیاز بدهید!

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت