پنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ 2024 - 03 - 28 ساعت :
» اخبار » بیانیه تحلیلی دفتر تحکیم وحدت پیرامون قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین منتشر شد.
اخبار - اخبار برگزیده - بیانیه - بیانیه ها - بیانیه های مهم - دسته‌بندی نشده

بیانیه تحلیلی دفتر تحکیم وحدت پیرامون قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین منتشر شد.

فروردین ۱۵, ۱۴۰۰ 7۰147

بسم الله الرحمن الرحیم

ملت سرافراز ایران
همانگونه که مطلع هستید در ایام نوروز امسال سند برنامه همکاری های جامع راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین به امضای مقامات وزارت خارجه طرفین رسید.

دفتر تحکیم وحدت در راستای تبیین و آگاهی بخشی که وظیفه ذاتی جنبش دانشجویی است نکاتی را پیرامون شبهات و ابهامات مطرح شده حول این همکاری راهبردی اعلام می دارد:

۱.‌ توافق های بلند مدت دو یا چندجانبه میان کشور ها یکی از روش های نسبتا مطمئن میان کشورهاست که نوعی تضمین میان طرفین برای ایجاد همکاری های بلند مدت در زمینه های مختلف سیاسی،اقتصادی،فرهنگی و …را فراهم می نماید و زمینه لازم را برای سرمایه گذاری کشور ها به‌دور از تحولات سیاسی ایجاد مینماید از این رو ارتباطات دیرینه دو کشور ایران و چین و مذاکرات بین المللی چند ساله بین دو کشور نهایتا به توافق ۲۵ ساله بین این دو کشور ختم گردید و امید میرود که با تعمیق همکاری های بین ایران و چین و هم چنین توافقات بلند مدت با دیگر کشورها؛موجبات همگرایی بین المللی بلوکی از واحدهای قدرتمند عرصه روابط بین الملل با ایران فراهم گردیده و از معضل تنهایی استراتژیک ایران که از دغدغه های اساسی دلسوزان علم روابط بین الملل در ایران است بکاهد.

۲. بر تمامی تحلیلگران عرصه روابط بین الملل آشکار است که جهان پیش رو در سالهای آتی دست خوش تغییرات بنیادین خواهد گردید و نظام بین الملل از یک نظام تک قطبی و یکجانبه گرا به سمت نظام چندقطبی و متکثر پیش خواهد رفت و در این بین کشورهایی می توانند منافع ملی خود را تضمین نمایند که از تحولات پرسرعت عرصه بین الملل دور نمانده و با گسترش سبد دیپلماسی خود از شکاف ایجاد شده بین شرق و غرب برای انتقال سرمایه و تکنولوژی جهت توسعه کشور خود بهره گیرد لذا خیر عمومی مردم ایران حکم مینماید تا دستگاه سیاست خارجی کشور که وظیفه حفظ و تامین منافع ملی کشور را دارد به سمت توافق های اساسی و بنیادینی سوق پیدا کند که به تقویت جایگاه ایران در عرصه روابط بین الملل منتج گردد و نقش کشور در نظام چندجانبه گرای آتی را ارتقا دهد و این مهم جز با تقویت همکاری های دو و چندجانبه بین المللی نظیر توافق اخیر ایران و چین محقق نمی گردد.

۳. بر خلاف گمانه زنی ها و ابهام آفرینی های رسانه های خاص این توافق راهبردی جنبه الزامی و تعهد آور برای هیچ کدام از دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین ندارد و به علت عدم تعهد آفرینی برای هر دو کشور لزومی به تصویب در مجلس نیست.
بدیهی است که هرگونه توافق همکاری در آینده که موجبات تعهد رسمی برای کشور را فراهم آورد مطابق اصل ۷۷ قانون اساسی باید به تصویب موکلین ملت در مجلس شورای اسلامی برسد.

۴. همانگونه که قید گردید این سند ، چشم اندازی از توسعه روابط دوجانبه میان ایران و چین در عرض ۲۵ سال آینده را ترسیم می نماید و برخلاف شایعات منتشر شده و طبق تاکید صریح وزیر امورخارجه هیچ گونه امتیاز انحصاری در سند قید نگردیده است و هیچگونه اعداد و ارقامی در توافق دوجانبه مطرح نگردیده است.

۵. علی رغم انتشار کلیات تواقق میان دو کشور به علت تخاصم آمریکا و رقابت های سیاسی و اقتصادی واحدهای سیاسی موجود در نظام بین الملل طبیعی است که این تفاهم نیز مانند دیگر تفاهمات دو و چند جانبه که میان کشورهاست بیش از پیش رسانه ای نشود.‌به علاوه در شرایطی که میهن اسلامی در تهاجم همه جانبه اقتصادی دولت متخاصم آمریکا قرار دارد هر گونه طرح علنی همکاری های اقتصادی موجب کشف روش های خنثی نمودن تحریم و درنهایت قطع سرپنجه های تنفس اقتصادی کشور می گردد و بدیهی است که حکمرانی روشمند و سیاست ورزی عاقلانه در عرصه روابط بین الملل ایجاب مینماید که جمهوری اسلامی از عیان نمودن اسرار همکاری های اقتصادی خود به دشمن استنکاف بورزد و رویه های موجود خود برای تقویت اقتصاد سیاسی بین الملل کشور جهت خنثی سازی تحریم ها را حفظ نماید.

در پایان ضمن تاکید بر وظیفه مسئولین ذی ربط مبنی بر آگاه سازی مردم و اقناع سازی ذهنی نخبگان تاکید میگردد که در نظام مردم سالار جمهوری اسلامی لازمه هرگونه تصمیم بزرگ‌ ملی ایفای نقش توده مردم و همراهی آنان با تصمیمات سیاستمدارن است؛ امید است که عموم نخبگان سیاسی کشور و دولتمردان جمهوری اسلامی ضمن درک این مهم شرایط لازم‌برای گفت و گوی دوجانبه با عموم مردم را فراهم آورده و جایگاه جمهوریت نظام را با تضارب آرا و مشارکت عمومی مردم تقویت نموده و موجبات ارتقای بینش سیاسی جامعه را فراهم آورند

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت