جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ 2024 - 03 - 29 ساعت :
» دسته‌بندی نشده » گزارش ویژه از دیدار دانشجویان با رئیس قوه قضائیه
دسته‌بندی نشده

گزارش ویژه از دیدار دانشجویان با رئیس قوه قضائیه

آذر ۲۰, ۱۳۹۹ 7۰85

بمناسبت روز دانشجو جلسه‌ ی دیدار نمایندگان اتحادیه های دانشجویی با رئیس قوه قضائیه برگزار شد.گزارش زیر گزیده ای از محتوای صحبت های نمایندگان اتحادیه دفتر تحکیم وحدت است:

در این جلسه محمد گودرزی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت، و علی بزرگ‌خو، دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت، حاضر شدند و مواردی را مطرح کردند که در ادامه آورده خواهد شد.

تناسب آرا در قوه قضائیه، اینکه چقدر حکم زندانی که برای مفسدین اقتصادی با طول‌های ۲۰ سال و ۳۰ سال بریده می‌شود، با حکم زندان دانشجویان معترض با طول‌های ۶ سال ۷ سال (با نگاه به صحت اصل مجازات) متناسب است؟ ضبط و انتشار جلسات دادگاه‌ در جهت تحقق قانون اساسی و شفافیت بیشتر در قوه قضائیه. مسئله‌ی مشکل‌زای عدم تخصص قضات دیوان عدالت اداری و پیشنهاد أموزش سریعتر قضاتی با توانایی‌‌های مختص آن نهاد و با هدف تقلیل اشکالات ساختاری فعلی بابت عدم تخصص‌گرایی.

انتقاد به حق انحصاری مدعی‌العموم‌بودن دادستان، چرا که دادستان نمی‌تواند در تمام موارد تضییع حقوق عامه مستقیما وارد عمل شود و ارائه پیشنهاد دادن امکان قیام به تحقق حقوق عامه علاوه بر دادستان به متخصصین هر امر و سازمان‌های مردم‌نهاد. شفافیت در سازمان صدا و سیما و انتقاد نسبت به سکوت نماینده قوه قضائیه در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما در خصوص این مورد و اینکه تا به الآن فارغ از حق رای‌شان حتی به زبان هم مخالفتی نکردند.

درخواست گسترش خسارت تاخیر تادیه از انحصار ریال به ارز، با نگاه به اقتصاد مولد داخلی برای ایجاد بستر مناسب برای تولید.

فعال سازی سازمان بازرسی کشور در جهت همکاری با دیوان محاسبات بعنوان ید مبسوط نظارت در کشور. یادآوری اصل ۲۷ قانون اساسی در جهت تامین امنیت معترضین به عنوان وظیفه‌ی حکومت و لزوم گسترش مفهوم امنیت از امنیت جانی به دیگر ابعاد آن مثل امنیت قضایی و ارائه رویکرد نسبت به مسئله‌ی حق اعتراض برای مردم.

دادن تذکر در خصوص مسئله‌ی رسانه در قوه‌ی قضائیه با تاکید بر اینکه آگاهی‌بخشی فی‌نفسه دارای ارزش است و امروز در قوه قضائیه در نهادهای آگاهی‌بخش خود گاهی دچار تضاد و تناقض می‌شوند که این امر در نهایت منجر به ذبح اعتماد عمومی به این نهاد خواهد شد و ارائه پیشنهادی در جهت رفع این مورد تا قوه قضائیه از تشکل‌های مردمی و سمن‌ها برای نظارت بر عملکرد قوه دعوت کند.

ارائه‌ی رویکرد نسبت به حوزه‌ی زنان و تقدیر از رویکرد جدید قوه قضائیه در قسط‌بندی مهریه و کاهش تعداد زندانیان مهریه و انتقاد به غیرواقعی‌محاسبه‌شدن نفقه و اجرت‌المثل در قوه‌ی قضائیه با نگاه به تحقق عدالت جنسیتی.

انتقاد از عدم رسیدگی به ترک فعل در خصوص عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج. این قانون سالهاست که روی زمین مانده و مجریانش به دلیل ترک فعل محاکمه نشده‌اند و حتی هنوز نسبت به شکایت فراکسیون زنان مجلس در خصوص به عدم اجرای آن هیچ پاسخی داده نشده است. تقدیر از قوه بابت اجرای قانون جرم سیاسی و انتقاد به تعداد بسیار محدود آن در مدت زمان اجرایی شدن این قانون که منجر به برگزاری فقط سه مورد دادگاه در این مدت گشته است که همگی متهمین هم سیاسیون رده‌بالا بوده‌اند، در حالی که قانون جرم سیاسی و امتیازاتش حق همه‌ی‌ کنشگران سیاسی‌ست 

به این نوشته امتیاز بدهید!

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت