جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ 2024 - 03 - 28 ساعت :
» دسته‌بندی نشده » رونمایی از مستند «بی‌بحران»/ یک دهه وعده‌های مسئولین پوچ است.
دسته‌بندی نشده

رونمایی از مستند «بی‌بحران»/ یک دهه وعده‌های مسئولین پوچ است.

مهر ۸, ۱۳۹۹ 9۰89

مستند «بی‌بحران» که به موضوع مشکل آب شرب مردم بیرم فارس پرداخته با حضور یکی از اهالی منطقه بیرم و شورای مرکزی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در خبرگزاری فارس رونمایی و اکران شد.

رونمایی از مستند «بی‌بحران»/ گلایه مردم غیزانیه فارس از وعده‌های محقق‌نشده مسئولان

به گزارش خبرنگار سایت تحکیم نیوز، مستند « بی‌بحران» که به موضوع مشکل آب شرب مردم بیرم فارس پرداخته با حضور یکی از اهالی منطقه بیرم و شورای مرکزی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در خبرگزاری فارس رونمایی و اکران شد.

 مردم منطقه بیرم در این مستند که توسط اتحادیه دفتر تحکیم وحدت تهیه شده، به بیان مشکلات خود می‌پردازند.

* آب بیرم قابل شرب نیست/  وعده پوچ مسئولان به درد ما نمی‌خورد

قاسم نجفی از اهالی منطقه بیرم در مراسم رونمایی از این مستند گفت: آب از چاه های بیرم در گذشته از مرز ۶۰ متری قابل برداشت بود ولی الان ما باید از عمق ۲۰۰ متری زمین آب برداشت کنیم.

وی ادامه داد: آب بیرم قابل شرب نیست حتی برای شستن دست و صورت و وضو گرفتن هم نمی شود از این آب استفاده کرد و زمانیکه این آب را به صورت‌مان می‌زنیم، چشم مان می سوزد.

نجفی تصریح کرد: مسئولان مدت‌هاست که وعده دادند که مسئله حل می شود و مردم از آب مناسب برخوردار می‌شوند ولی متاسفانه کاری انجام نشده است. هم اکنون ۶۰ کیلومتر خط انتقال لوله نیاز است تا آب از سد سلمان فارسی به منطقه به ایران برسد و مشکل هزاران نفر از مردم این منطقه حل شود ولی متاسفانه اقدامی صورت نمی گیرد.

وی اظهار داشت: شغل اصلی مردم در بیرم کشاورزی بود ولی متاسفانه با این آب امکان کشت وجود ندارد و زمین های مردم به شوره‌زار تبدیل شده است.

نجفی تصریح کرد: وعده هایی که داده شده متاسفانه عملی نشده است. وعده پوچ به درد ما نمی‌خورد. حدود ۱۰ سال است که مردم بیرون با روش های مختلف از مسئولان خواسته اند تا برای حل مشکل آب شرب منطقه کاری انجام شود ولی توجهی نشده است.

وی خاطر نشان کرد: مشکل ناسالم بودن آب بیرم موجب شده تا بسیاری از مردم به مناطق دیگر کوچ کردند. برای ۲۰۰۰ لیتر آب باید ۱۵۰ هزار تومان بدهیم و بعد هم مشخص نیست این آبی که می خریم چه وضعیتی دارد.

نجفی اضافه کرد: آب ناسالم برای مردم بیماریهایی را به همراه داشته است و برخی از مردم با بیماریهایی مانند سرطان مثانه و ناراحتی های گوارشی مواجه شدند.

نجفی با اشاره به خدمات گسترده سپاه پاسداران در کشور برای حل مشکلات مردم اضافه کرد: از سپاه پاسداران، قرارگاه خاتم‌الانبیاء و بنیاد مستضعفان می‌خواهیم برای حل مشکل منطقه بیرم هم کاری انجام دهند.

وی افزود: مسئولان دولتی اگر می‌توانند یک هفته با هزینه ما، مهمان مردم بیرم باشند و ببینند آیا می‌توانند از این آب که مردم استفاده می‌کنند، استفاده کنند؟ 

نجفی تصریح کرد: از سال ۹۳ بیش از ۵۰ نامه به ادارات مختلف، نمایندگان و وزیر نیرو زده شده  است ولی متأسفانه هیچ کاری انجام نشده است. آیا سزاوار است مردم بیرم که در دوران دفاع مقدس شهدای بسیاری را تقدیم این سرزمین کرده‌اند امروز با چنین مشکلاتی مواجه باشند؟

* افزایش سرطان مثانه و بیماری‌های گوارشی در بیرم

علی بزرگخو دبیر سیاسی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت هم در ادامه این نشست گفت: مردم بیرم سال‌ها است با مشکل آب شرب مواجه هستند و اخیراً یکی از اهالی این منطقه از ما خواست تا پیگیر موضوع باشیم و ما به این که هم دلیل وظیفه شرعی داشتیم و هم با توجه به موضوعی که در غیزانیه به وجود آمده بود پیگیر ماجرا شدیم و به این منطقه سفر کردیم. 

بزرگخو تصریح کرد: مردم منطقه بیرم می‌گویند غیزانیه فارس، اما یک تفاوت مهم که وجود دارد این است که ماجرای بیرم مانند غیزانیه به اعتراض خیابانی کشیده نشد. البته  دشمنان تلاش‌هایی داشتند تا این جریان را به آشوب تبدیل کنند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: ما در زمانی که در بیرم حضور داشتیم آزمایشی را روی آب شرب این منطقه انجام دادیم و متوجه شدیم  DC  آب ۲۵۰۰ را نشان می‌دهد، مردم هم آزمایش کرده بودند و می‌گفتند DC آب ۳۵۰۰ است ما اگر همان ۲۵۰۰ را در نظر بگیریم باید بگوییم که این مقدار هم واقعاً فاجعه است.

وی گفت: متأسفانه آب ناسالم در بیرم موجب شده که درصد میانگین سرطان مثانه و بیماری‌های گوارشی به شدت بالا برود از طرفی باعث کوچ مردم شده است و این خالی شدن مردم از سکنه با توجه به اینکه منطقه بیرم یک منطقه تاریخی است مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

دبیر سیاسی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت اظهار داشت: منطقه بیرم بین ۷۰ تا ۸۰ هزار جمعیت دارد که اگر خطوط آب‌رسانی از سد سلمان فارسی وصل شود این جمعیت مشکل‌شان حل خواهد شد.

بزرگخو تصریح کرد:‌ متأسفانه کرامت انسانی مردم بیرم دارد نقض می‌شود و به یکی از نیازهای اساسی مردم در این منطقه بی‌توجهی می‌شود. مردم انواع اعتراض‌های مسالمت‌آمیز و پیگیری‌های لازم را انجام داده ولی متأسفانه هنوز این مشکل حل نشده است. ما در مستندی که ساخته‌ایم سعی کردیم بگوییم که تا موضوع بیرم به یک موضوع امنیتی تبدیل نشده باید با حل مشکل جلوی آن گرفته شود. ما باید صدای اعتراض سالم را بشنویم. 

وی اضافه کرد: بحث لوله‌کشی از سد سلمان فارسی از مسائلی است که مردم منطقه برای حل مشکل بر آن تأکید دارند و گفته شده این لوله‌کشی با حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان انجام می‌شود.

دبیر سیاسی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت گفت: بحث بودجه آب بیرم در بودجه ۹۹ گنجانده شده ولی تعلل وزارت نیرو موجب شده این مشکل هنوز پابرجا باشد. وزارت نیرو باید به عنوان متولی اعتبار را از محل مناسبش اختصاص دهد ولی متأسفانه این اعتبار تأمین نشده است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت