جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ 2024 - 03 - 29 ساعت :
» مصاحبه ها » مصاحبه » دانشور خدا بنده لو مسئول واحد سیاسی اتحادیه در میزگرد بررسی تبعات افزایش مناطق آزاد تجاری بیان کرد:وجود معافیت‌های متنوع و متعدد در کنار خلا‌های قانونی و نظارتی موجب شده که مناطق آزاد تجاری از اهدافی که برای آن‌ها معین شده غافل بمانند
مصاحبه - مصاحبه ها

دانشور خدا بنده لو مسئول واحد سیاسی اتحادیه در میزگرد بررسی تبعات افزایش مناطق آزاد تجاری بیان کرد:وجود معافیت‌های متنوع و متعدد در کنار خلا‌های قانونی و نظارتی موجب شده که مناطق آزاد تجاری از اهدافی که برای آن‌ها معین شده غافل بمانند

دی ۸, ۱۳۹۸ 8۰94

در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر اصل توسعه حوزه عمل مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی تاکید شده است. همچنین در این سیاست‌ها می‌توان به مواردی همچون افزایش میزان تولید و صادرات، انتقال فناوری، افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و تأمین نیاز‌های اساسی کشور اشاره کرد. از طرفی جذب نقدینگی سرگردان داخلی و محرومیت‌زدایی نیز از دیگر اهداف تأسیس این مناطق بوده است؛ اما در طول سالیان متمادی عملکرد مناطق آزاد تجاری نشان می‌دهد که این مناطق نتوانسته‌اند سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را محقق کنند.

یکی از مسائلی که امروز در مناطق آزاد تجاری با آن مواجه هستیم افزایش قاچاق و فراهم آمدن بستری برای فرار مالیاتی است. وجود معافیت‌های متنوع و متعدد در کنار خلا‌های قانونی و نظارتی موجب شده که مناطق آزاد تجاری از اهدافی که برای آن‌ها معین شده غافل بمانند با این وجود مناطق آزاد تجاری به بستری برای تسهیل اقدامات قاچاقچیان تبدیل شده اند. در واقع ما مناطق آزاد تجاری را ایجاد کرده ایم تا افراد سودجو و قاچاقچیان بتوانند به راحتی به تخلفات خود بپردازند.  

مناطق آزاد

به هر حال از دولت و قاطبه نمایندگان مجلس نمی‌توان انتظار داشت تا در رابطه با مناطق آزاد تجاری دست به اقدامی بزنند پس پیشنهاد ما این است که سیاست افزایش مشروط را به مناطق آزاد تجاری پیوند بزنیم یعنی اینکه افزایش تعداد مناطق مشروط بر این باشد که حداقل در هر منطقه آزاد میزان صادرات با واردات برابر باشد، چون در شرایط فعلی حجم واردات در مناطق آزاد خیلی بالاتر از صادرات است.

پیشنهاد دیگر این است که باید معافیت مالیاتی در هر کدام از مناطق آزاد تجاری که به وظایف و اهداف خود برخی از نمایندگان مجلس نیز، چون دولت ناتوان، کم کار و خسته است و نمی‌خواهد اقدامی در راستای ایجاد اشتغال پایدار انجام دهد از این وضعیت سوء استفاده می‌کنند و به دنبال ایجاد مناطق آزاد تجاری می‌روند. عمل نمی‌کنند کاهش یابد تا در این صورت بتوانیم سهمی در تولید، اشتغال و صادرات را برای این مناطق متصور شویم؛ البته برخی از نمایندگان مجلس نیز، چون دولت ناتوان، کم کار و خسته است و نمی‌خواهد اقدامی در راستای ایجاد اشتغال پایدار انجام دهد از این وضعیت سوء استفاده می‌کنند و به دنبال ایجاد مناطق آزاد تجاری می‌روند. به هر حال ایجاد مناطق آزاد تجاری اگر چه برای دولت کم هزینه بوده و به سرعت انجام می‌شود؛ اما این مناطق نه تنها اشتغال پایدار ایجاد نمی‌کنند؛ بلکه از طرفی باعث هدر رفته میلیون‌ها دلار سرمایه و تضعیف صنایع داخلی می‌شوند.

بدون شک امروز مناطق آزاد تجاری به پایگاه‌هایی برای واردات کالا تبدیل شدند با این وجود باید یک تجدید نظر قانونی صورت بگیرد تا دست کم میزان صادرات و واردات در مناطق آزاد تجاری با هم یکی شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت