شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 20 ساعت :
» مصاحبه ها » مصاحبه » وزارت‌خارجه با برگزاری تجمع ضداستعماری مقابل سفارت انگلیس مخالفت کرد.
مصاحبه - مصاحبه ها

وزارت‌خارجه با برگزاری تجمع ضداستعماری مقابل سفارت انگلیس مخالفت کرد.

شهریور ۱۱, ۱۳۹۸ 3۰78

وحید عبدالله زاده مسئول ‌بین الملل دفتر تحکیم وحدت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت رئیسعلی دلواری گفت: بعد از شروع جنگ جهانی اول و اعلام بی طرفی ایران نسبت به جنگ، انگلستان از جنوب و روس از شمال به ایران تجاوز و حمله کرد و در قسمت جنوب کشور، شهر بوشهر را محاصره کردند.

وی با اشاره به  تاثیرگذاری رئیسعلی دلواری در مبارزات ضد استعماری جنوب ایران، افزود: بر همین اساس نیروهای انگلیسی قصد داشتند منطقه دلوار را هم تصرف کنند اما بعد از اینکه چندبار اقدام به حمله کردند با مقاومت مردم دلوار مواجه شدند و چند سرباز انگلیسی هم کشته شدند.

عبدالله‌زاده با اشاره به مبارزه رئیسعلی دلواری برای حفظ دلوار و منطقه بوشهر گفت: رئیسعلی دلواری با این اقدام توانست مقابل تصرف بوشهر و انگلیس و حرکت آنها به سمت شیراز را بگیرد، حتی انگلیسی ها پیام فرستادند و به وی پیشنهاد پرداخت پول دادند ولی رئیسعلی قبول نکرد.

وی با اشاره به شخصیت ضد‌استبدادی و ضد استعماری رئیسعلی‌ دلواری تصریح کرد: ما در زمان جنگ جهانی اول همچنین نمادی برای مقاومت داشتیم و ۱۲ شهریور هم با عنوان سالروز شهادت رئیسعلی دلواری و روز مقاومت مبارزه با استعمار نام گرفت.

این فعال دانشجویی افزود: انگلیس با استعماری که بر هند داشت قصد داشت این استعمار را به ایران هم تحمیل کند ولی بزرگ مردانی مانند رئیسعلی دلواری در مقابل آنها ایستادند.

 مسئول ‌بین الملل اتحادیه دفتر تحکیم وحدت گفت: ما در اتحادیه دفتر تحکیم وحدت و واحد بین الملل این اتحادیه تصمیم گرفتیم برنامه‌ای در شأن رئیسعلی‌ دلواری در روز شهادت وی بگیرد و قصد داشتیم تجمعی را در مقابل سفارت انگلیس خبیث برگزار کنیم تا جنایت های انگلستان در حق مظلوم ملت مظلوم ایران را یادآوری کنیم.

وی ادامه داد: ما می‌خواستیم این را بگویم که هنوز افرادی هستند که هنوز نمادهای مقاومت را به یاد دارند و بگوییم انگلیس همان انگلیس است اما استعمارش مدرن شده است و اینکه بتوانیم با آنها بفهمانیم هنوز افرادی هستند که در مقابل این ستم آنها بایستند.

این فعال دانشجویی گفت: بر همین اساس درخواست برگزاری این تجمع را به فرمانداری ارسال کردیم و رونوشت آن نیز استانداری فرستاده شد و بر اساس تماسی که با فرمانداری داشتیم گفتند جواب قطعی را باید استانداری بدهد. در تماسی هم که با استانداری داشتیم گفته شد وزارت خارجه هم باید نظرش را اعلام کند و در نهایت گفتند وزارت خارجه شفاهاً عدم موافقت خود را اعلام کرده است و به همین دلیل استانداری و وزارت کشور مجوز برگزاری تجمع را نخواهند داد!

وی اضافه کرد: وزارت خارجه‌ای که شعارش « نه شرقی و نه غربی» و «عزت ملی» است از یادآوری نام شهدایی مانند رئیسعلی دلواری که مقابل استعمار انگلیس و نفوذ ایستادند؛ ممانعت به عمل می آورد و این اصلاً با پروتکل‌ها و راهکارهایی که وزارت خارجه باید پیش بگیرد همخوانی ندارد.

 مسئول ‌بین الملل اتحادیه دفتر تحکیم وحدت گفت: از طرفی مقام معظم رهبری صریحا فرمودند که نام این شهدا همیشه باید در خاطر مردم بماند و یادآوری شود ولی متاسفانه وزارت خارجه که یک نهاد جمهوری اسلامی است مقابل این موضوع و برگزاری برنامه‌ای در این راستا ایستاده است.

وی گفت: امیدواریم وزارت خارجه جمهوری اسلامی پیرامون این ماجرا روشنگری و شفاف سازی کند و دلیل اینکه با برگزاری این تجمع موافقت نکرده را بگوید و جواب قانع کننده‌ای برای این اقدامش داشته باشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت