چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 24 ساعت :
» اخبار » مسئول آموزش دفتر تحکیم وحدت، در یازدهمین نشست راهبرد
اخبار - دسته‌بندی نشده - مصاحبه - مصاحبه ها

مسئول آموزش دفتر تحکیم وحدت، در یازدهمین نشست راهبرد

تیر ۲۵, ۱۳۹۸ 10۰248

راهبرد ۱۱| جذب و کادرسازی

تشکل‌های دانشجویی از فقدان یک «منظومه فکری منسجم» رنج می‌برند/ جنبش دانشجویی باید از آموزش‌های تک‌بُعدی فاصله بگیرد

برای یازدهمین نشست راهبرد، سراغ «جذب و کادرسازی» رفتیم. مساله‌ای مهم در تشکل‌های دانشجویی که تداوم حیات آن‌ها را تضمین می‌کند.

عملکرد اتحادیه شما در خصوص جذب و کادرسازی به چه صورتی بوده است؟
پویان راد: دفتر تحکیم وحدت جهت مدیریت فضای آموزشی و جذب نیرو در سطح دفاتر اتحادیه دوره‌های آموزشی را در دفاتر را اندازی کرده است که مرحله جذب اعضا در دفاتر را صورت می‌دهد.
پس از جذب اعضا و تثبیت آن‌ها در سطح دفاتر به دوره آموزشی و تشکیلاتی پنج مرحله‌ای «السابقون» راه پیدا می‌کنند که محتوا آموزشی یک ساله در سطح دفاتر و اتحادیه است. مرحله‌های فرد این دوره آموزشی به صورت مجازی و مرحله‌های زوج آن حضوری است که با ثبت نام و پاسخ به یک آزمون و مطالعه منابع محتوایی خاص دوره منتخبین به مرحله حضوری که در مشهد مقدس است دعوت می‌شوند که در ۴ روز در قالب کلاس‌های مهارتی، تشکیلاتی و محتوایی برگزار می‌شود. در مرحله مجازی سوم که حول محور مطالعه منابع معرفی شده اساتید است به مرحله چهارم که با برگزاری نشست‌های تخصصی به تفکیک واحد‌ها برگزار می‌شود. در مرحله پنجم نیز پروژه‌ای علمی حول محور واحد محول می‌شود؛ خروجی این دوره یک نیروی خبره از منظر محتوایی است که در یک سال آموزش دیده و در فضای کاری خود صاحب تحلیل و ایده نو جهت فعالیت است.
نکته مثبتی که در مقوله جذب و کادرسازی در دفتر تحکیم وحدت دیده می‌شود؛ استفاده از پتانسیل‌های ادوار این اتحادیه است که یک الگو مناسب برای اعضا است و باعث ترغیب اعضا به فعالیت تشکیلاتی می‌شود. 

تشکل‌های دانشجویی از فقدان یک «منظومه فکری منسجم» رنج می‌برند/ جنبش دانشجویی باید از آموزش‌های تک‌بُعدی فاصله بگیرد

رسانه چه نقشی در رویکرد شما به نسبت جذب و کادرسازی داشته‌است؟
پویان راد: دفتر تحکیم وحدت با درنظر گرفتن اهمیت نشریات دانشجویی در سطح دفاتر و لزوم فعال بودن آن‌ها سیاست‌هایی را در نظر دارد. زیرا که نشریات دریچه مناسبی برای جذب نیرو و استفاده از بار محتوایی و مهارتی اعضا در قالب نشریه‌نویسی است.
اتحادیه با انتشار دو نشریه سراسری با کمک دفاتر به صورت منظم از نیرو‌های خبره و برگزیده نشریات در سطح دفاتر بهره می‌برد. این اعضا از جشنوار نشریات دانشجویی اتحادیه انتخاب می‌شوند که بستری برای رشد نشریات دفاتر و دیده شدن آن‌ها در سطح جنبش دانشجویی است.

باید‌های جنبش دانشجویی در مقوله جذب و کادر سازی چه مسائلی است؟

پویان راد: عدم مطالعه و بار محتوایی جنبش دانشجیی یکی از محسوس‌ترین ضعف‌هایی است که در یک دهه اخیر با آن روبه رو شده است.
پویایی و تاثیرگذاری که جنبش دانشجویی در گذشته داشته است در وضعیت فعلی با یک رخوتی همراه شده و ارتباط با بدنه جامعه و همراه شدن دغدغه‌ها جنبش دانشجویی با دغدغه‌های عامه مردم و ورود ریشه‌ای به مسائل باتوجه به دغدغه مردم می‌تواند نقطه عطفی برای ظهور و بروز بهتر جنبش دانشجویی در مسائل باشد. این ورود باید بر طبق یک گفتمان نظری و عملی صحیح باشد و از فعالیت‌های سطحی فاصله بگیرد.
آموزش و کادرسازی باید به سمتی برود که دانشجویان تشکیلاتی تک‌بعدی رشد نکنند؛ صرفا تئوریسین یا یک عضو مفید اجرایی را تربیت نکنیم؛ تقویت و ایجاد یک گفتمان نظری و عملی که هم بار محتوایی و هم اجرایی را بر عهده می‌گیرد راه حل امروز جنبش دانشجویی می‌تواند باشد.

فعالیت‌های تخصصی اتحادیه شما در حوزه کادرسازی چه بوده‌است؟
پویان راد: دفتر تحکیم وحدت چندین سال است که به صورت تخصصی به مسائل حوزه زنان و خواهران در تشکیلات ورود کرده است که در قالب نشریه تخصصی با محوریت زنان و سلسله جلسات به ارائه محتوای تخصصی به صورت دقیق تربیت نیرو کرده است.
سلسله جلسات «برهان» که با ورود جزئی و دقیق به مسائل فرهنگی و اجتماعی و نقد عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی، به تولید محتوای دقیق پرداخته است و طبق سلسله جلساتی که با رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته است با هماهنگی این شورا به بررسی علمی و دقیق مسئله نشاط در دانشگاه‌ها در قالب موضوع دانشگاه اسلامی پرداخته است.
در خصوص مسائل سیاسی نیز به سر فصل «مشارکت» ورود کرده‌است که شعار سالانه اتحادیه نیز با عنوان «نوسازی مشارکت و کارآمدی جمهوریت» ناظر به آن پرداخته است؛ سلسه جلساتی را با اساتید، نمایندگان مجلس و کارشناسان سیاسی داشته و در دیدار با رهبری نیز بولتن دفتر تحکیم وحدت در مقوله مشارکت را خدمت ایشان تقدیم کرده است.


به این نوشته امتیاز بدهید!

تحکیم نگار «خبرنگار»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت