چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 24 ساعت :
» اخبار » حجتی پور: در واکنش به خبر راه اندازی مراکز خصوصی آموزش عالی علوم پزشکی
اخبار - مصاحبه ها

حجتی پور: در واکنش به خبر راه اندازی مراکز خصوصی آموزش عالی علوم پزشکی

تیر ۲۱, ۱۳۹۸ 6۰203

تربیت دانشجوی توانمند از قاعده «خودت بمال» پیروی نمی کند.

احمدرضا حجتی‌پور عضو شورا مرکزی اتحادیه دفتر تحکیم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، پیرامون تصمیمات جدید وزارت بهداشت در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: در روز های اخیر شاهد رسانه ای شدن نامه ای مبنی بر راه اندازی مراکز خصوصی آموزش عالی علوم پزشکی از جانب معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بودیم، نامه ای به همراه آیین نامه اجرایی که هدفش تربیت نیروی متخصص در رشته های علوم پزشکی، شامل دانشجوی پزشک، داروساز، دندان پزشک و دانشجویان پرستاری، مامایی، پیراپزشکی و سایر رشته های مرتبط با این حوزه است.

وی ادامه داد: از ایرادات فنی بسیار آیین نامه ابلاغی که بگذریم، از سلامت جامعه نمی توانیم صرف نظر کنیم. مسئولان وزارت بهداشت باید پاسخگو باشند، در شرایطی که بسیاری از دانشگاه های علوم پزشکی مراکز استان ها از کمبود اعضای هئیت علمی رنج می برند، اساتید این مراکز خصوصی را از کجا تامین می کنند؟ نکند به قول آن مدیر دولتی بنا دارند علاوه بر مدیر، استاد را هم از خارج بیاورند؟

حجتی پور افزود: همه کسانی که اندک آشنایی با فضای تربیت دانشجو در دانشگاه های علوم پزشکی دارند بر این مسئله واقف اند که مراکز درمانی و کلینیک های آموزشی نقش قابل توجه ای در آموزش دانشجویان دارند، حال بدون تامین همچین زیرساخت های عظیمی، مراکز خصوصی در کدام محل به تربیت دانشجو می پردازند؟

این فعال دانشجوی تاکید کرد: آقایان باید در نظر داشته باشند که تربیت دانشجوی توانمند از قاعده «خودت بمال» پیروی نمی کند. نمی توان با گفتن عباراتی همچون «خودت بخوان» بدون حضور موثر بر بالین مریض، متخصص تربیت کرد. تحلیل همچین تصمیمی مستلزم بررسی عملکرد این وزارت خانه از سال ۹۲ و سیاست های نادرست پی در پی ای که هر کدام مشکل قبلی را پیچیده تر کرد، است.

عضو شورا مرکزی اتحادیه دفتر تحکیم گفت: آقایان تصمیم گیرنده برای توجیه همچین ابلاغیه مضحکی، طرح آمایش سرزمینی شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای سیاست گذاری سلامت را پیش می کشند و می گویند به نیروی متخصص در مناطق محروم احتیاج داریم. خب مگر قرار نبود این مهم توسط طرح تحول سلامت محقق گردد؟ مگر ۱۰ درصد از محل اعتبار هدفمند سازی یارانه ها را به غلط ترین شکل ممکن در سیاه چال این طرح نریختند؟ سیاست های اشتباه گذشته با اشتباهات بعدی اصلاح نمی گردد. اما این بار شرایط متفاوت است، مسئله جان مردم در میان است که در آینده ای نه چندان دور با اجرایی شدن این دستور العمل، توسط دانشجویانی که بر مبنای پول بیشتر در این مراکز پذیرفته شده اند، به خطر می افتد.

حجتی پور یادآور شد: این مسئله نباید برداشت شود که چون دانشجویان علوم پزشکی آینده شغلی و بازار کارشان را کم رونق می بینند نگرانند، نخیر، آقایان که در همین سال تحصیلی به دانشجویانی که در کنکور سراسری رتبه های نجومی کسب کرده بودند و به سبب عدم پذیرش در دانشگاه های داخلی، در دانشگاه های رده چندم خارج از کشور مشغول به تحصیل بودند را در ازای اخذ مبالغ بسیار زیاد، اجازه آموزش در رشته های متناظرشان در دانشکده های داخلی را صادر کردند.

وی گفت: گویا سیاست های اخیر وزارت بهداشت به مثابه دکانی است که از اقبال جامعه نسبت به رشته های علوم پزشکی نهایت بهره را می برد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

تحکیم نگار «خبرنگار»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت