جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ 2024 - 03 - 29 ساعت :
» اخبار » یادداشت تحلیلی دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت: شهرستانی استانی شدن انتخابات مجلس؛ صعود یا سقوط مردمسالاری؟
اخبار - یادداشت ها

یادداشت تحلیلی دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت: شهرستانی استانی شدن انتخابات مجلس؛ صعود یا سقوط مردمسالاری؟

تیر ۲۰, ۱۳۹۸ 6۰70

شهرستانی_استانی شدن انتخابات مجلس؛ صعود یا سقوط مردمسالاری؟

?آنچه طی روز‌های اخیر در قالب طرح #شهرستانیاستانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در #خانهملت جریان دارد؛ اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس است که ۱۲۱ نماینده درخواست آن را مطرح کرده و کلیاتش در کمیسیون شورا‌ها رای آورده و اکنون در نوبت رسیدگی در صحن مجلس است.

?در جهت اصلاح قانون انتخاباتِ مجلس، دو رویکرد کلی وجود دارد. اول رویکردی که معتقد است حوزه‌های انتخابیه‌ فعلی پاسخگوی نیاز‌های مردم آن حوزه نیست و باید جهت کارآمد شدن ساختار‌های مجلس، حوزه‌های انتخاباتی را #خرد و کوچک‌تر کرد؛ اما رویکرد دوم بر این باور است که کارآمدتر شدن مجلس در گرو #کلان شدن حوزه‌های انتخاباتی است و درصدد است انتخابات مجلس استانی یا شهرستانی_استانی برگزار شود و برای این این ایده چند طرح متفاوت در مجلس مطرح شد.

?در حالت استانی نمایندگانی از سطح استان به شکل #برابر در معرض رای مردم قرار می‌گیرند و از سطح استان به مجلس راه می‌یابند مانند انتخابات مجلس خبرگان؛ اما حالت شهرستانی_استانی برابر نبوده و اصطلاحا #امتیازی است و نمایندگان از سطح شهرستان‌ها کاندید می‌شوند و باید ۲۰ درصد آرای شهر خود را داشته باشند در عین حال آن کاندیدای انتخاباتی باید در کل در سطح استان هم رای بیاورد.

?موافقان این طرح امید دارند که با کلان شدن انتخابات مجلس، #عوام_فریبی و خرید رای در شهرستان‌ها از بین برود و نمایندگان با دید ملی‌تر در مجلس نقش آفرینی کنند و پرداختن به امور کلان تری مانند #تقنین و #نظارت جایگزین باج دهیِ نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه خود می کنند و از طرفی گمان می‌کنند کلان شدن انتخابات مجلس ساختار‌های حزبی را برای رقابت فعال‌تر می‌کند.

?اما در مقابل مخالفان بر این باورند؛ سیستم شهرستانیاستانی شدن دچار نارسایی‌های فراوانی است و می‌تواند باعث سرخوردگی اجتماعی و کاهش #مشارکتعمومی شود. چنانچه یک نامزد ۲۰ درصد آرای شهر خود را کسب کند؛ اما از رقابت در سطح استان باز بماند باعث سرخوردگی مردم شود و میزان #مشارکت_سیاسی را با چالش جدی روبرو کند.

?این درحالی است که در نظام #مردمسالاریدینی، انتخابات، نردبان قدرت یابی افراد نیست بلکه باید ابزاری برای #بلوغسیاسی، ایجاد لزوم برای کسب #آگاهی، #مشارکت و #مطالبه شهروندان باشد؛ بنابراین اگر سیستم جدیدی برای انتخابات طرح می‌شود باید مشوق بلوغ سیاسی محسوب شود، نه منادی سرخوردگی برای مردم.

?لازم است مجلس بجای #تصویبعجولانه، این موضوع را وارد بدنه کارشناسی کشور کرده تا با رویکرد‌های مختلف علمی، مدنی و حتی سیاسی بررسی شود و از ماحصل این #تضاربآرا به طرحی جامع‌تر و منطقی برسد که نتیجه پژوهش و نظرات متنوع و کارشناسی شده باشد.

snn.ir/003353

به این نوشته امتیاز بدهید!

تحکیم نگار «خبرنگار»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت