چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 24 ساعت :
» اخبار » اجلاس معاونین فرهنگی اجتماعی دانشگاه های سراسر کشور دردانشگاه علامه طباطبایی
اخبار - تحکیمی ها

اجلاس معاونین فرهنگی اجتماعی دانشگاه های سراسر کشور دردانشگاه علامه طباطبایی

اسفند ۱۷, ۱۳۹۲ 5۰837

به گزارش خبرنگار تحکیم نیوز، اجلاس معاونین فرهنگی اجتماعی دانشگاه های سراسر کشور مورخ ۱۳ اسفند ماه سال جاری از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۷ در محل پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی، سالن شهید بهشتی برگزار شد. دراین نشست یکروزه، دکترفرجی دانا وزیرعلوم تحقیقات وفناوری، دکترسیدضیاءهاشمی ، معاون فرهنگی واجتماعی وزارت علوم، حجت الاسلام والمسلمین محمدیان  نماینده مقام معظم رهبری دردانشگاه ها و دکترسلیمی؛ سرپرست دانشگاه حضورداشتند. دکتر حسین سلیمی سرپرست دانشگاه در مراسم افتتاحیه این نشست به عنوان سخنران نخست در سخنانی اظهار داشت: یکی از ابزارهای کار فرهنگی استفاده از تبلیغات است اما امر فرهنگی با امر تبلیغی متفاوت است و کار فرهنگی به ویژه در محیط دانشگاهی بسیار پیچیده‌تر از تبلیغ است. وی با اشاره به ضرورت توجه به ایجاد و حفظ فضای مناسب فرهنگی در دانشگاه افزود: ایجاد فضایی با نشاط در دانشگاه یک ضرورت است، در عین حال خط قرمزهایی نیز وجود دارد که انجام امور فرهنگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما عرصه فعالیت‌های فرهنگی برای جوانان انقلابی ما که اهل خطر هستند عرصه جذابی است.

وی در پایان با اشاره به اقدامات انجام شده در طول دوره‌ی مدیریت خود در دانشگاه افزود: انشاءالله با کمک خداوند بتوانیم با سربلندی مأموریت خطیری که پیش رو داریم را به سرانجام برسانیم.رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در اجلاس معاونان فرهنگی دانشگاه‌های کشور که ۱۳ اسفندماه جاری در محل سالن اجتماعات دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: منشور مشترکی برای فعالیت‌های فرهنگی داریم به نام «سند دانشگاه اسلامی» که معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها باید برای اجرای آن کمک کنند.

وی در سخنانی به تبیین اهمیت نقش متولیان فرهنگی پرداختند و اظهار داشت: بین شغل و نقش‌ها تفاوت وجود دارد. هر انسانی در دنیا شغلی را انتخاب می‌کند، خداوند نیز انسان‌ها را با استعدادهای متفاوت آفریده که کم و زیاد این استعدادها افتخار و نقص به حساب نمی‌آید و هرکس به اندازه استعداد مسئولیت دارد و کار می‌کند. وی ادامه داد: گروهی نیز بین شغل و نقش خود توازن ایجاد می‌کنند هم به شغل خود می‌رسند و هم کارهایی برای رضای خداوند انجام می‌دهند اما اهل خطر و تحول‌گرا نیستند که از دیدگاه قرآن کریم بیشتر مؤمنان از این گروه هستند. اما گروه سوم اصل برایشان نقش‌شان است و شغل در درجه دوم قرار دارد حتی شغل‌شان می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای ایفای نقش. اینها افرادی هستند که خداوند می‌فرماید آنها با من عهد بسته‌اند.حجت الاسلام والمسلمین محمدیان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه توفیق ما کار با جوانان است، گفت: این‌ها گل‌های سرسبد آفرینش الهی هستند و باید به چشم فرصت به آنها نگاه شود نه تهدید. حتی جوانانی که آرمان‌گرا و پرتوقع هستند و بدون دورنگی حرفشان را می‌زنند ارزشمند هستند. محمدیان با اشاره به اینکه توجه به آسیب‌های اجتماعی در بین دانشجویان و بحث ابتذال اخلاقی از ضروریات است، گفت: نسبت به دانشجویان دلسوزانه برخورد کنید و آنان را فرزندان خود بدانید. همچنین برای اوقات فراغت دانشجویان مخصوصاً گروهی که در خوابگاه‌ها هستند برنامه‌ریزی کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان بااشاره به تذکرمقام معظم رهبری به وزرای علوم وبهداشت مبنی‌ براینکه نباید دانشگاه جولانگاه جریان‌های سیاسی و خانه احزاب شود، گفت: باید امکانات در دانشگاه‌ها با عدالت تقسیم شودامکانات کم باید با نگاه برابر توزیع شود و مهمتر از امکانات روی باز مسئولان دانشگاهی نسبت به دانشجویان است که باید مدنظر قرار گرفته شود.وی افزود: باتوجه به تعداد زیاد دانشگاه‌ها درهر استان ایران زمین معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها در هر استان باید شورایی تشکیل داده و با یکدیگر مشورت داشته باشند و از تجربیات هم استفاده کنند. این مقام مسئول درپایان یادآورشد: امیدواریم قطارفرهنگی باسرعت بیشتری حرکت کند ودردانشگاه‌ها شاهد روحیه نشاط و شادابی باشیم، همچنین نور قرآن در دانشگاه‌ها بیشتر مشاهده شود.در ادامه دکتر ضیاء هاشمی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر مسئولیت خطیر کار فرهنگی در دانشگاه و همچنین پرهیز از امنیتی شدن فضای آن اظهار داشت: معتقد نیستیم که اکنون دانشگاه ها در فضای امنیتی هستند و تاکید داریم تا فضای دانشگاه امنیتی نشود. هاشمی با تاکید بر اینکه دانشگاه بدون حراست نمی تواند اداره شود و به کمک آنها نیازمندیم، افزود: این امر به این معنا نیست که مدیریت را به دست آنها بسپاریم تا در زمینه مسایل فرهنگی احساس مسئولیت کنند، زیرا مسئولیت حوزه فرهنگی بر دوش ماست. وی با بیان اینکه دلسوزی مشفقانه و غیرمشفقانه در حوزه فرهنگی به دست غیرمتخصصین پیامدهای فراوانی دارد، تاکید کرد: امنیتی شدن دانشگاه پیامدهای ناگواری همچون ناامنی و بروز فجایع اخلاقی را در بر خواهد داشت. دکتر هاشمی با تاکید برضرورت سعه صدر مسئولین فرهنگی دانشگاه ها در مواجهه با مسائل و مشکلات افزود: تشکل های فعال و تشکل هایی که بناست در آینده بر اساس فرایند قانونی ایجاد شوند باید در فضایی آرام و آزاد فعالیت کنند؛ آزاد بودن تشکل ها یک امر طبیعی است اما باید در چارچوب قانون باشد. وی افزود: اگر قانون درباره فعالیت تشکل‌ها مشکلی دارد باید معاونین فرهنگی از مسیرهای تغییر قانون این مساله را پیگیری کنند اما تا زمانی که قانون پابرجاست باید به آن عمل کنند.

معاون وزیرعلوم با تاکید براینکه درحوزه فرهنگی انحصارگرایی وتک صدایی باید به پایان برسد اظهار داشت: در این زمینه نباید انحصارگرایانه عمل کنیم و تریبون ها را برای دیگران فعال کنیم. وی تصریح کرد: باید از موازی کاری اجتناب کنیم و معاونت فرهنگی با دوری از تصدی گری به امر مدیریت بپردازد و برخی از امور را به دست تشکل ها بسپارد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنانش فرهنگ را متفاوت از تبلیغ دانست و اظهار داشت: کار فرهنگی به معنای تبلیغات و نصب پلاکارد نیست. دکتر هاشمی تکرار و تاکید در تبلیغ را عاملی برای ضد تبلیغ عنوان کرد و اظهار داشت: گاهی تکرار و برخورد شعارگونه در برابر آرمان ها نگرش افراد را منفی می کند و باید در این زمینه تعادل را حفظ کرد.  وی تصریح کرد: آنچه ازدانشگاه انتظارمی رود آن است که درفعالیتهای تبلیغی هدف خود را فراموش نکرده وبه دنبال نهادسازی رفتارها واصلاح نگرش ها باشد. وی آغاز تغییردرهر جامعه ای را از دانشگاه دانست و افزود: معاونین فرهنگی باید در جریان تحولات و تغییرات فرهنگی جهان باشند، چرا که اولین کانون تغییرات در هر جامعه ای دانشگاه است و حال که درعصر تغییر و تحولات جهانی هستیم دانشگاه باید به خوبی رصد کننده این تغییرات باشد.

دکتر هاشمی معاونت فرهنگی را دیده بان دانشگاه توصیف کرد و اضافه کرد: معاونت فرهنگی همچون یک دیده بان باید بالاتر از سطح سایرین قرار بگیرد و انتظار می رود معاونین فرهنگی افرادی متخصص باشند و مرتب و مستمر نسبت به ارتقای دانش و فرهنگ خود اهتمام ورزند.

و در پایان دکتر فرجی دانا به عنوان سخنران پایانی به ایراد سخن پرداختند در بخشی از سخنان،ایشان فرمودند: اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی فعالیت های فرهنگی اصولی وزیربنایی را جایگز ین فعالیت های کوتاه مدت می‌کند گفت : در شورای اسلامی شدن دانشگاه ها، مسئولیت کارگروه آموزشی بر عهده وزارت علوم، کارگروه پژوهشی برعهده وزارت بهداشت و درمان، کارگروه تربیتی و فرهنگی برعهده نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها و کارگروه مدیریتی برعهده دانشگاه آزاد اسلامی است. وی تأکید کرد که تعاریف عملیاتی سند دانشگاه اسلامی و ابلاغ آن می‌تواند جلوی تفسیرهای سلیقه‌ای را در اجرا گرفته و موجب وحدت رویه شود.وی اظهار داشت: فضایی که در گذشته موجب انزوا و کناره گیری اساتید دانشگاهها از مشارکت در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی شده بود هم اکنون وجود ندارد؛ لذا دیگر نباید شاهد بی تفاوتی استادان به محیط دانشگاه باشیم، بلکه باید از سرمایه آنان برای حفظ جوانان‌مان که بزرگترین سرمایه کشور هستند استفاده کنیم .دانشگاهها باید نسبت به جامعه پاک‌ترین و سالم‌ترین محیط را داشته باشند و کوچکترین ابتذالی در آن نباشد زیرا محیط دانشگاه مقدس است وارزش‌های علم ودانش باابتذال سنخیت ندارد.

در پایان ایشان نکته ی جالب و قابل تاملی فرمودند،ایشان گفتند: عضویت درشبکه‌های اجتماعی و حضور زیاد دانشجویان در فضای مجازی این عزیزان را از تعاملات رو در رو دور می‌کند افزود: باید گونه‌ای فعالیت شود که تعاملات انسانی رودر رو فراگیرشده و ارتباطات مجازی در حاشیه قرار گیرد.

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت