سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ 2024 - 03 - 19 ساعت :
» اخبار » اسماعیل کوهی مقدم:پاسخگویی به مردم در میان مسئولان کمرنگ است /شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز به انقلاب در درون خود دارد
اخبار - اخبار برگزیده - پرونده مهم - سرخط خبرها

اسماعیل کوهی مقدم:پاسخگویی به مردم در میان مسئولان کمرنگ است /شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز به انقلاب در درون خود دارد

خرداد ۸, ۱۳۹۷ 6۱321

به گزارش تحکیم نیوز(پایگاه خبری دفتر تحکیم وحدت)
در دوازدهمین روز از رمضان المبارک ۱۴۳۹ جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل های دانشجویی در حسینیه امام خمینی (رحمته الله) با حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) دیدار داشتند.
بنابراین گزارش در ابتدا حضور رهبری در این دیدار امین پویان راد عضو شورای مرکزی و مسئول واحد فرهنگی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت به شعر خوانی پرداخت

سپس نمایندگان تشکل های دانشجویی به بیان دیدگاه خود پرداختند در این بین اسماعیل کوهی مقدم دبیر تشکیلات اتحادیه دفتر تحکیم وحدت گفت: پاسخگویی به مردم در میان مسئولان کمرنگ است و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز به انقلاب در درون خود دارد
مشروح سخنان دبیر اتحادیه دفتر‌تحکیم وحدت به این‌ صورت است:
بسم الله الرحمن الرحیم
وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا
حرف نوی انقلاب اسلامی در بسیاری از مسائل کرامت انسانی و تجلی آن در مسائل سیاسی چیزی نیست جز مردم سالاری دینی، چرا که رای مردم بر اساس کرامت انسان در پیشگاه خدای متعال معتبر است. مردم سالاری دینی دارای دو مرحله است، نخست آنکه تشکل نظام به وسیله اراده و رای مردم اتفاق بیافتد دوم مسئولان نظام نسبت به مردم وظایف خود را انجام دهند. اما این وظائف اول، دخیل کردن نظرات و مطالبات مردم در امور (در یک کلام مشارکت دادن آنها) و دوم، اقناع مردم و تبیین مسائل. نظام اسلامی در مرحله اول مردم سالاری دینی یکی از بی سابقه ترین عملکردها را به نمایش گذاشته است، یعنی مشارکت پر شور در انتخابات. اما همه مسئولین باید بدانند! برای نظامی که سرمایه اجتماعی را یکی از مولفه های قدرت می داند حفظ این سرمایه عظیم و قدردانی از این مشارکت مردم تنها در گرو عملی شدن مرحله دوم یعنی انجام وظائف مسئولین نسبت به مردم است. که در قالب شعار مسئول مردمی، نظارت همگانی به بررسی آن می پردازیم:
در خصوص بعد مشارکتِ نظرات و مطالبات مردم، باید از ظرفیت های نظارتی مردم استفاده شود. به نظر میرسد سطح ارتباط مسئولین با نخبگان علمی و تشکل های مرتبط مطلوب نیست. شما تاکید فراوانی به حفظ امید در جامعه دارید، اما این امیدواری الزاماتی دارد و یکی از این الزامات جوان گرایی و شنیدن نظرات آنها است. به عنوان یک پیشنهاد، در سال حمایت از کالای ایرانی، یکی از دیدار های خودتان را به کارآفرینان جوان اختصاص دهید.
اما در سطح مطالبات عموم مردم! اخیرا اجتماعاتی توسط اقشار مستضعف و مظلوم جامعه، عموما با مطالبات اقتصادی شکل گرفت. این تجمعات یا مورد بی توجهی مسئولین قرار گرفت و یا با بی تدبیری کامل با برچسب “امنیت” به شکل بدی با آن مقابله شد. مثل تجمعات کارگران و برخی مالباختگان. اگر این تجمعات اعتراضی مسالمت آمیز و کوچک، توجه و پیگیری یک نماینده مجلس یا حتی امام جمعه شهر را در پی داشته باشد، فضا برای میدان داری دشمنان ملت فراهم نمی شود تا اتفاقاتی مثل دی ماه سال گذشته را رقم زنند. بعد از ۴ دهه حیات انقلاب اسلامی هنوز نتوانستیم یک ساز و کار برای طرح اعتراضات مردمی به وجود بیاوریم.

اما در باب اقناع و تبیین، اگر نظام اسلامی در پی کسب اعتماد مردم است باید قدرت تبیین مسائل را در خود ایجاد کند. ما معتقدیم این ضعف در تبلیغات، بخشی از ضعف در حوزه عدالت را موجب شده است. چرا که بدون ابزار رسانه، تبیین عدالت و تبدیل آن به گفتمان غالب در جامعه امکان پذیر نیست. در میان انبوهی از دستگاه های فرهنگی و تبلیغاتی که در چارچوب نظام فعال هستند، اگر تنها صدا و سیما به فهم درستی از روش های تبلیغاتی و رسانه ای برسد گام بزرگی پیش رفته ایم. ما سیره حضرت امام و شما را در مورد مستضعفین می شناسیم، رسانه ای که برای مردم و به نام ملت ایجاد شده است امروز تا چه حد صدای مطالبات عدالت طلبانه مستضعفین است؟ سهم جریان لیبرال را با سهم مستضعفین مقایسه کنید. نظارت همگانی بدون رسانه مستضعفین چگونه تحقق می یابد؟ رویکرد های محافظه کارانه در پوشش وقایع و حتی بازتاب ندادن گله مندی های مردم از دستگاه های مختلف، در شرایطی که گردش اطلاعات توسط حجم وسیعی از ارتباطات اجتماعی هم صورت می پذیرد فقط عرصه را بر دشمن، برای ارائه روایت دست اول باز می کند. در شرایطی هستیم که دشمن پا را از اقناع فراتر گذاشته و با ابزار مدیریت ادراک وقایع را کاملا وارونه نشان می دهد، در این شرایط آقایان هنوز راهبردشان بایکوت خبری است!
خود مسئولین هم به عنوان رسانه های نظام در باب اقناع بسیار موثر هستند. حضرت امیر خطاب به مالک میفرمایند: “مگو که مرا بر شما امیر ساخته‏ اند و باید فرمان من اطاعت شود”. به عبارتی مسئولین باید پاسخگویی به انتقادات و تبیین دلایل تصمیماتشان را به عنوان بخش جدا نشدنی مسئولیت بپذیرند. متاسفانه بسیاری از مسئولین کشور چنین تکلیفی را احساس نمی کنند و عمدتا مسائلی را که با توضیح ابعاد آن به راحتی امکان پذیرش مردمی دارند، تبدیل به مسئله ای لاینحل می کنند. که مثال بارز آن را در مسئله فیلترینگ پیام رسان های خارجی دیدیم. باید برای خود یادآوری کنیم! در منطق اسلامی پایه اعتمادسازی تکریم است و نه تکریم از سر ریاکاری و تزویر بلکه تکریم اسلامی و انسانی.
اما چرا در شرایط فعلی پاسخگویی به مردم و در مفهوم کلی تر احترام به کرامت انسانی در میان مسئولین کشور کم رنگ است؟
این شرایط هشدار خطر استحاله مفاهیم اصیل انقلاب را میدهد. مفاهیم اولیه انقلاب اسلامی، هم باید به صورت مداوم بازخوانی شده هم به صورت مداوم به روز رسانی شوند که این امر باید توسط متخصصین انقلابی حوزه اندیشه و آگاه نسبت به فضای جامعه صورت پذیرد و در قالب رسانه های مکتوب و نشریات به جامعه منتقل شود. البته جایی را نمیشناسیم که متخصصین با این ویژگی ها با چنین ماموریتی گرد هم آمده باشند!
در بین همه نهاد های فرهنگی، با توجه به فرمایشات حضرتعالی، ستاد فرماندهی، شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
از قضا سرکنگبین صفرا فزود *** روغن بادام خشکی می نمود
اما این شورا نه تنها شناختی از ظرفیت ها نداشته و توانایی طراحی راهبرد ندارد بلکه در تشکیل جلسات خود نیز معطل مانده است! ادامه این وضعیت نه تنها موجب پیشبرد اهداف فرهنگی انقلاب نمی شود بلکه عرصه فرهنگی را بر جریان انقلابی تنگ تر می کند. البته فرمان آتش به اختیار حضرتعالی هنوز نصب العین ماست اما برای جریان سازی فرهنگی قرارگاه های مرکزی باید از اختلال خارج شوند. شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز به یک انقلاب فرهنگی در درون خود دارد. هم از طریق جوانگرایی در نفرات هم از طریق چابک سازی ساختارها. بررسی هایی صورت پذیرفته که کتبا خدمت حضرتعالی ارائه می گردد.
اما مسئله ای در باب حوزه زنان، که در سالهای اخیر خواهران دفتر تحکیم به عنوان یک ماموریت ویژه به آن پرداختند، تا در هجمه های سنگین تبلیغاتی و رسانه ای ابعاد شخصیت زن مسلمان انقلابی را تبیین کنند. الگوی انقلاب اسلامی برای بانوان جامعه زن نه شرقی و نه غربی است که در کنار خانواده ی خود به نقش آفرینی جدی و اثر گذار در جامعه می پردازد. اما مسیر لازم برای نائل آمدن به چنین الگویی مشخص نیست حرکت در این راه و رسیدن به الگوی قابل ارائه نیازمند الزامات قانونی و ساختاری متناسب با همه ابعاد زندگی زنان است.
اما از سویی معاونت امور زنان و مثلا! خانواده و فراکسیون زنانِ مجلس بر خاکستر فمنیستی کردن جامعه می دمند و از سوی دیگر تنها نهاد حاکمیتی سیاست گذار از فهم زنان و دخترانِ امروزِ جامعه درمانده است. این تخاصم گفتمانی در حوزه زنان از یک سو و سیاسی بازی و انحصار طلبی جریانات حاکم از سوی دیگر نوعی تضاد و تعارض در بطن زندگی زنان ایجاد کرده است که زندگی آنان را تبدیل به صحنه ی امتیاز گیری از رقیب نموده. تنها راه نجات از این شرایط تبیین گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه زنان با تکیه بر اندیشه ورزی در بستر اسلام اجتهادی و فقاهتی و متناسب با شرایط روز جامعه است. این گفتمان باید به عنوان عامل همگرایی تمامی نهادها به کار گرفته شود.
ما به آینده انقلاب اسلامی امید داریم و یقین داریم اگر نظام اسلامی ویژگی ممتاز خود که همان احترام به کرامت انسانی است را حفظ کند روندی بسیار سریعتر برای نیل به اهداف خود خواهد داشت.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Admin

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. محسن رحیمی

    بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت