شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 20 ساعت :
» اخبار » واکنش انجمن اسلامی دانشجویان(عضو دفتر تحکیم وحدت)دانشگاه شهید بهشتی به شهریه دانشجویان روزانه کارشناسی ارشد
اخبار - اخبار انجمن ها - اخبار برگزیده - اخبار مهم انجمن ها - بیانیه - سرخط خبرها

واکنش انجمن اسلامی دانشجویان(عضو دفتر تحکیم وحدت)دانشگاه شهید بهشتی به شهریه دانشجویان روزانه کارشناسی ارشد

آذر ۶, ۱۳۹۶ 7۰102

به گزارش تحکیم نیوز(پایگاه خبری دفتر تحکیم وحدت) انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی به دنبال دریافت شهریه از دانشجویان کارشناسی ارشد در این دانشگاه، در نامه ای خطاب به دکتر سیدحسن صدوق، نسبت به این امر واکنش نشان داد.

متن این نامه به این شرح است:

ریاست محترم دانشگاه شهید بهشتی جناب آقای صدوق
با سلام و تحیات

متاسفانه با خبر شدیم بار دیگر دانشگاه شهید بهشتی از دانشجویان کارشناسی ارشد روزانه هزینه های گزافی تحت عنوان دروس پیش نیاز و جبرانی دریافت می کند و موجب اعتراض دانشجویان شده است.

لازم به ذکر است طبق اصل ۳۰  قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت موظف است تحصیلات عالی را بطور رایگان گسترش دهد و بدین ترتیب طلب ۱۷۴ هزار تومان برای هر واحد دروس_جبرانی که نه بدلیل ضعف علمی دانشجو بلکه تنها با تصمیم دانشگاه به دانشجویان ارشد تحمیل شده است ، خلاف قانون اساسی است.

از این رو مسئله ی اخذ شهریه از دانشجویان روزانه تحت هر عنوانی که در آئین نامه آموزشی مصوبه وزارت علوم آمده، نقض آشکار قانون اساسی است. هر چند در آئین نامه ی مذکور، در مورد اخذ یا عدم اخذ شهریه، به دانشگاه اختیار داده شده و حتی نسبت به مبلغ شهریه نیز توضیحی داده نشده و تصمیم را بر عهده هیئت امنای دانشگاه قرار داده است. در نتیجه حتی اگر اخذ شهریه قانونی تلقی شود، مبلغ ۱۷۴ هزار تومان برای هر واحد خارج از عرف بوده و غیراخلاقی و ناعادلانه می باشد.

چنانچه مستحضرید دانشگاه صنعتی شریف برای هر واحد ۳۰ هزار تومان در نظر گرفته و هنوز اقدام به اخذ شهریه نکرده و دانشگاه تربیت مدرس اقدام به حذف کلیه شهریه ها نموده است و ما هم به عنوان تشکلی که مدعی حمایت از دانشجویان است از جنابعالی خواستار  حذف شهریه های مذکور می باشیم.

شایان ذکر است در دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش در قسمت توضیحات نیز هیچ صحبتی در مورد این مساله نشده است و دانشجویان می توانستند دانشگاه شهید بهشتی را اولویت بعدی خود قرار دهند.

جدای از غیرقانونی بودن این شهریه، دانشجویانی وجود دارند که توان پرداخت هزینه را نداشته و با نیت تحصیل رایگان به دانشگاه بهشتی آمده اند و به دور از اخلاق اسلامی است که آنها ملزم به پرداخت مبلغی شوند که قبل از ورود به دانشگاه و انتخاب واحد اطلاعی از آن نداشتند.

همچنین آقای سلیمی عضو هیئت رییسه کمیسیون آموزش مجلس نیز در مصاحبه با روزنامه همشهری بر غیر قانونی بودن این مساله تاکید کرده اند، فلذا  واحد اجتماعی انجمن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی از شما تقاضا دارد به طور ویژه به این مساله ورود پیدا کرده و ضمن شفاف سازی پاسخگوی سوالات و اعتراضات دانشجویان باشید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت