جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 19 ساعت :
» اخبار » بیانیه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان(دفتر تحکیم وحدت)پیرامون ۱۳ آبان(روز استکبار ستیزی)
اخبار - اخبار برگزیده - بیانیه - بیانیه ها - بیانیه های مهم - پرونده - پرونده مهم - سرخط خبرها

بیانیه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان(دفتر تحکیم وحدت)پیرامون ۱۳ آبان(روز استکبار ستیزی)

آبان ۱۲, ۱۳۹۶ 8۰102

-: «…استکبار یعنی چه؟ استکبار یک تعبیر قرآنی است؛ در قرآن کلمه ی استکبار به کار رفته است؛ آدم مستکبر، دولت مستکبر، گروه مستکبر، یعنی آن کسانی و آن دولتی که قصد دخالت در امور انسان ها و ملّت های دیگر را دارد، در همه ی کارهای آنها مداخله می کند برای حفظ منافع خود؛ خود را آزاد می داند، حقّ تحمیل بر ملّت ها را برای خود قائل است، حقّ دخالت در امور کشورها را برای خود قائل است، پاسخگو هم به هیچ کس نیست؛ این معنای مستکبر است. نقطه ی مقابل این جبهه ی ظالم و ستمگر، گروهی هستند که با استکبار مبارزه می کنند؛ مبارزه ی با استکبار یعنی چه؟ یعنی در درجه ی اوّل زیر بار این زورگویی نرفتن؛ معنای استکبارستیزی یک چیز پیچ وخم دارِ پیچیده ای نیست؛ استکبارستیزی یعنی یک ملّتی زیر بار مداخله جویی و تحمیل قدرت استکبارگر یا انسان مستکبر یا دولت مستکبر نرود؛ این معنای استکبارستیزی است. من البتّه ان شاءالله در آینده در یک فرصتی با شما جوان ها، دانشجوها، دانش آموزان درباره ی استکبار و استکبارستیزی یک صحبت مفصّلی باید بکنم که الان مجال آن نیست؛ اجمالاً این معنای استکبار و این معنای استکبارستیزی است…» (دیدار با دانش آموزان و دانشجویان دوازدهم آبان ۱۳۹۳)
امروزه استکبار که در ظاهر یک درخت تنومندی که بر تمام کشور ها سایه افکنده است ولی در باطن دارای بدنه ی کرم خورده و پوسیده مبدل گردیده.و آن ذغال سرخی
که کشور های مظلوم از جمله ایران را که در گرو استبداد و حکام نا لایق نیز بودند به اتش می کشید، امروز به خاکستر گرم تبدیل شده و دیگر نمی تواند با همان ظاهر گذشته و در غالب نظامی گری بر کشور ها احاطه پیدا کند.
استکبار شؤون و وجوه مختلف دارد و بدینسان می توان از شآن سیاسی یا شآن غربی اقتصادی ویا وجه حقوقی استکبار نام برد. به عنوان مثال نظام اقتصادی غرب که سرمایه سالار است، اساسا برپایه سودگرایی،سوداگری و انباشت سرمایه_ بدون توجه به وجوه شرعی و حلال و حرام ثروتها_ وربا خواری بنا گردیده است و از این رو نحوی استکبار در مقابل اراده تشریعی خداوند است.در قلمرو حقوقی نیز مبنای نظام حقوق غرب مدرن برپایه ی «فلسفه حقوق طبیعی» و«حقوق بشر» نهاده شده است که مفروضات اصلی آن ،اصالت دادن به نفس اماره فردی و آزادی بشر جهت ارضای نامحدود جسمانی و لذات گرایی صرف ناسوتی است.در این پندار،وجه ناسوتی وجود آدمی اصالت می یابد و حتی قداست می یابد و اساس همه چیز عبارت از ارضای آن خواهد بود.
روشن است که این امر، خلاف تعالیم الهی است که خواهان نظارت وجه روحانی و قدسی بر نیاز ها وخواست های ناسوتی بشر و هدایت آن بوده و برای ارضای نیاز ها و خواست ها و تشفّی غرایز نیز حدود وچارچوب مشخص تعیت می کند. وقتی بشر صرفا با تکیه بر نیاز های ناسوتی اش و بر مبنای اومانیستی تفسیر شود، طبعا نظام حقوق و تکالیفی هم که برای او در نظر گرفته می شود،غیر دینی و اومانیستی و لذا استکباری خواهد بود .از این رو است که می گویند ،مبنای فلسفی وتئوریک «حقوق بشر» غربی،استکبار است.
چنان که گفتیم استکبار، فقط عبارت از شِؤون سیاسی یا اقتصادی نبوده و یک مجموعه فراگیر و گسترده است امپریالیسم، صورت اقتصادی _سیاسی و بیشتر استکباری است.لذا نسبت میان استکبار و امپریالیسم ، عموم و خصوص مطلق است. بدین معنی که هر امپریالیزمی استکباری است، اما هر استکباری امپریالیستی نیست،زیرا که امپریالیسم در معنای اصطلاحی آن، پدیده ای عمدتا اقتصادی است که از اواخر قرن نوزدهم پدید امده است ،حال آنکه استکبار به صورت یک تمدن و کلیت فراگیر از زمان رنسانس ظهور کرده است و قبل از عصر جدید نیز به صورت غیر سیستماتیک و یا غیر اومانیستی ظاهر شده بوده است.
یکی از ابزار های استکبار تحریم می باشد .البته با استقامت نیز ساختار های که مانند تارهای عنکبوت در هم تنیده شده را سست و نابود می کند .این در حالی است که دیگر استکبار از قدرت مستقیم نظامی خود مایوس شده و سعی سایه افکندن به نحوی دیگر است.که متاسفانه با اعتماد های زرد استکبار دوباره عزم خود را جدی میکند.این در حالی بود که پدر استکبار جهانی یعنی آمریکا درباره تحریم های جمهوری اسلامی ایران اینگونه بیان میکرد:اگر این توافق را نمیکردیدم ایران را در صندلی راننده می نشاندیم ،فکر می کنم در آن صورت تحریم ها فرو میریخت وهیچ عاید ما نمی شد.یا در جای دیگر بیان دارند.«برای ادامه تحریم ها باید بزرگترین بانک های جهان را نیز تحریم می کردیم و کشور هایی همچون چین را باید از مبادلات حذف می کردیم و این باعث نابودی اقتصاد ما می شد»
و تمام امید مسولان مذاکره کننده آمریکایی بر این محور بود که فشار بر برجام هسته ای می تواند برجام های غیر هسته ای را نیز رقم بزند البته با درایت مقام معظم رهبری از ابتدا و سخنرانی ایشان در دانشگاه افسری امام علی(ع) این مسئله به کلی از گرده مذاکرات خارج گردید.
ولی متاسفانه با امیدوار شدن دوباره سیاستمدارن آمریکایی این تحریم ها از سر گرفته شد .این در حالی است که درابتدا با تصویب «آیسا» که به پدر تحریم ها معروف بود حالا نیز با اجرایی شدن زمان تحریم «کاتسا» که به مادر تحریم ها یا سیاهچاله تحریم ها معروف است ودر ۴مرداد ماه سال جاری در مجلس نمایندگان امریکا با ۴۱۹رای موافق و فقط ۳رای مخالف به تصویب رسید و در ۱۱مرداد همان سال با امضای ترامپ بر این گردید که تا ۹۰ روز دیگر تحریم هایی بر سه کشور جمهوری اسلامی ایران ،کره شمالی و روسیه به دلیل بر خطر انداختن امنیت آمریکا اعمال شود.تحریمی که هم ناقض برجام بوده هم چهره شیطانی آمریکا را نشان می دهد .این بدان معناست استکبار حتی قراردادهایی که خود به تصویب رسانده را نیز قبول ندارد .
ایالات متحده آمریکا که نماد بارز استکبار جهانی می باشد.سیاست امریکا در طول ۱۰۰سال گذشته نزدیک به ۶۲کودتا را در سایر کشور ها رقم زد، که اکثر این کودتا ها در ابتدا با اعتماد به آمریکایی ها صورت گرفت. یکی از کودتاها که به اعتراف خود سیاستمداران آمریکایی انجام شد،کودتای ۲۸مرداد بود .کوتایی که در ابتدا با اعتماد به آمریکایی ها صورت گرفت و همان اعتماد ضمینه ساز کودتای ۲۸ مرداد گردید.
ویژگی اصلی استکبار منفعت طلبی و جهان خواری است . وبه گفته ی مقام معظم رهبری مبارزه با استکبار هم عقلی و هم شرعیست .

و من الله التوفیق
اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان(دفتر تحکیم وحدت)

به این نوشته امتیاز بدهید!

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت