شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 20 ساعت :
» اخبار » از احیای نشست سیاسی بعد از ۱۷ سال تا نگاه ویژه به خانم ها/تحکیمی ها چه برنامه هایی دارند؟
اخبار - اخبار برگزیده - تحکیمی ها - تحکیمی ها مهم - سرخط خبرها - مصاحبه - مصاحبه ها - مصاحبه های مهم

از احیای نشست سیاسی بعد از ۱۷ سال تا نگاه ویژه به خانم ها/تحکیمی ها چه برنامه هایی دارند؟

مهر ۲۷, ۱۳۹۶ 8۰101

به گزارش تحکیم نیوز(پایگاه خبری دفتر تحکیم وحدت) اعضای شورای مرکزی اتحادیه در نشستی با خبرگزاری دانشجو من باب برنامه های خود صحبت کردند که شرح جلسه به این صورت است:

در مورد اولویت ها و برنامه های حوزه سیاسی دفتر تحکیم وحدت توضیح دهید؟
بختیاری: دفتر تحکیم وحدت در دهه ۸۰ با یک رخوت مواجه شد و نتیجه این رخوت و انحراف هم این بود که اتحادیه نتواند به مانند دهه ۶۰ و ۷۰ گفتمان سازی کند و در سیاست‌های کلان کشور اثرگذار باشد با این وجود ما برای اینکه بتوانیم قدرت اثرگذاری تحکیم را بازگردانیم از دهه ۹۰ با تشکیل کارگروههای ویژه‌ای که یکی از آن‌ها کارگروه سیاسی بود تلاش کردیم که این هدف را محقق کنیم. در دوره جدید نیز تصمیم بنده این است که یک کارگروهی به اسم کارگروه سیاسی ایجاد شود تا برای معضلات و مشکلاتی که در جمهوری اسلامی وجود دارد یک سند تهیه شود و در گام بعد بتوانیم برای رفع این مشکلات در سطح کشور گفتمان سازی کنیم؛ البته کارهای تحقیقاتی تهیه این سند یک سال زمان می‌برد و نتایجی هم که ما انتظار داریم حداقل در کوتاه مدت به دست نمی‌آیند.

گفتمان دفتر تحکیم وحدت گفتمان «جمهوریت ناتمام، تکمیل خط امام» است، اما با توجه به اینکه پرداختن به این گفتمان یا خیلی ضعیف بوده و یا حتی جاهایی شکست خورده است به همین دلیل امسال پیگیریم که دیگر این اتفاق نیفتد.

عدالتخواهی و دوری از سیاست زدگی از دیگر گفتمان هایی که در دفتر تحکیم وحدت دنبال می‌شوند. متاسفانه این سیاست زدگی در دهه ۷۰ منجر به انحراف دفتر تحکیم وحدت شد و این در حالی بود که تحکیم در دهه ۶۰ از وجود دانشجویانی برخوردار بود که توان بالایی داشتند.

هدف دیگر ما مبارزه با اشکال مختلف فساد اعم از فساد اقتصادی و اشکال دیگر آن است. بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب قصد داریم که ورود بیشتری به عرصه نماز جمعه داشته باشیم رهبر معظم انقلاب سال گذشته تاکید کردند که در نماز جمعه تریبون در اختیار دانشجویان قرار بگیرد با این وجود دفتر تحکیم وحدت حضور فعالی در نماز جمعه با برپایی غرفه و انتشار بیانیه‌های تحلیلی با موضوع مسائل روز خواهد داشت.

۱۷ سال از زمان برگزاری آخرین نشست سیاسی دفتر تحکیم وحدت که منجر به غائله خرم آباد در سال ۷۹ شد می‌گذرد. با این وجود ما پس از گذشت این مدت برگزاری اولین نشست سیاسی را پیش بینی کرده ایم؛ البته برگزاری آن بستگی به تامین بودجه مورد نیاز دارد. امیدواریم بتوانیم این نشست را بعد از ۱۳ آبان و پیش از ۱۶ آذر برگزار کنیم.

اشاره کردید که برای رفع معضلات و مشکلاتی که در جمهوری اسلامی وجود دارد می‌خواهید یک سند تهیه کنید سند مورد نظر قرار است حول چه موضوعات و با اولویت قرار دادن چه مسائلی تهیه شود؟

بختیاری: یکی از موضوعات خاصی که خود بنده در این دوره تصمیم دارم روی آن کار کنم تغییر ذائقه سیاسی در استان تهران است معتقدم وقتی که نماینده گان مجلس با وقاحت برجام را تصویب می‌کنند و بعد در مقابل نقض آن سکوت می‌کنند و یا اینکه وقتی با موگرینی سلفی می‌گیرند و پس از واکنش‌های مختلف از اقدام خود ابراز پشیمانی هم نمی‌کنند اینجا نیاز به تغییر ذائقه سیاسی مردم داریم. واقعیت این است که در تهران ساختارهای انتخابات منتهی به یک فرد است و همین مسئله باعث می‌شود که مردم در روز انتخابات در شعب به صف شوند و دوباره به همین نمایندگان رای بدهند و اتفاقی که در سال ۹۴ افتاد دوباره تکرار شود.

سند مورد نظر فعلا در مرحله تحقیقاتی قرار دارد با این وجود اول باید ببینیم که چه کاری می‌توانیم در این راستا انجام دهیم؛ اما پس از تهیه سند بنا داریم که در مرحله اجرایی هم بر روی خواص و هم بر عامه مردم اثر بگذاریم. دفتر تحکیم وحدت از دو جهت می‌تواند بر روی جامعه تاثیرگذاری داشته باشد مثلا دفتر اتحادیه می‌تواند بر روی خواص و از بالا به پایین اثرگذار باشد و از طرف دیگر دفاتر ما در سطح دانشگاه‌ها می‌توانند بر روی عامه مردم اثر بگذارند. 

اگر بتوانیم یک سند مطلوب را تعریف کنیم و آن را در اختیار افراد تاثیرگذار قرار دهیم آن‌ها می‌توانند از این سند در حرف‌ها و عملکرد خود استفاده کنند و این خودش تاثیرگذاری و ساختارسازی از بالا به پایین را ایجاد می‌کند از طرف دیگر این سند یک بعد دانشگاهی و ساختارگرایانه هم دارد که ما می‌توانیم از طریق دفاتر اتحادیه این ساختار را در جامعه تزریق کنیم.

اگر تاریخ کشور‌ها را مرور کنیم می‌بینیم که تغییر ذائقه سیاسی زیادی در کل دنیا اتفاق افتاده است. معتقدم باید بر روی فرآیند تغییر ذائقه در این کشور‌ها را مطالعه کنیم تا ببینیم که چه اتفاقاقی افتاده که منجر به این روند شده است. بالاخره انقلاب لیبرالی فرانسه و انقلاب کمونیستی شوروی و حتی انحلال آن به دلیل تغییر ذائقه مردم شکل گرفتند. حتی وقتی که از دل انقلاب فرانسه ناپلئون بناپارت بیرون آمد منشاء این اتفاق را هم باید تغییر ذائقه سیاسی مردم بدانیم.

معتقدم که اگر دفتر تحکیم وحدت می‌خواهد در مسیر تغییر ذائقه سیاسی مردم به ویژه در تهران حرکت کند در گام نخست باید در قالب یک کار تحقیقی گذشته را مطالعه کند. با این وجود ما یک کار تحقیقی جدی را تعریف کرده ایم.

در مرحله بعد باید با اساتیدی که در این حوزه موثر هستند و گفتمان سازی می‌کنند بنشینیم و راهکارهای تغییر ذائقه سیاسی را احصاء کنیم و پس از آن منابع موجود در این زمینه را مطالعه کنیم تا بتوانیم یک منبع اختصاصی را تولید کنیم. در هر حال ما فعلا در مراحل اولیه تنظیم این سند هستیم.

دفتر تحکیم وحدت تا پیش از دهه ۷۰ که دچار انحراف شود تاثیرگذارترین اتحادیه دانشجویی در سطح کشور بود، اما پس از انحراف تاثیرگذاری خود را از دست داد با این وجود اکنون در شرایطی قرار دارید که بتوانید اثرگذار باشید؟

قطعا آن اثرگذاری بازیابی نشده است. دفتر تحکیم دهه ۶۰ نزدیک به ۱۰۰ دفتر داشته است و تن‌ها تشکل دانشجویی کشور نیز محسوب می‌شد و افرادی هم که در قالب این اتحادیه فعالیت می‌کردند می‌توانستند بر روی سیاست‌های کلان کشور اثرگذار باشند. مثلا در دهه ۷۰ دوستان اصلاح طلب توانستند که روی تفکر الیگارشی حکومت و یا تفکر دولت سازندگی و هاشمی تاثیر بگذارند و یک دولت دیگر را روی کار بیاورند.

معتقدم که دفتر تحکیم وحدت پس از رخوتی که دچار آن شد امروز دوباره در حال احیاء شدن است؛ البته نه تن‌ها دفتر تحکیم بلکه دیگر اتحادیه‌های دانشجویی نیز دچار این رخوت شده اند و این رخوت هم نتیجه عملکرد دولت دهم و دولت یازدهم است. در هر حال فضای دانشجویی در حال حرکت در مسیری است که بتواند اثرگذار باشد، ولی الان هنوز به آن سطح از اثرگذاری نرسیده است.

اگر بگوییم سایه انحراف از سر تحکیم به طور کلی برداشته شده این نوعی مغالطه گری است؛ البته چنین چیزی هم است یعنی واقعا بعید می‌دانم که تحکیم با این عملکردی که پیش روی خود دارد به دست جریان منحرف بیفتد. ولی هیچ وقت نباید ساده از کنار این مسئله بگذریم که تحکیم دیگر هیچ وقت منحرف نمی‌شود و می‌تواند راه انقلابی خود را ادامه دهد. معتقدم که تحکیم تا زمانی که به گفتمان مردم پایبند باشد و به درد آن‌ها توجه کند و سیاست زده نشود قطعا منحرف نخواهد شد.

اصلی‌ترین عامل انحراف دهه ۷۰ تحکیم سیاست زدگی این دفتر بود. دفتر تحکیم زمانی که در تریبون خود حرف مردم را زد مردم را با خود همسو کرد و توانست قدرت بگیرد؛ اما متاسفانه به دلیل سیاست زدگی از این قدرت سوء استفاده شد و همین مسئله زمینه انحراف آن را رقم زد. در نتیجه خیلی از مردم و دانشجویان پشت این دفتر را خالی کردند و در دهه ۸۰ خیلی تن‌ها شد.

معتقدم که اگر تحکیم درد مردم را بگوید قطعا بار دیگر انحراف تکرار نخواهد شد در غیر اینصورت همواره خطر انحراف وجود خواهد داشت. در هر حال نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم که تحکیم به دست افراطی‌ها و تفریطی‌ها نمی‌افتد، اما با این رویکردی که ما داریم امیدواریم به فعالیت انقلابی خود ادامه دهد.

فعالیت‌های فرهنگی دفتر تحکیم وحدت حول چه محورهایی طراحی شده است؟

پویان راد: ترویج افکار اصیل اسلامی همراه با افزایش شور و حماسه و ایمان عمومی از اهداف حوزه فرهنگی دفتر تحکیم وحدت است. در این راستا بنا داریم ترویج افکار اصیل اسلامی را در بیانات و منظومه فکری رهبر معظم انقلاب دنبال کنیم. مثلا رهبر معظم انقلاب بیان کرده اند که دانشجو باید به یک انسان متدین در محیط علمی تبدیل شود بر این اساس ما باید ببینیم که چه برنامه‌ای می‌توانیم اجرا کنیم که این مهم محقق شود.

تلاش کرده ایم که برنامه‌های دفتر تحکیم وحدت جامعه هدف‌های مختلفی همچون اعضای شورای مرکزی این اتحادیه، بدنه فعال و دغدغه‌مند دانشگاه‌ها و قشر خاکستری را در بربگیرد. در واقع سعی می‌کنیم که برنامه‌ها یا جامعیت داشته باشند و یا در حد توان آن‌ها را حول یک موضوع برای گروههای مختلف به صورت جداگانه برگزار کنیم.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر یک مسابقه کتابخوانی موفق را با عنوان جرعه‌ای از ولایت و با محوریت نهج البلاغه و صحیفیه سجادیه برگزار کرده که بازخورد خوبی داشته است به همین دلیل بنا داریم که این مسابقه را به صورت سراسری با محوریت نهج البلاغه در سطح دانشگاههای کشور و شهر تهران برگزار کنیم.

در ارتباط با موضوع ترویج افکار اصیل اسلامی رهبر معظم انقلاب فرمود: ه اند که ما باید استقلال فرهنگی داشته باشیم. می‌دانیم که معظم له سوق دادن مردم به سمت فرهنگ اسلامی را به عنوان وظیفه اصلی صدا و سیما مطرح کرده اند، اما این دلیل نمی‌شود که ما دانشجویان در این راستا از خود سلب مسئولیت کنیم. با این وجود ما یک کار ویژه در حوزه صدا و سیما را پیگیری خواهیم کرد و از طرق مختلف از صدا و سیما مطالبه می‌کنیم که به رسالت انقلابی خود عمل کند.

ما به رویکرد اصلی صدا و سیما انتقاد داریم اصلا معتقدیم که صدا و سیما رویکردی ندارد و هر کسی که برنامه‌ای را تولید می‌کند بدون اینکه آن برنامه با محور انقلاب باشد آن را روی آنتن می‌برند. ما از صدا و سیما انتظار داریم که رویکرد انقلابی داشته باشد.


در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب بحثی با عنوان اخلاق اسلامی و اسلامی کردن اخلاق و یک بحث هم با عنوان ایمان عمومی وجود دارد که در حوزه دانشجویی ما این اعتقاد را داریم که شاید لازم باشد با توجه به فضای دانشگاه‌ها نسبت به مسائلی مانند نماز خوان بودن جامعه دانشجویی و اینکه چقدر به اصول و فروع دین پایبند هستند توجه داشته باشیم. معتقدم که در بحث اصول دین باید به کارهای عقیدتی پایه‌ای بپردازیم؛ البته برنامه دیگری که داریم احیای مبحث علمی و فرهنگی است که در این راستا نیز قصد داریم شخصیت‌های ایدئولوژیک قبل و بعد انقلاب مانند شهید بهشتی و امام موسی صدر را که شاگرد اول‌های مکتب امام خمینی (ره) بودند و البته جریان مقابل نیز تلاش می‌کند این شخصیت‌ها را به نفع خود مصادره کند احیاء کنیم.

معتقدم که اگر این شخصیت‌ها مصادره شوند بستر انحراف فراهم می‌شود؛ با این وجود ما برای احیای مباحث علمی و فرهنگی بنا گذاشته ایم که شخصیت امام موسی صدر و شهید بهشتی را احیاء کنیم.

جوان مومن و انقلابی واژه‌ای که چند سالی است از زبان رهبر معظم انقلاب می‌شنویم با این وجود بحث این است که جوان مومن چه ایدئولوژی دارد. واقعیت این است که دانشجویان انقلابی همگی معتقدند که ایدئولوژی آن‌ها ایدئولوژی انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) است منتهی تفاسیر مختلف است مثلا گاهی اوقات ممکن است تفسیر دفتر تحکیم با بسیج دانشجویی فرق داشته باشد. در هر حال اگر امروز ایدئولوژی دفتر تحکیم ذیل گفتمان «جمهوریت ناتمام، تکمیل خط امام» تعریف می‌شود بنابراین ما باید بتوانیم که در فضای دانشگاه‌ها و جامعه خود را ذیل این گفتمان تعریف کنیم.


اولویت‌های آموزشی دفتر تحکیم چیست و چه وظایفی برای این حوزه تعریف شده است؟

صفرپور: واحد آموزش دفتر تحکیم وحدت از جمله اولویت‌های خود را تربیت نیروی تشکیلاتی انقلابی مطابق با شرایط روز جامعه و فرمایشات رهبر معظم انقلاب می‌داند. یقینا یکی از مهم‌ترین نیاز‌های انقلاب اسلامی وجود افراد بصیر انقلابی و دغدغه‌مند است که شرایط را درک کنند و نیاز‌های جامعه را بشناسند و دغدغه حل مشکلات داشته باشند این مهم اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه این افراد در دوران قبل از تصدی مسئولیت در جمهموری اسلامی تربیت شوند و با حداقل‌ها آشنا شوند. بدین منظور یکی از طلایی‌ترین دوران تربیت نیرو دوران دانشجوییست که باید در این زمینه بسیار سرمایه گذاری کرد.

دفتر تحکیم وحدت نیز به این مسئله مهم پی برده و در این راستا با توجه به اینکه در سراسر ایران دارای دفاتر انجمن اسلامی بوده و با اقشار و سلیقه‌های مختلف مواجه است برنامه‌ای را جهت تربیت نیرو تدوین نموده است که مهمترین آن را می‌توان دوره آموزشی “السابقون”دفتر تحکیم وحدت نام برد.

این دوره که از اواسط آبان ماه هر سال شروع می‌شود با تمرکز بر دانشجویان ورودی جدید در چند مرحله مجازی و حضوری به فعالیت می‌پردازد و دانشجویان در مرحله اول که مرحله مجازی می‌باشد دروسی را که عموما مسائل مهم تشکیلاتی می‌باشد می‌گذرانند و در صورت کسب نمره و امتیاز کافی در دوره حضوری که اسفندماه در مشهد مقدس برگزار می‌شود شرکت می‌کنند؛ و پس از دوره حضوری نیز نیرو‌های تربیت شده وارد کارگروه‌های تخصصی شده و به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

جریان شناسی سیاسی، تاریخ جنبش دانشجویی، تحلیل سیاسی، رسانه و نشریات، ولایت فقیه

و تشکیلات از جمله مباحثی است که در این دوره ارائه می‌شوند. این دوره از جمله دوره‌های مهم دفتر تحکیم وحدت است که امید است حداقل نیاز‌ها را برطرف کند.

از دیگر وظایف واحد آموزش بحث آموزش اعضای شورای مرکزی است که مسلما از نظر سطح تشکیلاتی در مرحله بالاتری هستند. اعضای شورای مرکزی اتحادیه باید آگاه به شرایط روز و دارای قدرت تحلیل بالا و استقلال فکری باشند؛ که در این زمینه با برگزاری جلسات و کارگاه‌ها با حضور افراد متخصص در زمینه‌های مربوطه به این نیاز پاسخ می‌دهیم.

واحد آموزش اتحادیه وظیفه دارد نیاز‌های جامعه را به درستی بشناسد و متناسب با آن به دفاتر اتحادیه و اعضا‌ی مربوطه پیشنهاداتی را برای رفع این نیاز‌ها و افزایش سطح افراد ارائه دهد.


از دیگر وظایف واحد آموزش، مطالبه گری و موضع گیری در زمینه‌های آموزشی در کشور از جمله وزارت علوم و آموزش و پرورش و دیگر دستگاه هایی است که به طور مستقیم و غیر مستقیم در بحث آموزش تاثیرگذار هستند؛ چراکه این آموزش و تربیت نیروست که جهت حرکت کشور در سال‌های آتی را مشخص می‌کند و اگر در این زمینه کوتاهی شود ممکن است نسل آتی جامعه دغدغه مندی لازم را جهت تحقق اهداف انقلاب اسلامی نداشته باشد. در این صورت ممکن است که کشور دوباره همانند گذشته به یک مستعمره جهت تامین منافع مستکبرین تبدیل شود.

برگزاری جلسات با مسئولین مربوطه و ارائه نیاز‌ها و مطالبه گری و پیگیری و در نتیجه گزارش به دانشجویان و عامه مردم نیز در این راستا انجام می‌شود. در هر حال امیدواریم واحد آموزش بتواند در راستای نیاز‌های انقلاب اسلامی قدمی موثر بردارد.


در حوزه آموزش مهمترین مطالبات دفتر تحکیم وحدت چیست؟

صفرپور: مهم‌ترین مطالبه فعلی بازگرداندن شتاب علمی به دانشگاه‌ها و پیوند صنعت با دانشگاه‌های صنعتی و ثانیا در زمینه فرهنگی و سیاسی حمایت از تشکل‌های انقلابی و فراهم نمودن امکانات مورد نیاز و جلوگیری از متشکل شدن افرادی است که با جریان انقلاب اسلامی زاویه دارند و سعی دارند در دانشگاه‌ها به فعالیت بپردازند.

حوزه زنان از جمله حوزه هایی است که به نظر می رسد مورد توجه دفتر تحکیم وحدت قرار گرفته است برنامه های شما در این بخش چیست؟

زورمند: در دیداری که دانشجویان در ماه مبارک رمضان با رهبر معظم انقلاب داشتند با توجه به مسائل مطرح شده توسط نماینده دفتر تحکیم وحدت در حوزه زنان معظم له از دانشجویان خواستند که به مقوله زن در اسلام و غرب بپردازند که با توجه به این توصیه رهبری دفتر خواهران اتحادیه در حال بررسی‌های لازم و دقیق در این زمینه است تا بتواند برنامه هایی را متناسب با این موضوع تدارک ببیند و به زودی کارگروهی با حضور نماینده هایی از انجمن‌های عضو اتحادیه به منظور فعالیت ویژه در این خصوص تشکیل خواهد شد.

 

از دیگر کارهای مهمی که دفتر خواهران پیگیری می کند انتشار نشریه ندا است. چهار شماره از این نشریه در زمان فعالیت شورای مرکزی سابق دفتر تحکیم منتشر شده و در این دوره نیز شماره پنجم از این نشریه منتشر شده است. بحث خاص و ویژه ای که نشریه ندا دارد این است که مخاطب آن عموم دانشجویان دختر هستند در واقع محتوا و قالب خاص این نشریه بر اساس افکار سنجی که بر روی طیف های مختلف دانشجویان دختر  صورت گرفته است تهیه می شود.

 از دیگر برنامه های  دفتر خواهران، برگزاری نشست های تخصصی یک روزه  و یا دو روزه خواهد بود. در این راستا نشست های تخصصی یک روزه به صورت ماهی یک بار برگزار خواهد شد و موضوع ان متناسب با موضوعی است  که در ندا بررسی می شود و نشست تخصصی ۲ روزه با هدف بررسی موضوعاتی همچون چالش های پیش روی فمنیست، جایگاه زنان و دختران در جامعه و خانواده، جایگاه زن در رسانه، نقش زن در اقتصاد مقاومتی و دیگر موضوعات خواهدبود

همچنین دفتر خواهران در نظر دارد مسابل و مشکلات حوزه  زنان را از مسئولین بطور جدی  مطالبه و پیگیری کند.

در اخر انجام هریک از برنامه ها طبق اولویت خواهدب ود و طبیعتا بررسی تشکیلات دفاتر خواهران مهم ترین اولویت می باشد و هر یک از  برنامه ها در راستای  تقویت و رشد هر چه بهتر تشکیلات خواهران تعریف خواهند شد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت