جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 19 ساعت :
» اخبار » اولین نشست خبری کمیته مطالبه شفافیت از بنیاد شهید
اخبار - اخبار برگزیده - تحکیمی ها - تحکیمی ها مهم - سرخط خبرها

اولین نشست خبری کمیته مطالبه شفافیت از بنیاد شهید

اسفند ۲۵, ۱۳۹۵ 6۰301

به گزارش تحکیم نیوز(پایگاه خبری تحلیلی دفتر تحکیم وحدت)،  اولین نشست خبری کمیته مطالبه شفافیت از بنیاد شهید با حضور نمایندگان تشکل های دانشجویی در محل دفتر جنبش عدالتخواه دانشجویی برگزار شد.

در این نشست محمد اصغری، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام با اشاره به حادثه ناگوار خودسوزی همسر یک جانباز در هفته گذشته در مقابل بنیاد شهید گفت: در این جا صحبت از یک درد قدیمی است که تبدیل به بخشی از روزمرگی ما شده است، دردی که سالهاست عده ای از آن رنج می برند و عده ای دیگر همیشه آن را کتمان یا توجیه می کنند. حتی اگر تبعیض و ظلمی هم نباشد، باید فکری به حال این حس تبعیض کرد.

عضو شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام افزود: متاسفانه برخورد بنیاد شهید با خانواده شهدا و جانبازان به هیچ وجه قابل دفاع نیست، در شرایطی که دیگر امیدی به رفتار اسلامی نداریم، اقل انتظارمان آن است تا الزامات یک برخورد انسانی را رعایت کنند.

این فعال دانشجویی با اشاره به عدم قرائت گزارش تحقیق و تفحض از بنیاد شهید در مجلس گفت: به راستی دلیل این فرار از حقیقت چیست؟ مگر نه این است که آقایان مدعی سلامت روندها و قانونی بودن عملکردها هستند، پس اجازه دهند تا نتیجه این گزارش به گوش مردم هم برسد.

وی افزود: امروز حقیقت مقابل چشم مردم است، مردم ده ها ساختمان اشرافی، زمین های تنیس، سالن ها، تالارها و… بنیاد شهید را هر روز می بینند، از سویی دیگر هر روز اخبار بنگاه های اقتصادی وابسته به بنیاد شهید به گوش مردم می رسد، و سوال اصلی اینجاست که چقدر از این تشکیلات در خدمت خانواده های معزز شهدا و جانبازان است؟

وی گفت: بنیاد شهیدی که کارنامه موفقی در قبال بازماندگان دوران دفاع مقدس ندارد، امروز نیز در مواجهه با جانبازان و خانواده های معزز شهیدان مدافع حرم نیز رعایت کرامت های انسانی را در عمده موارد نمی کند و حتی اطلاعات دقیقی از این خانواده ها ندارد.

اصغری گفت: مطالبه اصلی ما از بنیاد شهید، مطالبه شفافیت است، خاصه آن که این مجموعه در لفاف واژه ایثار و شهادت قرار گرفته است. بیایید این پرده های ضخیم را کنار بزنیم و مردم را محرم بدانیم، نه آن که به بهانه های مختلف و با توسل به مفاهیم ارزشی، از دیدگان ملت فرار کنیم.

وی تصریح کرد: خطر جدی دیگر سیاست زدگی در بنیاد شهید از یک سو و سواستفاده جناح های مختلف از مطالبات جانبازان از سویی دیگر است که هر دو آفت جدی هستند. امیدواریم در آستانه انتخابات شاهد برگزاری نمایش های بی فایده تکریم جانبازان و استفاده از خانواده های شهدا برای تبلیغات و جمع آوری آرا نباشیم، بلکه به درد و مشکلات ایشان رسیدگی کنیم.

اصغری ادامه داد: جانباز و خانواده شهید فقط برای قرار دادن در ردیف اول همایش ها نیست، این نوع برخورد تصنعی متاسفانه تبدیل به یک رویه شده است.

مسئول مجمع علمی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام افزود: تشکیل کمیته مطالبه شفایت از بنیاد شهید، عمل کردن به تذکر حضرت امام است که همواره بر همراهی دانشگاه با ملت تاکید می کردند و امروز ما دانشجویان همراه و همقدم با مردم و خانواده های معزز شهدا، جانبازان و ایثارگران، تمام تلاش خود را برای پیگیری شفافیت در بنیاد شهید صرف خواهیم نمود و ضمن دعوت از همه دلسوزان انقلاب اسلامی و مردم شریف به همراهی با این جریان دانشجویی، آغاز یک نهضت شفافیت و صداقت در پیشگاه ملت را گام اول در جهت اصلاحات برای عدالت در نظام می دانیم.

وی در ادامه گفت: ما انقلاب نکردیم که حق اعتراض را از مردم سلب کنیم. در نظام اسلامی همه مردم می توانند در چارچوب قوانین اعتراض کنند. این چه رویه غلطی است که هرگونه انتقاد و اعتراضی را با برچسب اقدام علیه امنیت ملی سرکوب می کنند. طبق فرموده امام مسئولیت کوچک ما حفظ نظام است. ما مسئولیتی بزرگتر داریم و آن حفظ چهره اسلام و انقلاب است. امروز به اسم حفظ نظام، پنجه به چهره نورانی انقلاب و اسلام می کشند. مطمئن باشید اعتراض جانبازان و خانواده های شهید داده هیچ خللی به بنیان های نظام وارد نمی کند، آقایان از توهم امنیتی خارج شوند.

اصغری گفت: بترسیم از آن روزی که مردم نجیبمان از شنیدن صدای اعتراضشان در این نظام ناامید شوند که طبق فرموده امام آن روز، آغاز سقوط ماست. و به راستی چه کسانی محق تر از جانبازان و ایثارگران هستند برای اعتراض و انتقاد، افرادی که از گذشته تا حال، با همه وجود پای اعتلای نظام اسلامی ایستاده اند، نگذاریم این پیشکسوتان جهاد و شهادت در حقانیت نظامی که برایش جان داده اند، شک کنند.

وی در پایان با اشاره به لزوم حفظ کرامت جانبازان و ایثارگران گفت: نجابت و مناعت طبع این قشر ستودنی است، و نباید این تلقی شود که مطالبه حقوق این افراد زیاده خواهی است، باید عزت نفس و احترام ایشان حفظ شود، چه از جانب حاکمیت و چه از جانب رسانه ها و افرادی که پیگیر مطالبات آن ها هستند.

در ادامه این نشست امین سردارآبادی، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی با اشاره به نتایج تحقیقات کمیته مطالبه شفافیت در مورد خودسوزی همسر جانباز در مقابل بنیاد شهید گفت: فارغ از اتفاقاتی که هغته پیش افتاده من اعتقاد دارم جانبازان حقی در صدا و سیما دارند که این حق بالکل نادیده گرفته شده است.در صدا وسیما برای اتفاقات بی اهمیتی مثل نیمکت نشینی یک بازیکن فوتبال ساعت ها وقت صرف می شود اما برای جانبازان و خانواده های آنان که بیشترین زحمت را برای این انقلاب کشیده اند کمترین فرصتی داده نمی شود تا صحبت های خود را مطرح کنند. تاسف دیگر ما نحوه ورود صدا و سیما به ماجرای سوختگی همسر جانباز محترم آقای نور محمدی است که در این مورد صدا وسیما کاملا یک طرفه به مساله پرداخت و فقط تریبون را به مسئول بنیاد شهید داد تا ماجرا را از منظر خودشان تعریف کنند در صورتی که تحقیقات ما نشان می دهد که حقایق دیگری نیز هست که صدا و سیما از ورود به آنها خودداری کرد.

سردارآبادی گفت: این حق طبیعی مردم است که صدا و سیما حرف آنها را بزند و زبان مردم بین مسئولین باشد و اگر این اتفاق نیفتد طبیعی است که مردم برای این که صدایشان به گوش مسئولین برسد مجبورند به رسانه های دیگر که گاه بیگانه و معاند هستند پناه ببرند.

وی در ادامه با اشاره به برخی ابهامات در مورد روندهای کمیسیون پزشکی بنیاد گفت: در کمیسیون پزشکی بنیاد شهید تضاد منافع وجود دارد به این صورت که همان نهادی که قرار است خدمات ارائه دهد تصویب می کند که چه قدر باید خدمات بدهد و بعد بر خدمات خودش نظارت می کند و در حقیقت مصوب و مجری و ناظر یک نفر است و همین روند پر ابهام برای مردم و جانبازان سوال ایجاد کرده است و هستند تعدادی که ادعا دارند بنیاد از نظر پزشکی خوب رسیدگی نمی کند و همین عدم شفافیت در روند درمانی باعث سوءظن مردم به بنیاد شده است. بگذریم که عده ای عقیده دارند این مشکل اساسی دارد و بنیاد هرکاری می خواهد می کند و کسی از بنیاد بازرسی نمی کند.

وی ادامه داد: فقدان نظارت و بازرسی از بنیاد شهید به شدت احساس می شود، دلیل این همه عدم شفافیت چیست؟ چرا گزارش تحقیق و تفحص مجلس قرائت نشد به راستی قرائت این گزارش با منافع چه کسانی در تضاد است؟ چه کسی از این فضای مبهم سود می برد؟مگر غیر از این است که این عدم شفافیت باعث سوءظن مردم به مسئولان می شود؟ از سویی دیگر سازمان ها و نهاد های مالی تحت نظر بنیاد کاملا مبهم است و هر از چند گاهی خبر موسسات مالی بنیاد به این فضای غبار آلود دامن می زند؟ چرا به صورت دقیق و شفاف مشخص نیست که سهام موسسات مالی مرتبط با بنیاد مربوط به چه کسانی است و سود آن باید به چه کسانی برسد؟ سود این عدم شفافیت به جیب چه کسی می رود؟

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: طبق گزارش هایی که به ما رسیده، وضعیت بخش قابل توجهی از آسایشگاه های جانبازان اعصاب و روان مطلوب نیست. جانبازان اعصاب و روان در جامعه ما مظلوم ترین قشر هستند و در برخی موارد از رسیدگی های حداقلی نیز دریغ می شود. پیشنهاد کمیته مطالبه شفافیت آن است که در آستانه عید و در پنج شنبه آخر سال، گروه های مردمی در این آسایشگاه ها حاضر شوند و ضمن دلجویی از جانبازان، از نزدیک با وضعیت آنجا آشنا شوند.

سردارآبادی با اشاره به لزوم ساده زیستی مسئولین گفت: ابهاماتی در مورد محل سکونت برخی مسئولین بنیاد شهید نیز وجود دارد که قطعا مغایر شئون یک خادم الشهدا و روحانی است و امیدواریم شفاف سازی مقتضی در این باب صورت گیرد.

در ادامه این نشست، محمد حسین قائد شرف، دبیر اتحادیه تحکیم وحدت با اشاره به ضعف نظارتی در بنیاد شهید گفت: یکی از مشکلات اساسی در بنیاد شهید، یکی بودن رکن نظارتی و رکن اجرایی است که فی نفسه بستر فساد را فراهم می سازد. حتی مسئول بنیاد و نماینده مقام معظم رهبری نیز یک نفر است و این اتفاق مطلوب نیست و در بسیاری از موارد باعث می شود تا صدای انتقادات شنیده نشده و به شکایات و ابهامات رسیدگی مطلوب نشود.

وی در ادامه افزود: بنیاد شهید اسم مقدس شهید را حمل می کند پس لازم است که در شفافیت الگو باشد اما متاسفانه نه تنها الگو نیست بلکه گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید به صورت علنی ارائه نشده و حتی در صحن مجلس هم قرائت نشده است.

این فعال دانشجویی در پایان با اشاره به نماز جمعه هفته گذشته تهران گفت: مطلبی که دل ما را به درد آورد این است که در نماز جمعه عده ای جانباز معترض همراه با پلاکارد هایی حضور داشتند که علاوه بر این که از رسانه ای کردن آن ممانعت شد بلکه حتی سخنران نماز جمعه نیز اشاره ای به آن نکردند. حتی نگفتند که شما اشتباه میکنید اصلا قضیه چیز دیگریست. در حالی که از همان تریبون گزارشی یک سویه توسط مسئولین بنیاد ارائه شد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دهقانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت