پنج شنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 25 ساعت :
» اخبار » اکران اولین مستند درباره حقوق‌های نجومی با حضور نمایندگان تشکل‌های دانشجویی
اخبار - پرونده - پرونده مهم - سرخط خبرها

اکران اولین مستند درباره حقوق‌های نجومی با حضور نمایندگان تشکل‌های دانشجویی

دی ۱۱, ۱۳۹۵ 6۰78

به گزارش تحکیم نیوز (پایگاه خبری تحلیلی دفتر تحکیم وحدت)،مستند «فراموش شده‌ها» با حضور کارگردان و نمایندگان اتحادیه‌های دانشجویی در دفتر خبرنامه دانشجویان ایران، اکران و مورد نقد بررسی قرار گرفت.

در این اکران دانشجویی که سهیل کیارش، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد به عنوان نماینده سازمان بسیج دانشجویی، مریم اعظم باغبان، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و محمدرضا محمدی، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد به نمایندگی از اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز حضور داشتند، بعد از تماشای مستند «فراموش شده‌ها»، با کارگردان آن به بحث و گفتگو نشستند.

مستند ۴۷ دقیقه‌ای «فراموش شده‌ها» به کارگردانی میکائیل دیانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا کردلو، به بررسی چالش‌های اجتماعی موجود در طبقات مختلف اجتماعی و همچنین بررسی پدیده‌های متعارض با عدالت اجتماعی از دیدگاه افراد مختلف جامعه می‌پردازد.

 

در ادامه، گزیده‌ای از این بحث و گفتگوی صمیمانه‌ی دانشجویی را می‌بینید:

باغبان: این مستند تصویر واقع بینانه ای از مردم را به مسئولین نشان می‌دهد
مریم اعظم باغبان عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت پیرامون مستند «فراموش شده‌ها» اظهار داشت: محتواهای خیلی خوبی داشت و به موضوعات و سرتیترهای خوبی اشاره می‌کرد. در ابتدا با موضوعات اجتماعی شروع شد که خوب بود ولی در ادامه با پرداختن به موضوعات سیاسی، باعث ایجاد ظن استفاده از مسائل اجتماعی در جهت اهداف سیاسی می‌شود که دلیل این امر پررنگ بودن موضوعات سیاسی در یک مستند اجتماعی برای یک مخاطب عام بود.

باغبان ادامه داد: این مستند بسیار خوب به سازمان ها و اماکن دولتی که عملکرد متفاوت نسبت به انقلاب اسلامی داشتند پرداخته بود ولی برای مطالبه گری مردم راهی نشان داده نشد. در واقع این مستند تصویر واقع بینانه ای از مردم را به مسئولین نشان می‌دهد ولی برای مردم بازخوانی دوباره مشکلات است.

از آقای دیانی تشکر می‌کنم. مستند هم از نظر محتوا و هم از نظر تکنیک در سطح قابل قبولی قرار داشت.

 

دانلود

کیارش: اگر هدف از ساخت این مستند حساس سازی بخشی از جامعه و متدینین بوده است تا حد زیادی موفق بودند
سهیل کیارش، نماینده سازمان بسیج دانشجویی، پس از اکران مستند «فراموش شده‌ها» گفت: در ابتدا آقای دیانی باید به این سوال پاسخ دهند که با چه هدفی راه در ساخت این مستند نهادند. اگر هدف از ساخت این مستند حساس سازی بخشی از جامعه و متدینین بوده است تا حد زیادی موفق بودند ولی اگر هدف فشار وارد کردن بر مسئولین بوده است، موفق نبوده اند. بنده بر این باور هستم که ایشان هدف اول را دارند.

وی ادامه داد: موضوعات اجتماعی و بطور خاص مسئله فقر تبدیل به یکی از معضلات نظام جمهوری اسلامی شده است که به دو شیوه می توان اقدام کرد. صرفا مطالبه گری از مسئولین و یا حساس کردن قشر متدین که اگر در رابطه با این موضوع فعال بشوند، جهادی کار می‌کنند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد یادآور شد: در این مستند بعد از بررسی تجمل گرایی در دولت آقای هاشمی رفسنجانی و ورود ناگهانی به بحث فقر در پایتخت، مستند از ریتم می‌افتد.

کیارش با اشاره به اینکه این مستند می توانست پایان بهتری داشته باشد گفت: بهتر بود با پلان کودکان کار که چندین پلان هم کار شده بود، مستند تمام شود.

دانلود

محمدی: مسائل اجتماعی در اولویت هستند
محمدرضا محمدی، نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، در نقد مستند «فراموش شده‌ها» اظهار داشت: امروز مسائل اجتماعی و آسیب های اجتماعی ناشی از آن، برای عموم مردم ملموس تر است و نسبت به سایر مسائل، بسیار عمیق تر است.

دبیر واحد سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد خطاب به کارگردان این مستند گفت: شما باید به عنوان یک مستندساز مطرح کنید که چرا در موقعیت کنونی باید به آسیب های اجتماعی بپردازیم و نشان دهید که پرداختن به آسیب های اجتماعی در اولویت بالاتری نسبت به موضوعات سیاسی قرار دارد.

دانلود

دیانی: مستندم تلخ اما واقعیست
ما سعی کردیم که نشان دهیم دونوع نگاهی را که الان هست ونگاهی اصیل و اصلی که نتیجه گیری بحث هم بود و شهید بهشتی اشاره می‌کند که اگر همه ی این ها بخواهد اتفاق بیفتد باید خط مدیریت کشور انقلابی باشد. مدیریت براساس خط امامی که مستضعفین را در برمی‌گیرد باشد. و ما نشان دادیم که اگر این دو نوع نگاه باشد این اتفاقات بد در کشور رقم نخواهد خورد.

مشکل از آنجاست که این نگاه کنار گذاشته می‌شود و نگاه دیگری که از لحاظ اقتصادی سرمایه سالارانه است، منفعت شخصی بر منفعت جمعی تقدم دارد، رسیدن به قدرت برای آن جز اصول است، جایگزین می‌شود.

در سوالات پرسیده شد که هدف از ساخت این مستند برای چه بوده و برای مسئولین نبوده است، جواب من این است که این حرف درست است، و از این بابت که مسئولین فعلی دولت اگر میخواستند کاری انجام بدهند، طبیعتا زودتر می توانستند کاری انجام دهند. اما حرف اصلی برای ما در این مستند همان حرف شهید بهشتی بود، این حرف برای سال ۱۳۹۵ نیست، بلکه این حرف برای ۱۳۵۹ است. و حرف اصلی شهید بزرگوار این بود باید خط مدیریتی کشور که در راس اجرایی کشور قرار دارد، جریانی باشد که مسئله عدالت و مبارزه با فساد برایش مهم و مسئله باشد که اگر اینگونه باشد در کل سیستم تسری پیدا خواهد کرد.

پس نگاه ما در این مستند این بوده است که: ۱- یک جامعه ای به ویژه دانشجو، قشر فرهیخته که میتواند پیشرو باشد را به این مسئله حساس کنیم.و ۲- نگاه مدیریت در کشور بالاخره باید تغییر کند و یک نگاه مدیریتی انقلابی در کشور اعمال شود. و نگاه لیبرالی باید کنار گذاشته شود. که اگر این نشود امروز بلا شک آسیب های اجتماعی، فقر و این نوع معضلات پاشنه آشیل جمهوری اسلامی می شود. مثلا اگر سال ۸۸ جریان سیاسی داشتیم، که از شمال تهران شروع به حرکت کردن کرد، و جنوب شهری ها جلوی آنها ایستادند، این مرتبه این جنوب شهری ها هستند که علیه فساد حاکم بلند می شوند و اعتراض می کنند، چون آنها از جمهوری اسلامی توقعاتی داشتند، که همان مبارزه با فساد و برقراری عدالت بود. و ما هم باید حق به این مردم بدهیم، خیلی از اقشاد مختلف جامعه درگیر مسائل اولیه زندگی هستند که ما تنها بخشی از آن را نشان دادیم.

جالب اینجا است که بدانید الان نزدیک به ۵ میلیون نفر درگیر مستمری گرفتن کمیته امداد هستند، که اگر آن نیاید نون شب ندارد بخورد. نکته تاسف بار دیگر کف حقوق است، طبق آمار ۵۰ درصد ایرانی ها زیر یک میلیون و پانصد هزار تومان است، این در حالی هست که طبق اعلام دولت مستقر زیر خط فقر زیر دو میلیون و هشتصد هزار تومان است.

یا مثلا مسئله برجام شاید موضوع مهمی باشد، اما حیاتی نیست، مسئله اقتصاد و فساد برای انقلاب اسلامی حیاتی است و اگر نباشد فردایی برای این انقلاب دیگر نیست.

مستند من تلخ است، اما واقعیت امروز کشور را روایت می کند.

دیانی در ادامه به نقدهای نمایندگان تشکل های دانشجویی پاسخ داد که فیلم این گفتگو در ادامه آمده است:

دانلود

به این نوشته امتیاز بدهید!

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت