شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 20 ساعت :
» اخبار » از مجلس و شورای عالی امنیت ملی میخواهیم داستان غم انگیز برجام را ادامه ندهند!
اخبار - اخبار برگزیده - بیانیه - بیانیه ها - بیانیه های مهم - پرونده - پرونده مهم - سرخط خبرها

از مجلس و شورای عالی امنیت ملی میخواهیم داستان غم انگیز برجام را ادامه ندهند!

آذر ۳۰, ۱۳۹۵ 5۰130

به گزارش تحکیم نیوز (پایگاه تحلیلی-خبری دفتر تحکیم وحدت)، دفتر تحکیم وحدت در خصوص نقض برجام بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه تاکید شده است : «از آنجا که برکات زودرس برجام از توقف غنی سازی ۲۰درصد و برچیده شدن ۱۴هزار دستگاه سانتریفیوژ و دسترسی به اسرار هسته ای کشور گرفته تا مخابره ی توهم “کنترل ایران برای حفظ امنیت جهان” همگی به طور یکطرفه عاید امریکا شده, این کشور با توقف برجام و البته مقصر جلوه دادن ایران در این زمینه چیزی را از دست نخواهد داد.»

 

متن کامل این بیانیه به این شرح است:

بسمه تعالی

” دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه ی لغو موثر تحریم ها یا بازگرداندن تحریم های لغو شده و یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه ی سریع برنامه ی هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی سازی کشور به یکصد و نود هزار سو افزایش یابد. شورای عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع می باشد. دولت باید ظرف مدت ۴ماه برنامه ی خود را برای این منظور جهت تصویب به شورا ارائه نماید.”
(بند ۳ جزییات طرح اجرای برجام. مصوبه ی ۹۴/۰۷/۲۱ مجلس شورای اسلامی)

طرح تمدید ۱۰ساله ی تحریم های ایران در حالی در کنگره ی امریکا و اخیرا نیز بدون حتی یک رای مخالف در سنای امریکا به تصویب رسید که رئیس جمهور امریکا برخلاف وعده ی خود حتی از یک حق وتوی صوری نیز امتناع ورزید.
هرچند این مسئله و همچنین موارد مشابه دیگر از طرف امریکا در نقض روح و جسم و … برجام برای اهل فهم دور از انتظار نبود اما بدون تشریح بداهت این امر, در حال حاضر مسئله ی اصلی این است که جناب اقای دکتر روحانی که تمدید تحریم ها را نقض صریح برجام دانسته و وعده ی واکنش متناسب به هرگونه اقدام متناقض برجام داده بودند, اکنون بدون توجه به فرایند پیش بینی شده در بند ۳ مصوبه ی مجلس, در دو نامه دستوراتی را به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی صادر نمودند. اما طبق نامه ی اول اقای دکتر ظریف موظف به پیگیری حقوقی یک ماهه ی این مسئله طبق متن برجام شده اند که بر مبنای آن این پیگیری محکوم به دو نتیجه است: ۱٫ باز پس گیری ادعای نقض برجام توسط ایران و۲٫ اصرار ایران و انکار طرف مقابل و نهایتا اعمال تمامی تحریم های لغو شده تاکنون! و اقای دکتر صالحی نیز در کمال تعجب موظف به برنامه ریزی و راه اندازی برنامه ی مطالعاتی ای شدند که به موجب هیچ سندی ایران از انجام آن محروم نبوده است. اظهارات مقامات امریکایی مبنی بر ناقض برجام نبودن این دستورات شاهدی بر این مدعاست.
اما سوال ما دانشجویان از مسئولین نظام این است که اگر متن برجام برای حفظ استقلال و عزت کشور کفایت میکرد, پس شروط ۹گانه ی مجلس شورای اسلامی و شروط ۱۰ گانه ی شورای عالی امنیت ملی و همچنین تکمله ی مقام معظم رهبری بر آن ها به چه منظوری انجام شد؟ اگر بناست این شروط یکی پس از دیگری نقض شوند و در مقابل همه سکوت کنند, آیا این بندها تنها برای رفع تکلیف به تصویب رسیده اند؟! آیا قرار است سه ماه از فرصت ۴ماهه ی دولت برای ارائه ی برنامه ی مناسب خود به شورای عالی امنیت ملی به مطالعه سپری شود؟!
از آنجا که برکات زودرس برجام از توقف غنی سازی ۲۰درصد و برچیده شدن ۱۴هزار دستگاه سانتریفیوژ و دسترسی به اسرار هسته ای کشور گرفته تا مخابره ی توهم “کنترل ایران برای حفظ امنیت جهان” همگی به طور یکطرفه عاید امریکا شده, این کشور با توقف برجام و البته مقصر جلوه دادن ایران در این زمینه چیزی را از دست نخواهد داد. هرچند ادامه ی این روند عواید بیشتری نصیب شان میکند.
مطالبه ی ما دانشجویان در اتحادیه دفتر تحکیم وحدت از نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی و همچنین از شورای عالی امنیت ملی آن است که با مطالبه ی اجرای مصوبات خود از قوه ی مجریه مانع از آن شوند که داستان غم انگیز برجام همچنان ادامه یابد و یا اینکه بدون معرفی چهره ی فریبکار امریکا به پایان برسد.

والسلام

به این نوشته امتیاز بدهید!

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت