شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 19 ساعت :
» اخبار » جنبش دانشجویی با یک دولت امنیتی هوشمند روبه‌رو است
اخبار - اخبار برگزیده - پرونده - پرونده مهم - مصاحبه - مصاحبه ها - مصاحبه های مهم

جنبش دانشجویی با یک دولت امنیتی هوشمند روبه‌رو است

آذر ۱۵, ۱۳۹۵ 6۰90

به گزارش تحکیم نیوز (پایگاه خبری تحلیلی دفتر تحکیم وحدت)، محمدحسین قائدشرف دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت در میزگرد اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی که به مناسبت ۱۶ آذر (روز دانشجو) با عنوان « جنبش یا ناجنبش دانشجویی» برگزار گردید، گفت: باید یک نگاه دیگری به ۱۶ آذر ماه بیاندازیم و آن را طور دیگری بازخوانی کنیم. در آن روز دانشجویان نقش ایفا کردند و حال نیز باید دانشجویان در روز ۱۶ اذر پررنگ‌ترین روز خود را سپری کنند. این یک برهه مولفه ۱۶ آذر است.

دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت اظهار داشت: برهه و مساله مهم دیگر در ۱۶ آذر استکبارستیزی این روز است که در آن برخی دانشجویان در مقابل استکبار ایستادند و در مقابل این مقابله قربانی دادند. این راهی است که در آن هر حرکتی برای آنکه خود را نشان دهد باید نسبت خود را با استکبار مشخص کند.

قائدشرف خاطر نشان کرد: حال اگر بخواهیم این دو مسأله را در کنار مؤلفه زمان نگاه کنیم باید بگوییم پس از این دو مولفه باید منتظر شنیدن حرف از جنبش دانشجویی باشیم. سخن جنبش دانشجویی باید اصلی‌ترین سخن دانشجو باشد که بستگی به شناخت دانشجو و سهم معرفت آن در مورد جامعه و مشکلات دارد.

 

 

* باید تناظری بین حرف مردم، جامعه و دانشجویان باشد

وی تصریح کرد: عیار سنجش سخن دانشجو در مواجهه با استکبارستیزی است که بین این سخن و استکبارستیزی چه تناظری وجود دارد. این بدان معنی نیست که هر حرفی که مردم و جامعه بزنند درست است بلکه باید حرف خواست عمومی جامعه و مطالبه به حق باشد. به هر حال باید یک تناظری بین حرف مردم، جامعه و دانشجویان وجود داشته باشد.

* کلام دانشجوی امروز باید مبارزه با فساد باشد

این فعال دانشجویی خاطر نشان کرد: کلام دانشجوی امروز باید مبارزه با فساد باشد اگر اقتصادمان بیمار است و بی‌اعتمادی عمومی وجود دارد و برخی کارهای فرهنگی جواب نمی‌دهد مشکل و نقطه ضعف فساد است.

*تقابل نیروهای انقلابی با غرب‌گرا به یک نقطه حساس نزدیک می‌شود

قائدشرف با بیان اینکه تقابل نیروهای انقلابی با نیروهای غرب‌گرا به یک نقطه حساس نزدیک می‌شود، تصریح کرد: تدبیری به نام برجام در جمهوری اسلامی اندیشیده شد تا بی‌اعتمادی آمریکا ثابت شود. آزموده را آزمودیم اما نکته مهم این است که باید برای تکمیل شدن بی اعتمادی عمومی به آمریکا تصویر شفاف از خودمان، نیز ارائه دهیم.

وی ادامه داد: این کار وقتی از جمهوری اسلامی پذیرفته است که جمهوری اسلامی بتواند یک فضای عدالت را در خود به تصویر کشد. با این وجود اگر مردم عدالت را در جامعه نبینند پای شعار «مرگ بر آمریکا »می‌ایستند.

دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت با تاکید بر اینکه باید مسأله عدالت را جدی بگیریم، گفت: شاید استکبار و جهان هم بدش نیاید که جمهوری اسلامی وجود داشته باشد و شعار مرگ بر آمریکا هم بدهد اما نتواند عدالت را در درون خودش ایجاد کند آن وقت نمی‌تواند جایگزین خوبی در مقابل نظام‌های لیبرال باشد.

این فعال دانشجویی در مورد پیگیری مسائل صنفی از سوی تشکل‌های دانشجویی تاکید کرد: پیگیری مسائل و مشکلات صنفی نه خوب است و نه بد. بستگی دارد با چه رویکردی مسائل صنفی را پیگیری می‌کنیم. یک وقتی است جنبش دانشجویی دنبال پیگیری مشکلات صنفی در دانشگاه‌ها برای سرگرمی است تا بازیچه جدیدی پیدا کند و در پی آن حقوق‌های نجومی و برجام را فراموش کند با این موضوع مخالفیم.

وی اضافه کرد: دانشجوی بازیچه خروجی جز بازی نخواهد داشت اما در مقابل یک وقتی شما به دنبال پیگیری صنفی می‌روید تا تمرین عدالت‌خواهی کنید از این می‌توان انتظار عدالت‌خواهی داشت.

دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت گفت: بخشی از ساخت شخصیتی دانشجو توسط خود فرد است بخش دیگر آن چیزی است که آموزش و پرورش تحویل دانشگاه می‌دهد. لذا کار بسیار سخت است.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: با این مساله که در زمان حال جنبش دانشجویی استاندارد را تجربه می‌کنیم موافق نیستم بلکه معتقدم جنبش دانشجویی اوایل دهه ۷۰ کاملاً استاندارد و قدرتمند بوده است و از نظر آرمان، بدنه و تشکیلات بسیار قوی بوده است و اتفاقاً مسیر درستی رفته است و جایی که تغییر مسیر می‌دهد برای اصلاح نظام بود.

 

 

*ماجرای بدل کارگزاران به جنبش دانشجویی در دهه ۷۰

وی بیان داشت: جنبش دانشجویی در اوایل دهه هفتاد تشخیص می‌دهد یکی از آرمان‌های نظام به نام «آزادی» توسط افرادی زیر سؤال رفته است. پس ‌روش بازگشت به آرمان را پیگیری کرد اما طرف مقابل بدل زد و پس از بدل سیستم نو شده از مفهوم آزادی را سوار جنبش دانشجویی کرد. اگر خودمان را هم جای دانشجوی آن زمان بگذاریم شاید نتوانیم این بدل را شناسایی کنیم.

قائدشرف در مورد عملکرد جنبش دانشجویی در زمان حال گفت:  جنبش دانشجویی در زمان حال جنبشی است که رشد کرده اما مشکل آن این است که سطح ورودی آن پایین آمده است. جنبش دانشجویی قبلاً قوی بود و می‌توانست مثلاً ۱۰ درصد دانشجو را رشد دهد.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: می‌توان امروز به راحتی گفت قدرت رشد جنبش دانشجویی حتی دو برابر شده است. اما سطح ورودی آنقدر ضعیف شده که هر چه دانشجو را بالا می‌کشیم نسبت به گذشته احساس ضعف می‌کنیم.

وی در مورد مشکلات روبرو در برابر جنبش دانشجویی در زمان حال اظهار داشت: یکی از این مسائل خود فضای عمومی است قبلاً دانشجویی که وارد دانشگاه می‌شد تنها بود و جنبش دانشجویی. اما الان جنبش دانشجویی صدها «هوو» دارد از فضای مجازی تا کافی‌شاپ‌های اطراف دانشگاه تا هزار حربه و بهانه فردگرایانه که باعث می‌شود جنبش دانشجویی یکی از صد مخاطب دانشجو باشد.

قائدشرف با تاکید بر اینکه ارتباطات فرد به فرد باعث رشد انسان‌ها می‌شود، تصریح کرد: در شرایط فعلی باید ۲ سال روی  دانشجویی کار کنیم تا به سطح فهم مسائل جامعه برسد.

*جنبش دانشجویی با یک دولت امنیتی هوشمند روبه‌رو است

دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت در مورد کارنامه دولت در تعامل با جنبش‌های دانشجویی خاطر نشان کرد: جنبش دانشجویی با یک دولت امنیتی هوشمند روبه‌رو است. آقای روحانی رضایت از فعالیت دانشجویی ندارد. بنظر هم در ویژگی‌ شخصیتی و هم مدیریتی ایشان این مسائل وجود دارد. نحوه اداره کردن روز ۱۶ آذر در سال‌های نخست ریاست جمهوری وی این مطلب را نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: دولت آقای روحانی و شخص ایشان رغبتی به عملکرد جنبش‌های دانشجویی ندارند اما در عین حال بسیار هوشمند عمل می‌کنند. یعنی مثل دولت کارگزاران از سیستم چکشی و امنیتی محض استفاده نمی‌کنند.

قائد شرف ادامه داد: دولت آقای روحانی بسیار هوشمند عمل می‌کند این هوشمندی بدین سبک است که  مستقیم به دانشجو « نه » نمی‌گوید بلکه فرایندهایی دانشجو را مشمول زمان و چرخه می‌کند تا خسته شود. کار دیگر این است که بدل‌سازی می‌کند مثلاً در ۱۶ آذر امسال برای اولین بار  تعداد بسیار زیادی کانون‌های فرهنگی سالن‌‌های اصلی در دانشگاه‌ها را گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه کانون‌های فرهنگی تقویت می‌شوند تا تشکل‌های دانشجویی کم‌رونق شوند، اضافه کرد: اتفاق دیگر درگیرسازی مجموعه‌ها به مشکلات خودشان است. مثلاً تشکل‌ها را سه ماه درگیر بودجه می‌کنند.

دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت بیان داشت: این سیستم را آقای روحانی انجام می‌دهد تا یک فضای اعتدال در دانشگاه‌ها ایجاد کند تا  دانشجو ترجیح دهد که یا فقط بر سر درسش برود یا حرکتی بازی‌گونه به اسم جنبش دانشجویی انجام دهد.

این فعال دانشجویی در مورد فعالیت‌های انتخاباتی در دانشگاه‌ها گفت: دولت در حال ساخت پیاده‌نظام جدید دانشجویی در دانشگاه‌ها است. آقای روحانی در دانشگاه‌ها نیروی دانشجویی اصلاح‌طلب نمی‌خواهد بلکه نگاهش اعتدالی است تا بتواند یک بدنه کاملاً در اختیار دولت در دانشگاه‌ها داشته باشد.

وی ادامه داد: دولت یک جنبش دانشجویی در حدود خود و کنترل شده از اهداف  پیش تعیین شده را می‌خواهد. نگاه ما به تادا (تشکل‌های اسلامی دانشجویی ایران) نیز همین است.

قائدشرف در خاتمه اظهار داشت: « تادا » مطلوب جنبش دانشجویی با هر طیف سیاسی نیست. تادا جنبش دانشجویی مطلوب دولت است تا برنامه‌هایی که از نظر دولت برنامه‌ریزی شده است انجام دهد و در صورتی که نتواند این کار را انجام دهد، بحران‌های مقطعی در دانشگاه‌ها ایجاد کند.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت