جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 26 ساعت :
» اخبار » هر وقت از نهادهای مردمی استفاده کردیم توانستیم پیشرونده باشیم
نهادهای انقلابی
اخبار - اخبار برگزیده - پرونده - پرونده مهم - تحکیمی ها - تحکیمی ها مهم - سرخط خبرها

هر وقت از نهادهای مردمی استفاده کردیم توانستیم پیشرونده باشیم

آبان ۲۹, ۱۳۹۵ 7۰83

به گزارش تحکیم نیوز (پایگاه خبری تحلیلی دفتر تحکیم وحدت)، مهدی عباسی‌مهر از ادوار دفتر تحکیم وحدت، در نشست «بررسی آرا و اندیشه‌های امام خمینی (ره)» که به همت اتحادیه دفتر تحکیم وحدت برگزار شد، گفت: در رابطه با انتخاب رهبری سه نوع نگاه وجود دارد. در نگاه اول مردم نقش آنچنانی‌ ندارند و ولی فقیه از طریق نصب الهی مشخص می‌شود و مردم تنها برای پیش‌رفتن حکومت و قرار دادن قدرت در دست ولی فقیه نقش دارند و مقبولیت رای مردم تنها برای جلو رفتن امر حکومت است.

وی افزود: در نگاه دوم مهم نیست ولی فقیه صلاحیت دینی داشته باشد هرکسی که مردم با او بیعت کردند او صلاحیت رهبری امت را به عهده دارد که در این نگاه تفاوتی با دموکراسی وجود ندارد.

عباسی‌مهر افزود: در نگاه سوم که همان نگاه امام و رهبری نیز هست، نحوه تعیین ولی فقیه به صورت مردمی الهی بوده، یعنی رای مردم و دین در طول هم هستند نه در عرض هم. رای مردم نیمی از مشروعیت ولی فقیه است.

وی در ادامه پیرامون رابطه امام و مردم هم تاکید کرد: در مورد رابطه مردم باید اینطور گفت که نوع ارتباط مردم با امام با نوع ارتباط مردم با حاکمان خود در همه شیوه‌های حکومتی دیگر متفاوت است. در این سبک حکومتی وجاهت ولی در بین مردم و اعتماد عمومی مردم به او باعث عمق نفوذ او در بین مردم می‌شود و مردم با ولی رابطه کاریزماتیک به اصلاح عرفی برقرار می‌کنند.

عباسی‌مهر افزود: رابطه امام و امت رابطه تربیتی است و بسیاری از اوقات ولی با اینکه می‌داند مردم شاید اشتباه می‌کنند اما به تصمیم آنها احترام می‌گذارد زیرا برایند نحوه انتخاب و تصمیم گیری مردم در نهایت به نفع رشد تربیتی مردم و ادامه روند حکومت است.

وی در رابطه با نحوه نظارت مردم، ادامه داد: در جمهوری اسلامی و در نگاه امام مردم باید همیشه در صحنه باشند و طبق قانون دینی امر به معروف و نهی از منکر همواره باید نظارت مردم بر حاکمان به صورت لسانی یا عملیاتی انجام شود. اگر مردم در صحنه نباشند هر آن امکان انحراف نظام وجود دارد.

مسئول تشکل‌های دانشجویی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها افزود: جلوگیری از انحراف تنها از راه حضور مستمر مردم در صحنه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد. حتی امام در بند جیم وصیت نامه خود علنا از مردم می‌خواهد اگر درک کردند که نظام از راه انقلاب منحرف شد به بیرون بیایند و جلوی این کار را بگیرند. یعنی امام این قدر برای حضور مردم نقش قائل بوده است.

وی گفت: البته برای نظارت مردم ما ساختارهایی منظم‌تر و دقیق‌تر نیاز داریم که باید در قانون اساسی یا مجلس تصویب شود تا مردم به راحتی بتوانند برای تمام مسئولین شهری و کشوری نظارت شفاف داشته باشند که از این لحاظ ما ضعف داریم و باید برای رفع این مشکل راه حل دقیق و جامعی تعریف کنیم.

عباسی‌مهر ادامه داد: در نگاه امام برای رفع پیچیدگی‌های حضور مردم و به مشکل خوردن آن ساختارهای تعریف شده است که مردم بتوانند نظرات خود را اعلام کنند و برای انقلاب کار کنند. در اول انقلاب جهاد سازندگی و سپاه پاسداران، کمیته امداد و دیگر نهادهایی که تاسیس شد برای این بود که مردم بتوانند خودشان کارهای انقلاب را برعهده بگیرند و به صورت مردمی این مشکلات رفع شود.

دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت افزود: متاسفانه بعضی از این نهادها مانند جهاد سازندگی به خاطر بعضی مسائل منحل شد که بسیار کمبود آن حس می‌شود. همچنین بعضی نهادهای دیگر بسیار عریض و طویل شده اند که باعث شده از این رسالت خود جا بمانند و اتفاقا ما هر وقت از نهادهای مردمی استفاده کردیم توانستیم پیشرونده باشیم و نهادهای انقلابی ما مانند سپاه و دیگر جاها با همه مشکلاتی که وجود دارند توانسته‌اند بهتر از سایر نهادهای دولتی و غیر مردمی عمل کنند.

عباسی‌مهر در ادامه در مورد نقش مردم در انتخابات‌، گفت: مهم‌ترین نقطه قوت جمهوری اسلامی همین حضور مستمر مردم و انتخاب‌های دائمی است که کاملا با نظام‌های دیگر متفاوت است و مردم در طول زمان‌های مختلف به افرادی با سلایق مختلف رای داده‌اند و این به نوبه خود جای افتخار دارد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت