جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ 2024 - 03 - 29 ساعت :
» اخبار » اگر عدالت در انقلاب اجرایی نشود، سرمایه مردمی از بین می‌رود و در ادامه این انقلاب از بین می‎رود
اخبار - تحکیمی ها - تحکیمی ها مهم - سرخط خبرها

اگر عدالت در انقلاب اجرایی نشود، سرمایه مردمی از بین می‌رود و در ادامه این انقلاب از بین می‎رود

آبان ۱۸, ۱۳۹۵ 5۰73

میزگرد دبیران اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی در غرفه خبرنامه دانشجویان ایران در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد و نمایندگان دانشجویی مواضع خود را پیرامون فسادهای اقتصادی اخیر در دولت و وظایف پیش روی تشکل‌های دانشجویی در انتخابات عنوان کردند.

به گزارش تحکیم نیوز(پایگاه خبری تحیلی دفتر تحکیم وحدت)؛ در این نشست دانشجویی، نمایندگان بسیج دانشجویی، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، دفتر تحکیم وحدت و جنبش عدالتخواه دانشجویی حضور یافتند.

به این ترتیب، محمدامین سلیمی به عنوان دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی، محمدرضا گلرو به عنوان روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، متین منتظمی به عنوان دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، اسماعیل کوهی‌مقدم دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی به عنوان نماینده دفتر تحکیم وحدت و امین سردارآبادی به عنوان دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در این میزگرد دانشجویی صحبت کردند.

img_1334

در ادامه، گزیده‌ای از مشروح این نشست صمیمانه دانشجویی را می‌خوانید:

سلیمی: برای مبارزه با فساد، باید سازمان‌های مردم نهاد و دانشجویان ورود کنند
محمدامین سلیمی گفت: آمخیتگی فساد سیاسی و اقتصادی در کشور ما وجود دارد، یعنی سیاسیون به علت دسترسی به رانت‌های اطلاعاتی و اقتصادی، به راحتی زمینه فساد اقتصادی را دارند و این چیزی است که در تمام کشورها وجود دارد.

وی درباره این فسادها گفت: تفاوت در بین ایران و کشورهای دیگر در نوع برخورد حاکمیت با شکل فساد است و در این میان، نوع رسانه و ساختار نیز از اهمیت برخوردار است.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی با اشاره به اینکه اگر شخصی در آمریکا رئیس بانک مرکزی شود، خاطرنشان کرد: در این صورت در تمنام طولب خدمت و حتی چهارسال بعد از رفتن از آن سمت، اجازه خرید هیچگونه سهام در هیچ بانکی را ندارد، چون رانت اطلاعاتی دارد؛ اما ما چنین قانون و قوانین شبیه به این را نداریم.

۲

این فعال دانشجویی به بخش دیگری از فساد در کشور اشاره کرد و در این راستا افزود: بعضی از سازمان‌ها یا شرکت‌های فاسد و متخلف، مرتبا در تبلیغات رسانه ملی حضور داشتند و مردم روی همین حساب به آنها اعتماد کردند اما در ادامه، سرمایه و اعتماد مردم به آنها بیوده از آب درآمد و تخلف آنها نمایان شد؛ حالا در این میان جالب است که صدا و سیما هم عذرخواهی نکرد! این یک خلاء ساختاری است که وجود دارد.

سلیمی در ادامه با اشاره به قوانینی که برای اصلاح خلاءها در حال تدوین است گفت: قوانین خوبی تا کنون تصویب شده است و اکنون در حال تصویب است؛ اما مشکل اصلی ما این است که با فساد سیستمی مواجه هستیم.

وی در ادامه ضمن تصریح اینکه سیستم‌های مختلف در حال پالایش است، مطرح کرد که چرا هرچه پالایش می‌شود، جواب نمی‌گیریم؟ چون جاهایی وجود دارد که دست مسئولین نظارتی و در راس آنها شورای نگهبان هم حتی نمی‌رسد.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی همچنین، دلیل بروز فسادهای عجیب و ناگهانی در سیستم بانکی کشور خصوصا راس و مدیرهای بانکی را عدم شفافیت نظام بانکی و نبود دید روشن به این سیستم است.

این فعال دانشجویی با اشاره به حقوق‌های نجومی، خاطرنشان کرد: اگر بحث حقوق‌های نجومی مطرح نشده بود، مدیرعامل بانک رفاه و رئیس صندوق توسعه ملی کجا بودند؟ چه بسا به عنوان مدیر نمونه و ذخیره نظام از آنها تقدیر هم می‌شد!

۳

وی در باره افشاگری‌های اخیر نیز ابراز عقیده کرد که انقدر افشاگری در کشور ما کم است همین مقدار کم را نیز ممکن است تعدادی از عناصر ضد نظام از روی حقد و کینه انجام دهند برای تخریب کل نظام و در این صورت نمی‌شود از آنها حمایت کرد و نه می‌شود آنها را مورد هجمه قرار داد! با اینها باید چگونه برخورد کنیم؟

سلیمی با اشاره به رواج فساد در بین مسئولین، تاکید کرده یک همزیستی مسالمت‌آمیز در خصوص فساد بین مسئولین به وجود آمده است که باعث ضعف نظام است.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی با ابراز تاسف از اظهارات یکی از مسئولین گفت: در جلسه‌ای که با این مقام مسئول داشتیم، وی تاکید کرد که افشاگری‌های جنبش دانشجویی باعث ضعف نظام می‌شود.

سلیمی اما در پاسخ به اظهارات این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مردم اگر از نظام ناامید شوند، بهتر از این است که برایشان مسجل شود، نظام آنها را دور می‌زند.

این فعال دانشجویی همچنین گفت: دوره اینکه “صلاح نیست مردم بدانند”، گذشته است؛ اما اگر به فسادهای زیر پوستی توجه نشود، به مرور بدنه‌ای در جمهوری اسلامی تشکیل خواهد شد که از قدرت سیاسی و اقتصادی زیادی برخوردار می‌شود که از چارچوب نظام خارج خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: مثلا در بحث خصوصی سازی آموزش و پرورش، دیگر حتی اگر مسئولین دولتی هم تغییر پیدا کنند، قدرت با آنها نیست؛ قدرت با یک بدنه ذی‌نفوذ پولداری است که لزوما تعهدی به انقلاب ندارد.

دبیر شورای تببین مواضع بسیج دانشجویی در ادامه گفت: برای مبارزه با فساد، باید سازمان‌های مردم نهاد و دانشجویان ورود کنند. چرا همه مجرمین اقتصادی به جای اینکه در زندان باشند، در بیمارستان و مراکز درمانی به سر می‌برند به بهانه بیماری؟ این به سخره گرفتن دستگاه قضایی نیست؟ کسی که جرمش محاربه با نظام بوده است، قرار می‌شود که به زندان برود اما به کباره مریض شده و به بیمارستان می‌رود!

سلیمی همچنین درباره ساز و کار بسیج دانشجویی پیرامون بحث انتخابات گفت: قطعا به صورت مصداقی ورود نخواهیم کرد اما مولفه‌های گفتمانی را حتما اعلام می‌کنیم.

این فعال دانشجویی درباره گفتمان غالبی که قرار است در انتخابات مورد نظر قرار بگیرد، گفت: یکی از کلید واژه‌های اصلی برای انتخابات ۹۶، انقلابی بودن و بازگشت به آرمانهاست.

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی همچنین گفت که قرار است دفاتر بسیج هر دانشگاهی به فراخور تخصص، در حوزه‌های مختلف برای تعریف دوباره مولفه‌های انقلاب اسلامی ورود کند.

وی تاکید کرد باید تعریف شود که پیشرفت از چه مسیری است؛ یکی از حوزه‌هایی که مورد نقد ماست، سیاست خارجی است که البته در آن، شکست برجام را باید به گردن آمریکا بیاندازیم و از آن برای افزایش تنفر مردم از آمریکا استفاده کنیم.

گلرو: آقای روحانی نماینده وضع موجود است
محمدرضا گلرو، روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه این میزگرد دانشجویی با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر لزوم حمایت مسئولین از تشکل‌های انقلابی، تاکید کرد: تشکل‌های یکبار مصرف مرتبا در دانشگاه‌های هنجارشکنی می‌کنند و این بی قانونی‌ها امروز دیگر فقط از انتشار تصاویر فتنه‌گران گذشته است و به مبانی اسلامی و شخصیت‌های عالی رتبه نظام توهین می‌کنند.

۴

وی در ادامه با اشاره به انتشار کتاب های سروش توسط برخی از تشکل‌های دانشجویی یکبارمصرف در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های حتی به تشکل‌های انقلابی هزینه تکثیر و چاپ اطلاعیه، نشریه و مواد چاپی را نمی‌دهد و در قبال اجرای شروط حاضر به در اختیار گذاشتن امکانات به دانشجویان می‌شوند.

این فعال دانشجویی همچنین درباره ساز و کار ورود تشکل‌های دانشجویی به انتخابات تاکید کرد: وظایف تشکل‌های دانشجویی گفتمان سازی است. تشکل‌های دانشجویی باید ملاک‌ها و معیارهای کاندیدای مطلوب را تشریح کنند.

گلرو در ادامه با اشاره به اینکه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز مورد مصداقی و معرفی فرد هیچ زمانی نداشته و نخواهد داشت، گفت: اما به تبیین کاندیدای اصلح می‌پردازیم.

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل همچنن گفت: مسئله حل مشکلات معیشتی مردم و مبارزه با فساد باید اولویت کاندیدای انتخابات پیش رو باشد.

وی خاطرنشان کرد: آقای روحانی نباید زود فضای کشور را وارد انتخابات کند. روحانی هنوز رئیس جمهور است، نباید از لسان کاندیدای انتخابات صحبت کند.

مسئول روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: آقای روحانی نماینده وضع موجود است. ایشان سه سال است به بهانه حل مشکلات با کدخدا مذاکرات مستقیم با آمریکا را شروع کردند و اکنون بیش از یک سال است از برجام می گذرد. ناکارآمدی ایده دولت که نگاهی برونگرا و توسعه گرا دارد اکنون مشخص شده است.

این فعال دانشجویی در پایان خاطرنشان کرد: با مستعفی کردن سه وزیری که هیچ ربطی به معیشیت مردم نداشت می خواهند افکار عمومی را منحرف کنند. وزارتخانه هایی که قهرمانان، ورزشکارارن، هنرمندان و سلبریتی ها بیشترین برخورد را با آنان دارند.

گلرو این رفتارها را ناشی از این دانست که دولت دوباره می‌خواهد با رفتارهای پوپولیستی سبد رای خود را پر کند و خاطرنشان کرد: وعده‌های قبلی روحانی چی شد؟ عزت پاسپورت، فرودگاه جده ، حادثه منا، توهین کشور کوچکی مثل جیبوتی، ادعای مبارزه با فساد چه شد؟ به جای مبارزه با فساد ۸۰۰۰ میلیاردی، وزیر را عوض می‌کنند؟

منتظمی: وقتی معلم ببیند اینگونه دست در جیبش کرده و اختلاس می‌کنند، دیگر انگیزه‌ای برای تربیت دانش آموز ندارد
متین منتظمی گفت: دولت می‌خواهد رویه‌های غلط در دانشگاه را ادامه دهد. مثلا در برنامه‌های مناسبتی از قبیل ۱۳ آبان و ۱۶ آذر دخالت می‌کند.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در ادامه خاطرنشان کرد: به چه حقی معاونت سیاسی استانداری به دانشگاه فشار می‌آورد تا یک برنامه لغو شود یا بر اساس چه مستند قانونی می‌گویند که برنامه‌های یک طرفه ممنوع است و باید مناظره برگزار شود؟

۵

وی با اشاره به تشکل‌هایی که خود را پیرو خط امام(ره) می‌نامند، افزود: چرا این تشکل‌ها تصویر سران فتنه را منتشر می‎‌کنند و آنها را به دانشگاه دعوت می‌کنند؟ کسانی که محکوم شده و پرونده قضایی دارند، در برنامه این تشکل‌های مدعی چه می‌کنند؟

وی همچنین درباره لغو برنامه‌های دفاتر این تشکل دانشجویی در دانشگاه‌های سراسر کشور از سوی استانداری‌ها تاکید کرد: به وزارت کشور نامه زدیم تا جلوی این قبیل کارهای غیر قانونی گرفته شود و برنامه تشکل‌های ما از سوی معاونت سیاسی استانداری‌ها لغو نشود.

این فعال دانشجویی ابراز عقیده کرد: در همه این موارد، مشکل اصلی از وزارت علوم و وزارت بهداشت است. این بی عرضگی محسوب می‌شود که یک وزارتخانه دیگر بیاید و در کار دانشگاه‌ها دخالت کند؛ معاونت سیاسی استانداری یک برنامه را لغو می‌کند و اصرار بر حضور یک فتنه‌گر در دانشگاه را دارد.

منتظمی درباره فسادهای اخیر در دولت گفت: تشکل‌های دانشجویی وظیفه دارند که در این زمینه روشنگری و مطالبه‌گری کنند، همانطور که در موضوع حقوق‌های نجومی اولین ورود با دانشجویان بود و اجازه انحراف موضوع را ندادند.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به فضای رسانه‌ای در کشور ابراز عقیده کرد: مسائل سیاسی برای رسانه‌ها از معیشت مردم مهم تر است؛ ۳۰۰۰ میلیارد را آنقدر بزرگ کردند اما الان برای ۸۰۰۰ میلیارد حرفی نمی‌زنند.

این فعال دانشجویی با تاکید بر فضای شکست برجام و بد عهدی آمریکا در لغو تحریم‌ها تاکید کرد: این فضا را برخی از رسانه‌ها بلافاصله با جایگزین‌هایی مثل کنسرت و املاک نجومی را مطرح کردند.

وی افزود: سازوکارهایی که جلوی بحث حقوق‌های نجومی قرار دادند جواب نداد ولی حالا این موضوع در جامعه عادی شده است.

منتظمی خاطرنشان کرد که هنوز کسی پاسخگوی ۸۰۰۰ میلیارد نیست! باید وزیر مستعفی را بیاورند و از او جواب بخواند! وقتی معلم ببیند اینگونه دست در جیبش کرده و اختلاس می‌کنند، دیگر انگیزه‌ای برای تربیت دانش آموز ندارد و آن وقت چنین دانش آموزی قرار است به دانشگاه بیاید!

عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در ادامه با اشاره به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: اعضای این ستاد چرا تاکنون کاری در زمینه مبارزه با فساد نکرده‌اند؟ چرا بعد از گذشته این همه مدت از این کارگروه، فساد ۸۰۰۰ میلیاردی رخ می‌دهد؟ اعضای این ستاد برای هر جلسه “حق جلسه” می‌گیرند اما کاری جلو نرفته است. این در حالی است که مردم همیشه اماده مبارزه با فساد هستند.

وی درباره ساز و کار ورود به انتخابات گفت: عملا از بهمن‌ماه ورود دانشگاه‌ها به بحث انتخابات آغاز می‌شود و کار به صورت جدی آغاز خواهد شد. خواه ناخواه، دانشگاه و دانشجویان، پیش‌غراولان ورود به فضای انتخاباتی است.

این فعال دانشجویی در ادامه تاکید کرد: دولت و دانشگاه‌ها بدانند که هیچ گونه مخالفتی خلاف با قانون نمی‌توانند با تشکل‌های دانشجویی بکنند و اگر قرار است برنامه‌ای لغو شود باید بر اساس آئین نامه یا متن صریح قانون باشد، نه فشار استانداری و دلایل واهی و غیر مستدل. باید دلیل لغو برنامه را نیز به صورت مکتوب به تشکل‌ها اعلام کنند.

وی همچنین درباره کاندیدای مورد نظر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در انتخابات ۹۶ گفت: بررسی می‌کنیم و با در نظر گرفتن شاخص‌ها و رعایت موارد مورد نظر، کاندیدای اصلح را معرفی خواهیم کرد.

کوهی مقدم: اگر عدالت در انقلاب اجرایی نشود، سرمایه مردمی از بین می‌رود و در ادامه این انقلاب یا از بین می‎رود
اسماعیل کوهی‌مقدم، نماینده دفتر تحکیم وحدت در ادامه این نشست خبری گفت: معتقدیم که امام خمینی(ره) انقلاب را با شعار عدالت شروع و پایه‌ریزی کرد و اگر ما نتوانیم این عدالت را ابتدا در سطح کشور خودمان اجرا کنیم، انقلاب حرفی برای گفتن در سراسر جهان نخواهد داشت و به مرور از بین خواهد رفت.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در خصوص نامه پیگیری از رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: به دنبال شفافیت ماجرا بودیم به طور کلی پیگیری می‌کنیم تا شفافیت مالی در تمام سطح جامعه برای مسئولین به وجود آید و هر مقام مسئولی، خود را در یک اطاق شیشه‌ای تصور کند؛ مخصوصا کسانی ذخایر مالی کشور و نظام اسلامی در اختیارشان است.

وی با تاکید بر اینکه همه مسئولینی که فسادهای اقتصادی و سیاسی از زیر دست آنها گذشته است باید بیایند و پاسخ بدهند که در این سال‌ها چه اتفاقی افتاده است.

۶

این فعال دانشجویی در ادامه با تاکید بر اینکه باید عدالت در سطح جامعه به وجود بیاید، ابراز عقیده کرد که اگر عدالت در انقلاب اجرایی نشود، سرمایه مردمی از بین می‌رود و در ادامه این انقلاب یا از بین می‎رود و یا کاملا توخالی خواهد شد.

نماینده دفتر تحکیم وحدت درباره ورود تشکل‌های دانشجویی به مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: قدرت تشکل‌ها زیاد است؛ دانشجویانی که انقلاب کردند قطعا مبارزه با مفاسد را نیز دارند اما مشروط بر اینکه مانند همان روزهای اول انقلاب عمل کنند که البته در سال‌های اخیر، تشکل‌های دانشجویی دچار ضعف شده‌اند.

کوهی‌مقدم با اشاره به فرمان ۸ ماده‌ای رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۰ دربراه مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید کرد: رهبری در آن فرمان آورده‌اند که بعد از ورود شمات به این عرصه، با شما مخالفت می‌شود و دچار سختی‌های فراوانی خواهید شد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در ادامه اشاره به این فرمان ۸ ماده‌ای گفت: جنبش دانشجویی اگر خواب بماند و با مفاسد مبارزه نکند، کل جامعه را خواب می‌برد.

با تاکید بر چگونگی این کار توسط جریان دانشجویی ابراز عقیده کرد: در این زمینه نیاز به یک نقشه جامع است؛ باید طبق اشاره رهبر معظم انقلاب، موضع فساد را خوب دید و خوب و هماهنگ زد.

این فعال دانشجویی درباره ساز و کار ورود به انتخابات گفت: دفتر تحکیم وحدت نیز ورود به مصداقی به مبحث انتخابات ندارد. صرفا مبانی را معرفی و تبیین خواهیم کرد.

وی با تاکید بر  اینکه یکبار دفتر تحکیم وحدت در طول تاریخ، ورود مصداقی به بحث انتخابات داشت که باعث افول شدید این تشکل دانشجویی شد.

نماینده دفتر تحکیم وحدت گفت: به حدود ۵۰ تن از سیاسیون، نامه زدیم که از حالا به فکر انتخابات ۹۶ باشند و گفتمان غالب برای انتخابات را مبارزه با فساد در نظر گرفتیم.

سردارآبادی: چرا باید طبق قانون جاری در کشور، یک مدیر حتی به اندازه کل عمر یک کارگر حقوق بگیرد؟
امین سردارآبادی، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی اصلی ترین ایراد به دولت را در حوزه خصوصی‌سازی آموزش عالی، عدالت آموزشی و بین‌المللی سازی دانشگاه‌هاست.

این فعال دانشجویی در ادامه افزود: مسئله اصلی در مسائل خلاف عدالت، نحوه ورود قوه قضائیه به موضوع است.

وی با تاکید بر اینکه ۳۸ سال از انقلاب اسلامی گذشته است، خاطرنشان کرد: باید ببینیم که انقلاب کجا قرار داشته است و اکنون کجاست؟ اما چه می‌گفت؟ باید به کسی رای بدهیم که پابرهنه است و درد مردم را بفهمد و طعم فقر را چشیده باشد.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی با اشاره به حقوق‌های نجومی خاطرنشان کرد: چرا باید طبق قانون جاری در کشور، یک مدیر حتی به اندازه کل عمر یک کارگر حقوق بگیرد؟

سردارآبادی با اشاره به سخن نماینده مجلسی که گفته بود: «ما سهم خود را از انقلاب گرفتیم»، تاکید کرد: پس سهم مردم چه بود؟ قرار نبود که فقط هر چهارسال یکبار یاد مردم بیفتیم!

این فعال دانشجویی درباره برخورد با افشاگران مفاسد در کشور تاکید کرد: با افشاگران برخورد می‌شود در حالی که آن برخورد به صورت قاطع با مجرم نمی‌شود.

۷

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی با تاکید براینکه افشاگری در سراسر جهان امری عادی است، تصریح کرد: این یک وظیفه دینی است و حتی در برخی از کشورها قوانینی برای حمایت قضایی از افشاگران تعبیه شده است تا مورد تجاوز مجرمین قرار نگیرند. درباره شفافیت اطلاعات از پیامبراکرم(ص) و امام علی(ع) نقل است که به مردم اجازه پرسیدن بدهید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت