چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 24 ساعت :
» اخبار » چهره سازی از علمای جهان اسلامی در مقابل مفتی های سعودی رسالت مهم وزارت امور خارجه ست
اخبار - اخبار برگزیده - پرونده - پرونده مهم

چهره سازی از علمای جهان اسلامی در مقابل مفتی های سعودی رسالت مهم وزارت امور خارجه ست

مهر ۷, ۱۳۹۵ 6۰74

به گزارش تحکیم نیوز (پایگاه اطلاع رسانی دفتر تحکیم وحدت)در روز دوشنبه بین آقای اکبری به نمایندگی از دفتر تحکیم وحدت با سرکار خانم افخم سفیر کشورمان در مالزی جلسه ای برگزار گردید.
این دیدار که در سفارت جمهوری اسلامی در آن کشور بر قرار شد، حول محور سئوالاتی پیرامون کشور مالزی و پیشنهاداتی برای مجموعه دستگاه دیپلماسی در آن کشور ترتیب داده شده بود که البته بخاطر عدم انتقال کامل صورت جلسه خانم افخم، اعلام کردند آمادگی برای پاسخگویی به پرسش ها را ندارند و خواهان مکتوب شدن سئوالات گشتند تا در فرصت کوتاهی پاسخ های خود را برای دفتر تحکیم ارسال نمایند. تحکیم نیوز به محض دریافت مطالب خانم افخم گزارش را تکمیل نموده و در اختیار عموم قرار می دهد.
در ادامه ی جلسه سفیر ایران در مالزی خواهان شنیدن پیشنهادات دفتر تحکیم شد و اکبری ابتدا صحبت را با ارائه ی تحلیلی از فضای مالزی آغاز نمود.
در نظر نماینده ی دفتر تحکیم، مالزی کشوری در نگاه اول، با ظاهری زیبا، برج های بلند، کارخانجات بزرگ و همراه با حضور برند های مختلف جهانی و…. است اما وقتی به عمق فضای اقتصادی وارد شوید، ساختاری کاملا وابسته می بینید، طوری که تقریبا اکثریت قاطع شرکت ها و کارخانه های بزرگ در آنجا متعلق به کشور های خارجی و عمدتا چینی است. به زبان دیگر اکثریت سرمایه های مالزی اعم از کارخانه های تولیدی، کشاورزی، صنایع ساختمانی و حتی بازار های آنجا بدون واسطه یا با یک یا دو واسطه در اختیاری چینی هاست و مردم مالایایی (مالزیایی) الاصل غالبا کارمندان دولت و یا شرکت های خصوصی اند و از ثروت های تولید شده از آن کشور بهره ی چندانی نمی برند.
قومیت دیگری که در کنار بومی های مالزی و چینی ها حضور پررنگ دارد، جمعیت هندی هاست. آن منطقه از آسیا سالها تحت استعمار انگلیس بوده و این ترکیب قومی نیز توسط همین مستعمرین طراحی و پایه ریزی شده. لذا ترکیب مذهبی ناشی از این اقوام مختلف هم، شامل اسلام(بومی های مالزی)، بودایی (چینی ها) و هندو (هندی ها) است.
در ادامه ی تحلیل فضا، اکبری اشاره ای به موارد نامطلوبی که می تواند در آینده جدی تر هم شود دارد. اولین مورد مطروحه بحث ارتباط دولت سعودی با دولت مالزی ست. وی این ارتباط را مسبب آسیب های اجتماعی و سیاسی در آینده می دانست. در نظر نماینده ی تحکیم، عربستان موجودیت خود را در تفرقه می داند لذا هر جایی که ورود کند برای بقای خود بذر تفرقه ی بین مسلمین را می پراکند.
در نتیجه ارتباط عربستان و مالزی اگر گسترش یابد تفکر تقابل مسلمین (شیعه و سنی) علیه یکدیگر و تکفیر فرق اسلامی در این کشور قدرت می یابد.
نامطلوبی دیگری که اکبری آن را طرح نمود بحث نفوذ تفکر غربی در بین جوانان مسلمان مالزی ست که مسیر فرهنگی جامعه ی اسلامی را در آن منطقه تغییر داده.
نماینده ی دفتر تحکیم با اشاره به تزریق تفکر اسلام سکولار، هدف اصلی را غافل کردن مردم و قشر جوان از آرمان های مقدس اسلامی و سرگرم کردن آنها به ” شاد بودن ” پوچ و بدون محتوا ست. این مسئله منجر به شکل گیری تفکر التقاطی اسلامی در آن منطقه از جهان اسلام خواهد شد.
آفت سومی که اکبری آن را در آینده محتمل دانست، از بین رفتن وحدت ملی مالزی بود. ایشان با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی پیش رو برای مالزی احتمال بروز اعتراضات را رو به افزایش خواند و گفت : باید مراقبت شود که این اعتراضات به سمت فرقه گرایی سوق پیدا کند.
در ادامه ی جلسه برای برپایی و گسترش گفتمان انقلاب اسلامی پیشنهاداتی از طرف دفتر تحکیم به خانم افخم به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ارائه گردید.
با توجه به تاثیر پذیری کشور های اسلامی منطقه ی جنوب شرقی آسیا از مالزی و همچنین فاصله ی مکانی آن ها از جنگ های جهان اسلام، محیط نسبتا بکری برای تاثیرگزاری در بین مردم آنجا محیا است و پشتوانه ی تفکری سنگینی در بین نسل های امروز مالزی برای تقابل با فرهنگ و گفتمان جدید در آنجا وجود ندارد. لذا بستر بسیار خوبی برای فرهنگ سازی در آنجا و دیگر کشور های اسلامی آن منطقه وجود دارد.
با این مقدمه پیشنهاد اولی که مطرح شد گسترش گفتمان وحدت اسلامی برای مقابله با نفوذ افراط گرایی توسط عربستان بود.
در نظر اکبری، وحدت اسلامی باید در دو صورت وحدت ایدئولوژیک مبتنی بر نفس مسلمان بودن با تکیه بر مشترکات دینی و وحدت استراتژیک بر پایه ی دشمن مشترک گسترش یابد و سفارت جمهوری اسلامی به صورت غیر مستقیم بستری محیا کند که این مهم به صورت گسترده در بین جواان مسلمان طرح بحث شود.

وی در این باره گفت: برای اجرای این امر می توان از مشترکات دینی و همکاری های فرق اسلامی در مقابل دشمن مشترک در طراحی های پوستر و کلیپ و …. بهره برد و نسبت به برگزاری نشست های مشترک بین علما و دانشمندان تشیع و اهل سنت در فضا های عمومی اسلامی و آکادمیک اهتمام ورزید.
ایشان در ادامه افزود: با توجه به پیام مقام معظم رهبری به حجاج، حضرت آقا حمله ی سنگینی به مفتی های عربستان داشتند و این حرکت وظیفه ی مهمی بر روی دوش وزارت امور خارجه می گذارد. در نظر ما چهره سازی در مقابل مفتی های سعودی از علمای جهان اسلامی که معتقد بر وحدت و مخالف با افراط و تفریط گرایی هستند، رسالت مهم وزارت امور خارجه است.
نماینده ی دفتر تحکیم برای شکل گیری وحدت استراتژیک اینچنین توصیه کرد که: با توجه به پتانسیل ضد استعماری ای که در بین مردم مالزی حکم فرماست، باید ضربه هایی که امت اسلامی بخاطر تفرقه از مستعمرین و رژیم صهیونیستی خوردند بحث روز و صحبت عمومی دانشجویان و جوانان مسلمان بشود.
پیشنهاد دوم دفتر تحکیم زنده کردن روحیه ی آرمان گرایی برای مردم مالزی بود. طوری که جمله ی ” انسان بدون آرمان مرده است” باید به عنوان یک جمله عمومی بین جمعیت قشر جوان باب شود.
همچنین پیشنهاد سومی که تحکیم برای مالزی ارائه داد تغییر گفتمان اقتصادی آن کشور از الگوی در های باز به اقتصاد استقلالی بود. این که تمام اقتصاد مالزی در دست شرکت های خارجی باشد و دولت صرفا بستر ساز سرمایه گزاران خارجی باشد موضوعی خطرناک است که باعث می شود هیچ گاه این کشور نتواند در مقابل استعمار اقتصادی و فرهنگی و سیاسی موجود واکنشی نشان دهد. لذا الگوی اقتصادی کشور باید به اقتصاد استقلالی تغییر یابد و این مستلزم گفتمان سازی در جوانان مسلمان آنجاست.
در نهایت جلسه با بحث اختلافی ما بین نماینده ی دفتر تحکیم و خانم افخم پیرامون وظیفه ی سفارت ها در جهان واقعی و نظری به پایان رسید.

افخم-سفیر ایران در کشور مالزی

به این نوشته امتیاز بدهید!

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت