چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 24 ساعت :
» اخبار » قائدشرف:دانشجو به نقد زنده بوده و قدرت جنبش دانشجویی نیز در نقد منصفانه است
اخبار - اخبار انجمن ها - اخبار مهم انجمن ها - دسته‌بندی نشده - سرخط خبرها

قائدشرف:دانشجو به نقد زنده بوده و قدرت جنبش دانشجویی نیز در نقد منصفانه است

مهر ۱۴, ۱۳۹۵ 7۰149

به گزارش تحکیم نیوز (پایگاه اطلاع رسانی دفتر تحکیم وحدت)؛جشن افتتاحیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان عضو ( دفتر تحکیم وحدت) با استقبال پرشور دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

قائدشرف دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت در این مراسم عنوان کرد: جا دارد در ابتدای صحبت یادی کنیم از شهدای ۸ سال دفاع مقدس که اگر ما اینجا نشسته ایم به برکت خون این عزیزان بوده است. امروز در سالروز حماسه ی ۸ سال دفاع مقدس قرار داریم، اما  متاسفانه برخی از افراد کلماتی را بر زبان می رانند که شاید تنها بتوان عبارت ساده لوحی را برای آن به کار بست. در هنگامی که عراق مشغول تجهیز نیرو بود تا مجددا به خطوط دفاعی ما حمله نماید برخی افراد ساده لوح می گفتند که تا خرمشهر کافیست و بیش از نیاز نیست. این افکار از جنس همان افکاری است که زمانی که اولین ناو آمریکایی وارد خلیج فارس شد و امام نظر دادند که بزنید اما این دوستان بر نظر کارشناسی خود تکیه کردند و ما امروز شاهد حضور گسترده ناوهای آمریکایی در خلیج فارس هستیم. عراقی که تنها یک روز پس از قطع نامه مجددا به صورت گسترده به تمام خطوط دفاعی ما حمله نمود، چه ساده لوحانه است اگر گمان کنیم که در پشت مرزهای خرمشهر در سال ۶۱ باقی می ماند.

وی افزود: امروز در خدمت شما دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان چند نکته را در باب تشکل، تشکیلات، انجمن اسلامی و دفتر تحکیم وحدت عرض می نمایم.

در گذشته همیشه برای ما مثال نصیحت پیرمرد به فرزندانش با چند تکه چوب را برای یادآوری قدرت اتحاد و در کنار هم بودن بیان نمودند، اما امروز سطح بینش جامعه فراتر از این است.امروز نه برای حفظ خود بلکه برای یافتن اهداف متعالی ما نیازمند اتحاد، تشکل و تشکیلات هستیم. شهید بزرگوار بهشتی مظلوم یکی از علل عقب ماندگی ما را عدم توجه به این مسئله و عدم درس گرفتن از تاریخ میداند. تا کی قرار است ما تشکیلات منظم و منسجمی برای اجرای اهداف انقلاب نداشته باشیم.

همچنین وی بیان داشت: انسان ها تاریخ را می سازند، اما انسان هایی که توان ساختن تاریخ را دارند، در غیر اینصورت تاریخ برای ما مسیرش را خواهد نوشت. و امروز بنده به جرأت خدمتتان عرض مینمایم که اگر دانشجویی در فعالیت های جمعی و تشکلی حضور نیافت باید در عقلش شک کرد. فارغ از تشکل های سیاسی هرگونه فعالیت در سایر گروه های جمعی از جمله کانون ها، شوراهای صنفی و حتی گروه تئاتر ارزشمند است. چرا که عده ای دانشجو برای رسیدن به یک هدف مشترک بر گرد هم جمع آمده و در یک ساختار به فعالیت می پردازند.

مسئله ی دیگری که در باب تشکل دارای اهمیت است توجه به انعطاف در عمل است، یک تشکل میتواند شیوه های متفاوتی از طرح و عملیات را پیاده نماید. از پایین آوردن برد گرفته تا مذاکره ساده با مسئولین دانشگاه، پخش نشریات جنجالی، تجمعات و اعتراضات تا تاثیرگذاری کشوری از این دست هستند، اما  آنچه مهم است در کنار انعطاف در نحوه ی عمل تشکل باید دارای اصول و ارزش های محکم و غیرقابل مذاکره باشد در باب ارزش ها و اصول ما صلح کل نداریم. اگر کسی گفت هم شما درست میگویی هم دیگری و هم فلانی، با شما در حد ۴ پایان برخورد کرده است.

در قسمت بعد نکاتی را در باب فعالیت های سیاسی خدمتتان عرض مینمایم، چراکه بارز ترین جلوه ی انجمن های اسلامی در بُعد سیاسی آن است. همه ی ما این کلام گهربار را شنیده ایم: علی و لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر. اما لازمه ی این بصیرت چیست؟ توجه به چند نکته در فعالیت سیاسی کاملا ضروری است:

  • مسئله ی جهان بینی توحیدی: این مقوله ارتباطی به مذهب فردی ندارد، شما می توانید فردی دارای چهره ی مذهبی و یا یک خانم چادری باشید اما دارای جهان بینی توحیدی نباشید. نتیجه ی جهان بینی توحیدی آن است که خودمان و دنیا را در یک قالب هدف دار تصویر می نماییم و تمامی کارها و تلاش های ما هرچند کوچک مانند نصب یک بنر و تنظیم صوت در این مراسم در قالب این دید کلی مطرح میشود.
  • درک پیچیدگی های فضای سیاسی: اگر پیچیدگی های فضای سیاسی را ندانید، نتیجه اش آن میشود که وزیر خارجه کشور پس از بستن یک توافق نامه ی ظعیف تنها کاری که از دستش بر می آید این است که بنشیند و از طرف مقابل گلایه نماید. حال آنکه اگر ظرافت ها و پیچیدگی های فضای سیاسی را به خوبی درک کرده بود می دانست که به چنین طرف مذاکره ای هیچگاه نمی توان اعتماد نمود و می بایست تمامی قیود بازدارنده را لحاظ نماید.
  • کسب آگاهی تاریخی: بنده به شما دانشجویان توصیه می نمایم تاریخ صدر اسلام به ویژه دوران حکومت امام علی که متاسفانه طولانی نیز نیست مطالعه نمایید چراکه بسیاری از حوادث و جریانات قابل تطبیق با فضای فعلی ما می باشد چرا که ما نیز در صدد تشکیل حکومت صالح اسلامی هستیم. در بخش دوم توصیه من به شما مطالعه ی تاریخ مشروطه است که پر است از درس های فراوان.

در انتها قائد شرف عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با بیان اینکه اصلی ترین ویژگی دانشجویی مسئله ی نقد، دانشجو به نقد زنده بوده و قدرت جنبش دانشجویی نیز در نقد منصفانه است، اما در مسئله ی نقد توجه به دو نکته ضروری است:

  • صداقت: صداقت گوهر گرانقدر جنبش دانشجویی است. مراقب باشید صداقت خود را با هیچ چیز معامله ننمایید.
  • داشتن عیار در نقد: وجود عیار نقد شما را تبدیل به نقدی منصفانه می نماید که وجهه ی جدل و یا خرده گیری ندارد. هنگامی که عیار داشته باشید یعنی میتوانید مسائل را بسنجید و حاصل این سنجش بیان نقاط ضعف و نقاط قوت یک موضوع در چارچوبی مشخص است.

 

والسلام علکیم و رحمت الله

به این نوشته امتیاز بدهید!

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت