جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 26 ساعت :
» اخبار » حکایت تلخ واردات برنج و جولان دلالان در بازار
اخبار - پرونده

حکایت تلخ واردات برنج و جولان دلالان در بازار

شهریور ۱۵, ۱۳۹۵ 7۰55

به گزارش تحکیم نیوز (پایگاه اطلاع رسانی دفتر تحکیم وحدت)، به نقل از خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، همه ساله شاهد فعالیت برنج‌کاران در اراضی شالیزاری هستیم و کسی نیز منکر زحمات و تلاش‌های آنان نیست؛ همه ما می‌بینیم که کشاورزان با چه تلاشی، با چه رنج و مشقتی چگونه زمین خالی را با خوشه‌های طلای سپید بارور می‌کنند.

زمانی که برنج‌کار باید به مزد زحمت خود برسد حکایت تلخ واردات برنج و جولان دلالان در بازار همه رویاهای شالی‌کاران را یکباره نقش بر آب می‌کنند، سؤال این است چرا نباید از کشاورزی که یک سال عمر خود را در زمین می‌گذارد تا با فروش محصول بتواند کسب درآمد کند حمایت نمی‌شود؟!

هر لحظه از عمر کشاورز از زمان آماده‌سازی زمین گرفته تا زمان برداشت با دلواپسی و نگرانی سپری می‌شود، چرا که هنگام برداشت محصول با بارندگی امکان خسارت وجود دارد.

با همه این وجود مشاهده می‌کنیم برنج‌های وارداتی با نام‌های خوش آب و رنگ تبلیغ می‌شوند اما تبلیغی برای برنج‌های محلی صورت نمی‌گیرد حتی امکان دارد برنج وارداتی با عنوان محلی به فروش برسد که لازم است مسؤولان به این مهم توجه کنند.

* تا موعد مقرر هیچ برنجی وارد نمی‌شود

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: واردات برنج از اول مرداد ماه ممنوع اعلام شده و هیچ برنجی وارد نمی‌شود و هیچ‌گونه واردات و ترخیصی برای برنج صورت نمی‌گیرد.

علی‌محمد شاعری با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی نیز به‌صورت جدی روی این موضوع نظارت کامل دارد، اضافه کرد: در حال حاضر وضعیت بازار نشان‌دهنده این است که واردات برنج تحت کنترل دولت قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه تا موعد مقرر برنجی وارد نمی‌شود، خاطرنشان کرد: کشاورزان نیز مطمئن باشند بحث واردات برنج تا اطلاع ثانوی ممنوع بوده و وزارت جهاد کشاورزی به صورت منظم در حال کنترل واردات برنج است.

* رضایت برنج‌کاران در سال ۹۵ فراهم شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ درصد محصول برنج از شالیزارهای مازندران عمدتاً در مناطق میان‌بند و بالادست در شهرستان‌های بابل، ساری، سوادکوه و بخش‌هایی از آمل برداشت نشده است.

عزیزالله شهیدی‌فر با بیان اینکه محصول برنج امسال از نظر کمیت و کیفیت مطلوب بوده است، اضافه کرد: امسال در زمان برنج از قیمت مناسبی برخوردار است برخلاف سال گذشته که محصول در زمان برداشت از قیمت بسیار پایینی برخوردار بوده و سپس به شدت افزایش یافت و در نتیجه سود آن به جیب دلالان رفت.

وی بیان کرد: امسال برنج‌کاران با فروش محصول سود حداقلی با کسر هزینه‌ها دریافت کردند و رضایت کشاورزان در این زمینه فراهم شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: با توجه به بارندگی‌ها، کشاورزان هر چه سریع‌تر نسبت به انجام عملیات برداشت در شالیزارها اقدام کنند.

شهیدی‌فر با اعلام اینکه امسال حدود ۸۰ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران به کشت مجدد و رتون اختصاص یافت، یادآور شد: کشاورزان در بحث کشت مجدد و رتون به مدیریت تغذیه و مزرعه توجه کرده تا بتوانند محصول خوبی را برداشت کنند.

به گزارش فارس، طبیعی است اگر کشاورز با دریافت نکردن سود لازم رفته رفته از کاشت محصول ناامید شود و به فکر شغل دیگر بیفتد چرا که با توجه به وضعیت اقتصادی در زندگی امروز یک کشاورز با درآمد این چنینی بسیار مشکل است که بتواند امرار معاش کند زیرا هر چه درآورده باید در زمین هزینه کند و دیگر چیزی نمی‌ماند بتواند با آن امرارمعاش کند.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت